Gå til innhold

Sykkelsko


Anbefalte innlegg

Jakten på den perfekte sykkelsko som passer nettopp din fot er ofte langvarig, om ikke evig. Jeg tenkte det kunne være på sin plass med en samletråd for skodiskusjoner som ikke nødvendigvis trenger egne emner.

Min egen jakt på det perfekte paret pågår fortsatt. Etter å ha prøvd et par Sidi Shot 2 i størrelse 43 og innsett at også Sidi har blitt true-to-size, henger et par i 42 høyt på listen. Her ved siden av Empire og S-Works Lace 7 i 42:

image.jpeg.3e3e77bd4d2cba8ef7c173f229da6467.jpeg

Apropos S-Works Lace 7 så slippes S-Works Torch Lace i disse dager:

61023-92xx2.png

Om de faktisk øker snittwatten eller ei er mindre viktig - de er i det minste hvite og har lisser (men fås også i andre farger).

Skal man tillate seg å drømme litt, er Dromarti for meg et navn som stikker seg ut:

132269679_237608217723543_98983456280198

231572243_812832662755642_82689553853581

60208435_310963573128656_682607943388526

Finnes også i hvit, men akkurat her foretrekker jeg brun.

297336499_1227155651439836_7019113399431

  • Like 2

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt perfekte par er fremdeles mine etterhvert tilårskomne originale Giro Empire SLX. Nåværende variant er luftigere, men mangler originalens retro-stuk. 
Celeste lisser, sorte om møkkavær er meldt. 
 

IMG_4072.jpeg.6304533e2e058691f6d582b350e7326d.jpeg

  • Like 3
  • Thanks 1

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt videre føtter enn normalt (rundt 108mm vanlige sko i størrelse 44), kombinert med Raynauds som gjør at masse luftehull er uønsket, og en høy fotbue.

Har hatt Shimano R321 45 wide i mange år, hvor jeg har fylt luftehull med utklipp fra ullsåler m/aluminiumsbunn, festet med silikon og tape. De har også en god såle som kan bygges opp med innlegg under fotbuen, og kan fotformes via en vakummaskin. Uheldigvis har Shimano i de senere modellene sine gått over til high volume I stedet for bred tåboks, og kuttet ut muligheten for å forme dem.

Har hatt Shimano RC 901 wide 45 i noen år nå, men har av en eller annen grunn vokst litt i forlengede de siste årene, så har derfor nå hatt en lang runde med testing av ulike Lake-modeller:

* CX238 wide, som er kjempebrede med 116mm i str 45.5 - for mye for meg, skulle hatt normal (110). Også tilsynelatende umulige å oppdrive i hvit i Norge.

* CX332 extra wide i 45.5 - kortere og litt trangere i tåboksen enn CX238, og litt brede over lesten med 113mm. Er I retur for bytting til str 46 wide nå, som jeg håper blir endgame for meg.

image.png.61c2af482b8f5418f3cad10c1e64eea2.png

Endret av Gruskverner
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen sykkelbutikker i Oslo som har greit utvalg av sykkelsko? (Giro, Shimano, Specialized, Fizik, etc) 

Har ikke vært på Sørensen Sykler på en stund, men på andre jeg har vært innom har det vært veldig lite å velge mellom. Og synes internett-kjøp-prøving-retur kan være noe herk, så skulle helst fått prøvd litt hvilken størrelse jeg har på ulike modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill alle skoene du vil prøve hos Bikeshop med levering til butikken i Oslo.

Betal med Klarna.

Dra til butikken og prøv alle sammen og returner de du ikke vil ha med en gang.

Fakturaen til Klarna blir oppdatert etter et par dager og du kan da betale for det/de parene med sko du vil ha.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra initiativ til tråd!

Fizik Infinito R1 og Giro Empire SLX her. Hvite, må vite. Gode sko, stive og lette. Infinito litt mer comfy, og velges på de lengste turene. 
 

Aller mest fornøyd er jeg faktisk med mine grussko med SPD-cleats. DMT KM1. Derfor vurderes også DMT til landevei. KR0 eller KRSL som Poga. Noen med erfaringer?

Ellers virker jo Nimbl å være «the shit» for tiden. Noen som har prøvd disse?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

YOLO skrev (12 timer siden):

Bra initiativ til tråd!

Fizik Infinito R1 og Giro Empire SLX her. Hvite, må vite. Gode sko, stive og lette. Infinito litt mer comfy, og velges på de lengste turene. 
 

Aller mest fornøyd er jeg faktisk med mine grussko med SPD-cleats. DMT KM1. Derfor vurderes også DMT til landevei. KR0 eller KRSL som Poga. Noen med erfaringer?

Ellers virker jo Nimbl å være «the shit» for tiden. Noen som har prøvd disse?

Har DMT D1, de er helt perfekte til meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
baroudeur skrev (På 13.7.2023 den 9.43):

Etter å ha prøvd et par Sidi Shot 2 i størrelse 43 og innsett at også Sidi har blitt true-to-size, henger et par i 42 høyt på listen

Og med dette manifesterte jeg et par. Gammel ("") modell i ny tilstand. Altså ikke Shot, men Wire. 

image.jpeg.3f5f1a4a80478d01866f4dc904bff492.jpeg

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
baroudeur skrev (På 13.7.2023 den 9.43):

Apropos S-Works Lace 7 så slippes S-Works Torch Lace i disse dager:

61023-92xx2.png

Om de faktisk øker snittwatten eller ei er mindre viktig - de er i det minste hvite og har lisser (men fås også i andre farger).

 

Jeg vurderer for tiden S-Works Torch, men har fra før av mest erfaring med Boa (bruker i dag Shimano RC901). Hva er fordelene og ulempene med lisser? Jeg synes unektelig lisser ser finere ut, men har tenkt at Boa er mer praktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maggan skrev (32 minutter siden):

Hva er fordelene og ulempene med lisser?

Jeg tror dette kan variere en del fra modell til modell. En åpenbar fordel med boa er at det er enkelt å justere mens man er på sykkelen og det kan være ganske viktig for enkelte. Noen vil hevde at lisser gjør det enklere å få jevn stramming over fotbladet enn boa, men det tror jeg ikke alltid stemmer. Jeg bruker S-Works Lace 7 på landeveien og Giro Empire VR90 til grus, førstnevnte med elastiske lisser og sistnevnte med faste lisser, men jeg vet ikke om disse er objektivt bedre enn skoene jeg har med boa. Jeg tenker det viktigste er at foten passer skoen. Jeg synes for eksempel ikke at S-Works Ares satt særlig godt, men dette er jo favoritt blant mange.

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (På 2.8.2023 den 14.38):

Og med dette manifesterte jeg et par. Gammel ("") modell i ny tilstand. Altså ikke Shot, men Wire. 

image.jpeg.3f5f1a4a80478d01866f4dc904bff492.jpeg

Har 3 par SIDI wire carbon 2 og det er pga at det er de beste skoene jeg har prøvd. De er også lette og pene (syns jeg).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maggan skrev (1 time siden):

Jeg vurderer for tiden S-Works Torch, men har fra før av mest erfaring med Boa (bruker i dag Shimano RC901). Hva er fordelene og ulempene med lisser? Jeg synes unektelig lisser ser finere ut, men har tenkt at Boa er mer praktisk. 

Prøvde både Torch og Torch Lace, og de med Boa satt bedre på foten min. Sikkert fordi jeg får justert bedre med boa enn snøring? Enig i at det også er mer praktisk. Lisser er tøft, men jeg sykler uten skotrekk kun i juli og august så da har det begrenset verdi. Skoene anbefales forøvrig + at Spesh har billige innleggssåler hvis man trenger det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...