Gå til innhold

Gikk på svindel, hva nå?


Anbefalte innlegg

Vi har sannsynligvis gått på en nettsvindel og bestit og betalt for en lampe som jeg blir veldig overasket om noen gang kommer til oss. Her er butikken: https://misterlamp-oslo.com/products/bauhaus 

Grunnen til at vi antar at vi har gått på en svindel er at det ikke er kommet noen som helst bekreftelse på bestillingen og alle omtalene her: https://www.trustpilot.com/review/misterlamp.de

Vi har tatt kontakt med banken, men de kan ikke gjøre noe sier de. De sa at vi kan levere en klage i etterkant. Kjøpet ble gjort med et Danske Bank mastercard, men uten bruk av BankID. Så er det noe mer vi kan gjøre enn å sende en klage til banken? Noen tips? 

 

PS: Jeg har ingen god forklaring på hvordan vi gikk på dette, men guarden var nede i julestria og jeg gjorde ikke bildesøk og alt annet jeg bruker å gjøre. En del av årsaken er nok at det ikke var en "merkvare" og at jeg dermed ikke har noen referanse på om den var urimelig billig. 

PS: Det er mulig at vi kun har gått på en "freight forwarder" og at lampe kommer fra Kina en dag, men tviler vel på det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er betalt med internasjonalt betalingskort, fortrinnsvis kredittkort, så kan dere rette kravet mot kortutsteder. Når det er stadfestet at det er svindel eller manglende leveranse av andre grunner, får dere pengene tilbake.

For å slå inn en åpen dør (og uten å dømme dere for at dere gikk på en smell).

Om firma nederst på siden:
Handelskammerets nummer: OC446864
Firmenname: Misterlamp

Det ser jo ut til å vise til tysk selskap, men er jo ikke:

WITTEVEEN COMMERCE LLP
Company number OC446864
Witteveen Commerce LLP is an active company incorporated on 13 April 2023 with the registered office located in London, Greater London. Witteveen Commerce LLP has been running for 8 months. There are currently 2 active directors according to the latest confirmation statement submitted on 13th April 2023.

Endret av Arve Er
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke får varen i det hele tatt burde det være mulig å klage via kredittkortet. I mange banker er det nå egne knapper i "kontoutskriften" for å klage på en transaksjon.

I praksis vil det banken / Mastercard stoppe utbetalingen, og med mindre butikken aktivt gjør noe kommer pengene tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner litt om sjappa jeg kom over her om dagen, som ser ut til å selge latterlig billige sko fra Red Wing sammenlignet med feks Livid eller Dagestad: https://www.redwingoslo.com

Virker å være endel sånne sjapper med postfix Oslo eller Norge, men der innholdet raskt tyder på at det er en utenlandsk greie som opererer når man surfer litt rundt på nettsidene.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (3 timer siden):

Dette minner litt om sjappa jeg kom over her om dagen, som ser ut til å selge latterlig billige sko fra Red Wing sammenlignet med feks Livid eller Dagestad: https://www.redwingoslo.com

Virker å være endel sånne sjapper med postfix Oslo eller Norge, men der innholdet raskt tyder på at det er en utenlandsk greie som opererer når man surfer litt rundt på nettsidene.

Ja, veldig mange sånne. Kom borti en fra Arcteryx også, men når det er en merkevare som selges urealistisk billig så går jo alarmen av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Misterlamp-oslo.com.DETTE er nok en meget useriøs side ja.Best.før jul 2 lamper og da disse ankom ville jeg returnere de(prod.fremstod som veldig kjipt laget,kvalitet osv) Etter 2 dager mottok jeg mail om at jeg kunne sende i retur,men ikke til den norske adressen.Retur sendes til Kina!!Så jeg bestemte meg for å gjøre det selv om det koster 350,-(lamper verdi 1200,-)Men etter å ha prøvd å skrive inn adr.i Kina på heile 6 linjer på Posten.no,i tillegg snakket med kundeservice der så har jeg gitt opp!Bet.med Klarna så nå er de på saken.Styr unna denne nettbutikken…de selger lamper og div.varer under en haug med forskjellige navn!!

Endret av Yngve
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et triks som ofte kan være verdt å gjøre er å (I hvert fall i Chrome) høyreklikke bildet av produktet og velge "Search image with Google". Får du treff hos AliExpress er det øgler i posen.
Eksempel, med helt tilfelig valgt lampe fra misterlamp

Screenshot2024-01-08at18_39_36.png.8b19b8441ed1fb43fefc97453fca2dfd.png

 

Så kan man heller bestille den rett fra AliExpress og spare noen kroner

Screenshot2024-01-08at18_40_30.png.b796d43c752eeb88ed1f7db2b1fc98f8.png

 

Evnt bare droppe hele handelen. Mye av det som kommer fra AliExpress er faktisk av helt OK kvalitet men det er også mye skrot så om man vil ta sjansen kommer litt ann på hvor dyr varen er og hvor lyst man har på den. I absolutt alle tilfeller jeg kan tenke meg er det nok likevel bedre å bestille den rett fra Kina enn å bestille den fra Kina via en "norsk" nettbutikk som bare fungerer som mellomledd og gjerne tar seg veldig godt betalt for det.

Endret av Ivar Nilsen
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Nilsen skrev (17 timer siden):

Et triks som ofte kan være verdt å gjøre er å (I hvert fall i Chrome) høyreklikke bildet av produktet og velge "Search image with Google". Får du treff hos AliExpress er det øgler i posen.
 

Joda, jeg pleier å bruke nettopp det trikset, men denne gangen ble vi litt for ivrige. Jeg har nok mer tro på at dette er dropshipping enn 100% svindel, men vi får se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...