tseval Posted December 15, 2023 Posted December 15, 2023 Jeg driver og skal smøre opp hjullagerne på vintersykkelen, da den begynte å bli nokså rufsete i gangen... Har pella ut alle kulene og skal avfette og fette igjen. Jeg har en stor burk med SRAM butter og en liten burk med Shimano Premium Grease. Hvilken bør jeg bruke? Jeg fant også ut at jeg var tom for diverse avfettingsremedier for sykkel, men har en sprayboks med bremsekiverens. Det burde vel gjøre susen det? Quote
LarsB Posted December 15, 2023 Posted December 15, 2023 SRAM butter er til gafler og sånt. Bruk shimanofettet. Du trenger ikke avfetting til sykkel. Whitespirit funker. Bremsrens er veldig kraftige saker, og jeg tviler ikke at det fjerner gammelt lagerfett på den mest brutale måten. Bruk det i alle fall ute. LarsB 1 Quote
Lucky Posted December 15, 2023 Posted December 15, 2023 Jeg tørker over lagerbanene med papir og sprayer over med rustløser etterpå føre jeg tørker over en gang til Hvis du skal smøre opp lagrene til en dedikert vintersykkel så hadde jeg vurdert spesialfett som er beregnet på saltvann, fx https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/propellakselfett-100-g-2000017672 og ja, jeg vet det ikke er spesifisert som hjullagerfett 2 Quote
johs78 Posted December 15, 2023 Posted December 15, 2023 Bruker Molykote på alt av lager på sykkelen(e). Avfetting holder jeg langt unna sykkelen, eventuelt bruker veldig forsiktig. De som sprayer ned hele sykkelen med avfetting/sterke såper ødelegger mer en de gjør nytte. Ser det anbefales en rekke plasser og også i kombinasjon med høytrykkspyler. Etter kort tid vil en da ha vasket bort/ut mye av smørefettet og/eller ødelagt dens egenskaper. 1 Quote
Jomar Henriksen Posted December 16, 2023 Posted December 16, 2023 (edited) Lucky skrev (16 timer siden): Jeg tørker over lagerbanene med papir og sprayer over med rustløser etterpå føre jeg tørker over en gang til Hvis du skal smøre opp lagrene til en dedikert vintersykkel så hadde jeg vurdert spesialfett som er beregnet på saltvann, fx https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/propellakselfett-100-g-2000017672 og ja, jeg vet det ikke er spesifisert som hjullagerfett oooooooh! det var et premium nørdetriks! Edited December 16, 2023 by Jomar Henriksen 1 Quote
LarsB Posted December 20, 2023 Posted December 20, 2023 johs78 skrev (På 15.12.2023 den 15.57): Bruker Molykote på alt av lager på sykkelen(e). Avfetting holder jeg langt unna sykkelen, eventuelt bruker veldig forsiktig. De som sprayer ned hele sykkelen med avfetting/sterke såper ødelegger mer en de gjør nytte. Ser det anbefales en rekke plasser og også i kombinasjon med høytrykkspyler. Etter kort tid vil en da ha vasket bort/ut mye av smørefettet og/eller ødelagt dens egenskaper. Sikkert fornuftig sånn generelt, men Lucky snakker om demonterte hjullagre som skal fettes på nytt. Og da er risikoen minimal vil jeg påstå. LarsB Quote
baronKanon Posted December 20, 2023 Posted December 20, 2023 Hørte en podcast med grunnlegger av Enduro Bearings, og det brukes stort set høytrykksfett for de lagrene de bruker. De (og Hope) bruker Mobil XHP-fett (Hope bruker XHP-222) i lagrene. Det som er viktig med et godt fett er at det beholder en smørehinne mellom flatene selv under høyt trykk. Mange smøremidler blir klemt vekk. Enduro og andre bruker også Kluber Isoflex for luksuslagre med keramiske kuler etc. Quote
johs78 Posted December 20, 2023 Posted December 20, 2023 (edited) LarsB skrev (2 timer siden): Sikkert fornuftig sånn generelt, men Lucky snakker om demonterte hjullagre som skal fettes på nytt. Og da er risikoen minimal vil jeg påstå. LarsB Er med på det og mente ikke i demonteringsfasen, men etter på og generelt i forhold til vedlikehold av sykkel. Følger endel med på bruktmarkedet og når det står "vasket etter hvert tur" i annonsen og gjerne med bilde av sykkelen med høytrykksvasker og avfettingsspray ved siden av, blir jeg skeptisk. Mye sykler som blir ødelagt av feil/for mye vasking. Selvfølgelig viktig og kjekt med rein og godt vedlikehold sykkel, men det må gjøres på riktig måte. Edited December 20, 2023 by johs78 1 Quote
Teknor Posted December 20, 2023 Posted December 20, 2023 Lucky skrev (På 15.12.2023 den 14.38): Jeg tørker over lagerbanene med papir og sprayer over med rustløser etterpå føre jeg tørker over en gang til Hvis du skal smøre opp lagrene til en dedikert vintersykkel så hadde jeg vurdert spesialfett som er beregnet på saltvann, fx https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/propellakselfett-100-g-2000017672 og ja, jeg vet det ikke er spesifisert som hjullagerfett Nja - hvis målet er at kulene skal rotere ville jeg ikke vurdert det der. Saltvannsbestandig så absolutt. Men den gørra der er seig, spesielt i lave temperaturer. Mulig marine grease er et alternativ som har litt lavere viskositet enn propellakselfettet. Quote SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX
baronKanon Posted December 21, 2023 Posted December 21, 2023 Propellakselfett kan jo brukes til å holde vannet ute - mellom lager og deksel hvis det er i tillegg til pakning på lageret. Quote
JB. Posted December 21, 2023 Posted December 21, 2023 Hva med molybdendisulfidfett? Quote Trondheim I was just riding along...
baronKanon Posted December 21, 2023 Posted December 21, 2023 44 minutes ago, JB. said: Hva med molybdendisulfidfett? En type. Men de er ofte veldig seige. Quote
JB. Posted December 21, 2023 Posted December 21, 2023 Den fra Biltema har god konsistens. Har brukt den et drøyt år. Quote Trondheim I was just riding along...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.