Gå til innhold

Lagring, skytjenester og sådan


Anbefalte innlegg

Jeg er i beitet etter å få organisert lagringen min litt mer strukturert og (sikkert) billigere og bedre enn i dag.

I dag bruker jeg om hverandre;
- Egen NAS
- Google
- Dropbox
- Apple
- MS Office med dertil dokumentlagring.

...og det fungerer jo på et vis. Jeg organiserer arkiv hovedsaklig i Dropbox og OneDrive, mens Google Photos og Apple brukes for bildene som jeg knipser underveis i hverdagen, mens NASen er for alt lokalt innhold, mest videoredigering og bildearkiv.

Hva er dine heiteste tips for å sette opp en smart og effektiv synkronisering av hverdagen?

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor smart eller effektivt det er, men bruker iCloud til relevante bilder og dokumenter før de etterhver lagres på egne HD. Har Telenorsky også, men lite brukt da jeg surrer med hva som ligger hvor.

Har egentlig funnet ut at iCloud og egne HD fungerer rimelig bra for min bruk. Ja, og så har jeg jo all video på YT og originalopptaket på HD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok naturlig å nevne Jottacloud. Ser det har vært litt endringer og at det nå er flere prisplaner. Har hatt dem i hvertfall 7 år nå med "ubegrenset" lagring. I anførsel, fordi det er en klausul om overdreven bruk. I praksis ikke noe problem for en normal bruker, hensikten er å ikke fungere som en pirathavn. Mobilappen har fått AI basert bildesøk. Jevnt over fornøyd. Prøver å unngå alle andre betalingsbaserte lagringstjenester så det ikke blir dobbel kost.

Jeg har også en NAS. Så da har jeg backup + sky. Vel... alt er jo synkbasert, men det finnes papirkurver.

Minuset er kanskje at Jotta ikke har NAS klient, som hadde vært ideelt så man slapp å kjøre to synker fra PC'en, men det går greit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat som jobber med IT har Pcloud og helt ok fornøyd. Var et eller annet bildeformat som nesten de bare hadde, som gjorde at han valgte de.

Har vurdert det litt selv flere ganger, men har som regel endt med at jeg utvider harddiskskuffen med en ny ssddisk.

Jeg spurte et lignende spørsmål på gamleforumet, og Jottacloud var det mange som anbefalte.

En ting som er greit å tenke over er hva en faktisk trenger. Bilder er fint, men de fleste har godt av en gjennomgang av og til av hva en har lagret. Oppdaget for noen uker siden at jeg hadde  2-3TB med utgåtte versioner av modeller jeg har bygget opp gjennom tiden. Den lagringsplassen kunne fint frigjøres og avgåtte modeller kunne slippes ut i det store intet.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også brukt Jottacloud i mange år og er tålelig fornøyd med de. Hoved ankepunktet jeg har hatt er appen deres som har vært skikkelig dårlig lenge. Etter de siste oppdateringene nå så er det blitt mye bedre og de nærmer seg noe som funker topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...