Jump to content

Fett til hjullager


Recommended Posts

Jeg driver og skal smøre opp hjullagerne på vintersykkelen, da den begynte å bli nokså rufsete i gangen... Har pella ut alle kulene og skal avfette og fette igjen. Jeg har en stor burk med SRAM butter og en liten burk med Shimano Premium Grease. Hvilken bør jeg bruke? 

 

Jeg fant også ut at jeg var tom for diverse avfettingsremedier for sykkel, men har en sprayboks med bremsekiverens. Det burde vel gjøre susen det?

Link to comment
Share on other sites

SRAM butter er til gafler og sånt. Bruk shimanofettet. Du trenger ikke avfetting til sykkel. Whitespirit funker. Bremsrens er veldig kraftige saker, og jeg tviler ikke at det fjerner gammelt lagerfett på den mest brutale måten. Bruk det i alle fall ute. 

LarsB

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tørker over lagerbanene med papir og sprayer over med rustløser etterpå føre jeg tørker over en gang til
Hvis du skal smøre opp lagrene til en dedikert vintersykkel så hadde jeg vurdert spesialfett som er beregnet på saltvann, fx 
https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/propellakselfett-100-g-2000017672

og ja, jeg vet det ikke er spesifisert som hjullagerfett

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bruker Molykote på alt av lager på sykkelen(e).
Avfetting holder jeg langt unna sykkelen, eventuelt bruker veldig forsiktig. De som sprayer ned hele sykkelen med avfetting/sterke såper ødelegger mer en de gjør nytte.
Ser det anbefales en rekke plasser og også i kombinasjon med høytrykkspyler. Etter kort tid vil en da ha vasket bort/ut mye av smørefettet og/eller ødelagt dens egenskaper.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lucky skrev (16 timer siden):

Jeg tørker over lagerbanene med papir og sprayer over med rustløser etterpå føre jeg tørker over en gang til
Hvis du skal smøre opp lagrene til en dedikert vintersykkel så hadde jeg vurdert spesialfett som er beregnet på saltvann, fx 
https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/propellakselfett-100-g-2000017672

og ja, jeg vet det ikke er spesifisert som hjullagerfett

oooooooh! det var et premium nørdetriks!

Edited by Jomar Henriksen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

johs78 skrev (På 15.12.2023 den 15.57):

Bruker Molykote på alt av lager på sykkelen(e).
Avfetting holder jeg langt unna sykkelen, eventuelt bruker veldig forsiktig. De som sprayer ned hele sykkelen med avfetting/sterke såper ødelegger mer en de gjør nytte.
Ser det anbefales en rekke plasser og også i kombinasjon med høytrykkspyler. Etter kort tid vil en da ha vasket bort/ut mye av smørefettet og/eller ødelagt dens egenskaper.

Sikkert fornuftig sånn generelt, men Lucky snakker om demonterte hjullagre som skal fettes på nytt. Og da er risikoen minimal vil jeg påstå.
 

LarsB

Link to comment
Share on other sites

Hørte en podcast med grunnlegger av Enduro Bearings, og det brukes stort set høytrykksfett for de lagrene de bruker. De (og Hope) bruker Mobil XHP-fett (Hope bruker XHP-222) i lagrene. Det som er viktig med et godt fett er at det beholder en smørehinne mellom flatene selv under høyt trykk. Mange smøremidler blir klemt vekk. Enduro og andre bruker også Kluber Isoflex for luksuslagre med keramiske kuler etc.

Link to comment
Share on other sites

LarsB skrev (2 timer siden):

Sikkert fornuftig sånn generelt, men Lucky snakker om demonterte hjullagre som skal fettes på nytt. Og da er risikoen minimal vil jeg påstå.
 

LarsB

Er med på det og mente ikke i demonteringsfasen, men etter på og generelt i forhold til vedlikehold av sykkel. 

Følger endel med på bruktmarkedet og når det står "vasket etter hvert tur" i annonsen og gjerne med bilde av sykkelen med høytrykksvasker og avfettingsspray ved siden av, blir jeg skeptisk. Mye sykler som blir ødelagt av feil/for mye vasking. 

Selvfølgelig viktig og kjekt med rein og godt vedlikehold sykkel, men det må gjøres på riktig måte.

Edited by johs78
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lucky skrev (På 15.12.2023 den 14.38):

Jeg tørker over lagerbanene med papir og sprayer over med rustløser etterpå føre jeg tørker over en gang til
Hvis du skal smøre opp lagrene til en dedikert vintersykkel så hadde jeg vurdert spesialfett som er beregnet på saltvann, fx 
https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/propellakselfett-100-g-2000017672

og ja, jeg vet det ikke er spesifisert som hjullagerfett

 

Nja - hvis målet er at kulene skal rotere ville jeg ikke vurdert det der. Saltvannsbestandig så absolutt. Men den gørra der er seig, spesielt i lave temperaturer. Mulig marine grease er et alternativ som har litt lavere viskositet enn propellakselfettet.

SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...