Gå til innhold

Ny hjelm, landevei. Trenger forslag!


Ivar Elverum

Anbefalte innlegg

Min elskede poc octal (uten mips) gikk opp i liminga (ja, jeg skulle ha bytta for lenge siden)

Stort hode, hadde vel 62 på lua i forsvaret, men da var jeg ganske feit (joda, hodeomkrets blir også større :p), nå er jeg kun korpulent…

stihjelm er sweet bushwacker som jeg også digger.

Noen som vet om octal med mips (får vel ikke kjøpt uten?) har samme passform som min gamle? 
Er den litt sopp? Jeg vil ikke ha hjem som ser for liten ut!

octal har fin pris, under 2k passer meg.

farger er jeg åpen på, ikke svart. Det er kjedelig

siste spm: er det å bestille flere og returnere på angrerett som er løsningen? 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (1 time siden):

I god forumånd forslår jeg noe du ikke vil ha. Sort og over 2k.

Kask Elemento på tilbud

Og uten MIPS. 
Virginia Techs tester viser at MIPS funker og hjelper. Jeg ville valgt en hjelm med MIPS. Giro, Sweet, Poc eller Specialized. Velg den som passer best og du synes ser best ut, evt den som har best pris. MIPS ville jeg prioritert. Fidlock ville jeg styrt unna da den ofte ender opp med å klemme på halsen.  Du bør kanskje også velge om du vil ha en hjelm som er aerodynamisk, eller en med maks lufting. Evt en som er et middels kompromiss på begge deler. 
 

En av disse tre er et sikkert kort når det kommer til beskyttelse i hvert fall: 



 

Screenshot 2023-12-11 at 11.44.58.png

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (5 minutter siden):

Og uten MIPS. 
Virginia Techs tester viser at MIPS funker og hjelper. Jeg ville valgt en hjelm med MIPS. Giro, Sweet, Poc eller Specialized. Velg den som passer best og du synes ser best ut, evt den som har best pris. MIPS ville jeg prioritert. Fidlock ville jeg styrt unna da den ofte ender opp med å klemme på halsen.  Du bør kanskje også velge om du vil ha en hjelm som er aerodynamisk, eller en med maks lufting. Evt en som er et middels kompromiss på begge deler. 
 

En av disse tre er et sikkert kort når det kommer til beskyttelse i hvert fall: 



 

Screenshot 2023-12-11 at 11.44.58.png

Den sweethjelmen kommer med fidlock ser jeg, men man finner kanskje uten. Hadde jeg aldri tenkt over ved bestilling, så takk! Har vanlig klips fra før, synes det funker utmerket! 
Får vel bestille noen hjelmer for å teste passform.

med bopel litt utenfor trh er utvalget i butikkene relativt labert vil jeg tro…? 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har vært fornøyd med POC forøvrig er det kanskje greit å holde seg der? Jeg har Ventral Air og har ingenting å utsette. Den har MIPS.

Ser Bikeshop har den til 2600 nå, men mener bestemt jeg betalte mye mindre da jeg kjøpte min.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte å reparere min gamle Falconer II med litt reservedeler fra Sweet, men før det prøvde jeg en del hjelmer på Hank Sport, de har greit utvalg av Sweet og Spesh. Likte Prevail 3 veldig godt. I tillegg har de en del hjelmer inne hos Brattørkaia + Giro hos Intersport/Anton Sport. Spørs om du bør ta deg en tur til storby'n 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (7 timer siden):

Det aller beste er å dra til en sykkelbutikk med godt utvalg og så bruke litt tid der.

BT's hjelm med MIPS har i tester vist seg likeverdig med adskillig dyrere hjelmer, så pris er ikke nødvendigvis ett parameter. Jeg hadde ikke kjøpt hjelm uten MIPS.

Kan stikke til trh evt, hvis utvalg fins der? 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (4 timer siden):

Klarte å reparere min gamle Falconer II med litt reservedeler fra Sweet, men før det prøvde jeg en del hjelmer på Hank Sport, de har greit utvalg av Sweet og Spesh. Likte Prevail 3 veldig godt. I tillegg har de en del hjelmer inne hos Brattørkaia + Giro hos Intersport/Anton Sport. Spørs om du bør ta deg en tur til storby'n 🙂

Takker! 
Blir bytur, vente til etter jul. Altfor mye folk nå

  • Haha 2

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (4 timer siden):

Om du har vært fornøyd med POC forøvrig er det kanskje greit å holde seg der? Jeg har Ventral Air og har ingenting å utsette. Den har MIPS.

Ser Bikeshop har den til 2600 nå, men mener bestemt jeg betalte mye mindre da jeg kjøpte min.

 

Jeg var supernøgd med octaln, følte litt soppstørrelse, men aldri fått kommentarer på det… 🙂

Ventral er oppgitt litt mer ventilering, jeg trenger ikke det

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (På 11.12.2023 den 9.33):

Min elskede poc octal (uten mips) gikk opp i liminga (ja, jeg skulle ha bytta for lenge siden)

Stort hode, hadde vel 62 på lua i forsvaret, men da var jeg ganske feit (joda, hodeomkrets blir også større :p), nå er jeg kun korpulent…

stihjelm er sweet bushwacker som jeg også digger.

Noen som vet om octal med mips (får vel ikke kjøpt uten?) har samme passform som min gamle? 
Er den litt sopp? Jeg vil ikke ha hjem som ser for liten ut!

octal har fin pris, under 2k passer meg.

farger er jeg åpen på, ikke svart. Det er kjedelig

siste spm: er det å bestille flere og returnere på angrerett som er løsningen? 

Jeg byttet min Octal i Octal med Mips… savner førstnevnte stort! 
Jeg måtte faktisk opp en størrelse i Mips-hjelmen, så selv om den sitter godt og føles god, ser og føles den enorm ut ift gamlebøtta. 
Tror Octal uten mips fortsatt er å få tak i..

edit; nei, det er den ikke, nei… blinksa med en annen hjelm.

 

Endret av Howard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (1 time siden):

Jeg byttet min Octal i Octal med Mips… savner førstnevnte stort! 
Jeg måtte faktisk opp en størrelse i Mips-hjelmen, så selv om den sitter godt og føles god, ser og føles den enorm ut ift gamlebøtta. 
Tror Octal uten mips fortsatt er å få tak i..

edit; nei, det er den ikke, nei… blinksa med en annen hjelm.

 

Haff

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte poc octal med sterk tro på at det blir retur…

sønn; får itj du på dæ deinn så har du faaa* mæ vasshøvv asss.

Det er av sine nærmeste osv

edit: garnet red matte i farge, må prøve noe annet enn min gamle hvite og svart er überkjedelig

Endret av Ivar Elverum
  • Haha 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ettermiddag ankom altså hjelm. DET er bra levert,bikeshop! Og posten… 

Men, mips altså…(sønn: faan deinn såg stor ut.Liten? Ja, d e jo mips å mips e sjiiiit)

Må få prøvd flere, den føles grei nok, men liksom litt knapp likevel, og hjelmlue/bøff blir nok muligens litt for trangt.

hatt 3 eller 4 bushwackere fra sweet, før mips, liker de veldig godt. Har bush nå også, heldigvis uten den gule klemma…

 

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (38 minutter siden):

I ettermiddag ankom altså hjelm. DET er bra levert,bikeshop! Og posten… 

Men, mips altså…(sønn: faan deinn såg stor ut.Liten? Ja, d e jo mips å mips e sjiiiit)

Må få prøvd flere, den føles grei nok, men liksom litt knapp likevel, og hjelmlue/bøff blir nok muligens litt for trangt.

hatt 3 eller 4 bushwackere fra sweet, før mips, liker de veldig godt. Har bush nå også, heldigvis uten den gule klemma…

 

Du hadde elsket Kask Elemento i Sort. Bare nevner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (1 time siden):

Du hadde elsket Kask Elemento i Sort. Bare nevner det.

Jeg skal ikke ha sort hjelm.

dvs, om det er den eneste hjelmen som passer høvvet er jeg villig til å gjøre unntak

4500,- er hinsides mye penger for en hjelm. Jajaja, selvsagt lite å si, hvis…

men det tåler alle hjelmer, sådaså.

 

Endret av Ivar Elverum
  • Haha 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...