Gå til innhold

Varm lue, OVER øra


Anbefalte innlegg

Trenger ny varm lue, ikke brettekant og ikke dusk (driter i åssen det ser ut, bekvemmelighetshensyn)

Merino/fleece-blanding og gjerne sånn mellomtykk. 
Må holde kald vintersno unna øra, og dekke disse godt!

prøvde en peak embo på lokalsportn. Likte passform, men ern varm?

(Ikke opptatt av merker, der var den ene, av 50 typer, jeg ville prøve)

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha mistet strikkelua mi (hvil i fred) er jeg i samme situasjon. Vil tro merino eller annen 100% ull er best? 🙂 

Er litt tjukke i hue, så trenger nok litt større enn «one size fits all». Vil tro luft er trikset for å holde varmen, og en trang lue er vel ikke gunstig i så måte 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (5 minutter siden):

Hva med denne klassikeren? Testet og godkjent av alle som stod telemark på 90-tallet 😄

https://www.fjellsport.no/merker/lowe-alpine/lowe-alpine-classic-mountain-cap-ink

Får litt klaustendenser. Har ei bjyinnfett som er hinsides varm, må være mer allbruk enn som så… 🙂

 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (58 minutter siden):

Men da så 😄 Houdini har noen fine luer i både lamme- og merinoull. https://houdinisportswear.com/en-no/accessories/headwear

Desoli, kanskje. Den så dog litt tynn ut. 
kan man reklamere på slikt? 
"Sjiten e itj varm nok, æææ må ha att pængan!"?

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smartwool, Icebreaker, Ortovox, Brynje, Devold og Aclima har alle ganske kløfrie merinoluer. Jo mer tettvevd og mer gram pr m2 merinoull, jo varmere. Misliker selv de klassiske ulluene med litt større veving/masker. Devold Egga ser god ut. Har selv en Ortovox lue bestående av to lag, hvor det det er bånd på innsiden med merinoull rundt ørene. Skikkelig digg når man er på tur.

go-206-900-a-427a.jpg

Ellers.... ULU of Norway lager fine luer, om man er villig til å betale prisen. Den ser ganske så varm ut. Passer på løkka i Oslo, og på en scooter på bygda.

ulu-j00001-furhat-earflaps-02-3718.jpg?f

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pbk1 skrev (8 minutter siden):

Kjøpte denne:

Lue i merionoull - Gråmelange | Polarnopyret.no

da eldstemann gikk i barnehagen. Nå er det jeg som bruker den. Ikke veldig varm, men veldig komfortabel.

Tenk om voksenklær kunne vært like komfortable og ikke minst tilgjengelige som barns. 
one piece feks, enten som sparkebukse eller regndress. 
Cherrox og nattis. 
Og ikke minst at man bare blir påkledd, trenger ikke røre en finger bare ivre etter å komme seg ut og videre. Ikke må man betale for plagga heller

  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker foreløpig for tips, som førte til bestilling!

brynje superthermo l/xl (håper den er stor nok, 400 i nærmeste pakkeboks.) 
skal huske komme med konklusjon når prøvd!

Brynje skryter av -30 på den, de har ikke snakket med meg, enda… 

Igjen, takk! 
 

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (6 minutter siden):

Hva skal luen brukes til?

 

Det meste av det jeg gjør i den kalde årstiden. Vente på sommern, Gå i skog, bikkjeluft langs sjøkanten. Kanskje også når snøbrettet plukkes frem

edit: outnorth har sendt den, så blir vel prøvings til uka! 

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (32 minutter siden):

Ei skikkelig god strikkekjærring vil nok kunne lage ei skikkelig god lue til deg, tilpasset ditt hode. Ull, er nok best uansett.

Jau, men svigermor er så opptatt…

og den må evt fores med no fleece på innsiden, for ivar klør… 

så, brynje settes på prøve om den er stor nok, ei lue jeg må konstant trekke ned over øreflipp går i retur! I går tredde jeg en noe sliten balaklava under tynnlua. 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil den varmeste lua jeg har er fra Haddock Headwear: https://haddock.no/collections/adult-hats 

Tror de bla har det på sport 1 lillehammer, og kanskje Olrud, samt helt sikkert andre steder i landet evt kjøp direkte hos de på nett(om ikke lua du kjøpe duger). 
No name er den jeg har som er ganske romslig(er relativt tjukk i huet selv), men og Henningsvær virker ganske romslig. 


Til sammenligning har jeg for mange luer, bla Ravnø Wool buggy, norrøna lue, aklima jaktlue, haglofslue, og fjâllrâven.. alle er gode, og varme, men haddocken er overlegen imo

Endret av Gew88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (3 timer siden):

En god strikkekjærring klarer helt fint å sy i ett innlegg. Kan også få egendesignet lue

 

Jeg undres, er du en slik?  Strikkekjærring, altså. 
Strikking hakke kjønn, det er kunst! 

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (1 time siden):

Kjærringa mi kan ikke strikke. Kjønn har de nok ikke nei. La meg heller omformulere det, har du en fagperson med ett evnt. fagbrev i strikkefaget.

Tror ikke det.. har en bråta ullragger etter mormor og farmor som jeg vokter med mitt liv. Kom ut med en g i tekstil, og det må ha vært en grei lærer… 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...