Gå til innhold

Styre med nøytral/flat overgang til hendel


Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter et nytt styre til min Canyon Grizl. Medfølgende styre har en rar form i overangen mot hendlene som ikke passer mine forholdsvis store hender. 

Ønsker et styre der overgan til hendel blir så flat som mulig. Det er snakk om Rival AXS hendler i dette tilfellet. 

Forslag? Vedlagt ligger bilde av utfordringen med dagens hendler. Selv om de justeres så blir det ingen god overgang. 

IMG_1204.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som styret ditt er tiltet veldig nedover og hendlene er plassert altfor høyt. Formen på styret ser jo ut som du kan få en fin flate fra «sving» til hendel. Denne flaten peker nå rundt 20 grader nedover. 
 

Uansett et ukjent problem for meg. Aldri hatt et styre jeg ikke har fått en flate frem til hendel. Gitt at du ikke ønsker noe mer enn hva jeg kaller «vanlig flate» da. mitt oppsett under med Zipp SL-70 styre. 
IMG_6028.jpeg.b593072a15126fd43e1d143961cf3042.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ett bilde av hele styret slik att vi ser enden på det. Her er vi nok inne på litt smak og behag og hvordan ett styre/hendler skal være. Mange mener jo att enden (bukken) på styret skal være i vater slik att en ikke sklir ut av bukken i humper osv. Da får du ofte litt nedover tilt til hendler. 

Her er det nok bare surre av styretape, løsne begge hendlene og plassere styret slik du vil ha det. Så justerer du hendlene etter den nye posisjonen til styret og ikke omvendt. 

Screenshot_20231212_162119_Chrome.jpg

Endret av OleF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OleF skrev (12 minutter siden):

... Mange mener jo att enden (bukken) på styret skal være i vater slik att en ikke sklir ut av bukken i humper osv. Da får du ofte litt nedover tilt til hendler. 

...

 

Det kommer jo helt an på hvor man plasserer hendlene på styret. Går helt fint å ha vannrett bukke-ende uten at hendlene peker nedover. 

 

Favourites - 2 of 6.jpeg

Favourites - 5 of 6.jpeg

Favourites - 6 of 6.jpeg

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (35 minutter siden):

Det kommer jo helt an på hvor man plasserer hendlene på styret. Går helt fint å ha vannrett bukke-ende uten at hendlene peker nedover. 

 

Favourites - 2 of 6.jpeg

Favourites - 5 of 6.jpeg

Favourites - 6 of 6.jpeg

Har du GP5000-fordekket ditt ‘feil’ vei for å gjøne med oss, Øyvind? 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (1 time siden):

Det kommer jo helt an på hvor man plasserer hendlene på styret. Går helt fint å ha vannrett bukke-ende uten at hendlene peker nedover. 

Ja mente mer styre å ikke hendlene igrunn.

Men der har du ett styre som er rimelig flatt på toppen når bukken er i vater. Man kan få en liten nedover tilt på noen styrer før du treffer hendlen, uansett hvordan di er plassert. Ofte plasserer man jo håndleddet på hendlene, men vet flere som bruker området før hendelen vis det blir riktig forklart🤔

Endret av OleF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (20 timer siden):

Har du GP5000-fordekket ditt ‘feil’ vei for å gjøne med oss, Øyvind? 

Så klart, neida. Også jeg har min limit når det kommer til å montere tubelessdekk - når man har brukt en god stund på å dem til å sitte er viljen lav til å rette opp feilen man oppdager så alt for sent, og som har så minimalt å si ute på veien.

Endret av SykkelØyvind
  • Haha 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OleF skrev (18 timer siden):

Ja mente mer styre å ikke hendlene igrunn.

Men der har du ett styre som er rimelig flatt på toppen når bukken er i vater. Man kan få en liten nedover tilt på noen styrer før du treffer hendlen, uansett hvordan di er plassert. Ofte plasserer man jo håndleddet på hendlene, men vet flere som bruker området før hendelen vis det blir riktig forklart🤔

Får man ikke bukkebunnen vannrett og hendlene i passelig vinkel mener jeg at man har feil styre. Det er en del av de særlig grunne (i høyden) styrene fra de siste årene som ikke har en fasong helt egnet til vannrett bukkebunn. Disse bør egentlig byttes, men det er jo ikke alltid så enkelt når man har kjøpt seg en ny sykkel. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peak Torque lagde en god video på dette. Den tar forsåvidt for seg problematikken med at "aero" utformingen på toppen ofte blir skadelidende dersom man ønsker bukkebunnnen i vater, men det kan vel også gjelde posisjoneringen av hendlene.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering. 
Jeg har i all tid levd etter at enden på styret skal være i vater (lodd...?) og det gjorde det klink umulig og få en god overgang fra styre til hendel i dette tilfellet. 

Nå har jeg vinklet styret en god del opp og da er overgangen til hendel en del bedre, men å ligge i bukken virker rart. 

Beholder styret som det er nå i en stund, men føles rart at man omtrent må velge mellom og ha styret i "riktig" vinkel og ha en god overgang til hendler.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (5 timer siden):

Får man ikke bukkebunnen vannrett og hendlene i passelig vinkel mener jeg at man har feil styre. Det er en del av de særlig grunne (i høyden) styrene fra de siste årene som ikke har en fasong helt egnet til vannrett bukkebunn. Disse bør egentlig byttes, men det er jo ikke alltid så enkelt når man har kjøpt seg en ny sykkel. 

Ja der har du forklaringen jeg var ute etter.

 

Hap skrev (4 timer siden):

Liten oppdatering. 
Jeg har i all tid levd etter at enden på styret skal være i vater (lodd...?) og det gjorde det klink umulig og få en god overgang fra styre til hendel i dette tilfellet. 

Nå har jeg vinklet styret en god del opp og da er overgangen til hendel en del bedre, men å ligge i bukken virker rart. 

Beholder styret som det er nå i en stund, men føles rart at man omtrent må velge mellom og ha styret i "riktig" vinkel og ha en god overgang til hendler.. 

Ville nok ha sett etter ett styre som var mer "flatt" på toppen når bukken er i vater ja etter hvert. Er vel direkte farlig og ha en bukk man kan skli ut av ved humper osv.

Endret av OleF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, OleF said:

Ja der har du forklaringen jeg var ute etter.

 

Ville nok ha sett etter ett styre som var mer "flatt" på toppen når bukken er i vater ja etter hvert. Er vel direkte farlig og ha en bukk man kan skli ut av ved humper osv.

Det er nok planen. Jeg har litt og gå på hva gjelder reach på denne sykkelen så det er mulig det vil hjelpe med et styre som har 80mm reach. 

Dog er ikke styret helt på jordet nå, har ikke fått testet ute enda på grunn av sprengt kne, men det kan også bare være en vane-sak at jeg føler bukken er litt vel "langt oppe". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...