Gå til innhold

Rask sykkel til høy og tung rytter - titan?


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

I det siste har jeg blitt oppmerksom på at de fleste sykler og sykkelkomponenter har en vektgrense for maksimal systemvekt (rytter + sykkel + alt øvrig). Som ofte ligger vektgrenser rundt 100 kg eller 110 kg. Selv er jeg 195 cm høy med kroppsvekt på minst 105 - 110 kg i sokkelesten, og det før klær, sekk og tilbehør benyttes. Med andre ord er jeg allerede over eller svært nær vektgrensene før jeg i det hele tatt har satt meg på sykkelen😅 I tillegg sykler jeg ofte med en sekk fullt av treningstøy etter en styrkeøkt fra jobben, hvilket gjør at systemvekt ofte er rundt 130 kg. Jeg har allerede vært gjennom en stygg ulykke en gang (ikke vektrelatert), og det frister ikke med gjentakelse. Tenker derfor jeg bør anskaffe en sykkel som garantert tåler min vekt og i tillegg har en god sikkerhetsmargin. 

Mtp. hjul har jeg allerede kjøpt to hjulsett fra DT swiss, et for gravel (GR 1600 spline) og et for landevei (PR 1600 spline). Begge hjulsett har begrensning på 130 kg systemvekt.  

 

I mange sykkelforum nevnes det ofte titan-rammer ofte tåler mye og er "udødelige". Er dette noe dere har erfaring med for landeveissykling?

Jeg har også funnet en type sykkel dedikert for "Clydesdales", se: Clydesdale team titanium gravel/road . Helt ærlig må jeg innrømme at sykkelen og geometrien synes både slapp og treg. Selv er jeg på utkikk etter en rask endurance-racer med plass til minst 32mm dekk, eventuelt en meget aggressiv gravel. Av utstyrsnivå tenker jeg å gå for ultegra DI2, evnt. tilsvarende i SRAM. 

Har dere noen tanker eller råd? Jeg blir veldig takknemlig for gode innspill. 

Ps. Jeg er godt trent og med lav fettprosent, så vektnedgang er ikke et alternativ. 

Endret av 1482
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trek har litt høyere limit enn enkelte andre merker. Trek Domane SL har f.eks limit på 275 pounds / 125 kg. Likt for Trek Checkpoint. Cannondale Synapse har samme.  Canyon har litt lavere, med 260 lbs.

Et forslag er kanskje å snakke med en lokal sykkelbutikk (om de har en erfaren selger) eller sende mail til Trek, Canyon eller andre produsenter og spørre om råd. Er mange "big boys" som nyter landeveien, så bør finnes gode råd. Mange bagatelliserer vektgrense ved å si det bare er produsentene som helgarderer seg. Det kunne kanskje vært tema for mange år siden, men med dagens vektfokus og karbonsykler som er konstruert for ytelse/vekt, er det sikkert mer gjeldene. Produsentene kan svare om det f.eks. er rammen som ikke tåler vekten, eller om det er f.eks. hjulene.

Forhåpentligvis dukker landeveisekspertene opp med noen gode råd.

 

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mange karbonrammer som tåler din vekt uten problem. Det er bakhjulet som er utfordringen. Det har jo du løst ved å kjøpe et veldig solid men litt tungt hjulsett. Men du må unngå "fikse" setepinnestrammere. Vanlig ring og rund pinne er bombesikkert.

Jeg er likevel titan-entusiast og opplever min egen norskdesignede  Stribe Juno som en meget rask sykkel på landeveien. Har testet den på turritt og den svarer godt på alt jeg har gjort med den. Har syklet mye langt med ekstra vekt på den og ramma er bunnsolid. 

 

IMG_20230727_122223_856.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortversjonen er at titan ikke er sterkere enn stål, karbon, aluminium eller noe annet med tanke på sykkelrammer. Derimot er titan i noen tilfeller mer motstandsdyktig mot forringelse over tid. Sjekk YouTube for mer info.

Jeg ville valgt en ramme jeg fikk lyst på, uavhengig av materiale den er bygget av. Det som betyr noe er komfort. Det kan man få i en hvilken som helst ramme. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rammematerialet er ikke styrende for styrken, det er kombinasjonen materiale og design som er avgjørende.

Anbefaler trådstarter å kontakte en sykkelbutikk og snakke med en selger som skjønner problemstillingen. Hvis du veier 125kg++ og er atletisk regner jeg med at du er sterk i tillegg til å være tung. Mulig at du bør kjøpe en sykkel som er beregnet på ett par hakk grøvre sykling enn det du vil bruke den til, fx gravel for asfalt og stisykkel for grussykling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tung, tidvis altfor tung. Akkurat nå veier jeg ca 115 kg fordelt på 193 cm men har tidvis veid over 20 kg mer. Siden 2016 har jeg syklet på en alu Fuji Roubaix 2016 modell landeveissykkel som har vært brukt til alt, bla har vært rundt Vattarn 5 ganger samt en Fuji Tread 1.1 blandeveissykkel. Ligger på ca 7000 km årlig. Rammene og gaflene har holdt godt og er like fine. Orginalhjulsettene ble fort brukt opp, men blandeveissykkelen har nå et sett Irwin hjul på femte året som er like fine. Landeveisykkelen brukte opp et Mavic Ksyrium bakhjul på turen frem og tilbake til Balos på Kreta, men der bør man bruke terrengsykkel så det var min feil. De siste tre årene har det stått på et sett Unaas hjul som har hold fasongen veldig bra.

Bytter nå sykkel til en Orbea Orca 24 modell der jeg har satt på et sett DT Swiss GR1600.

Min erfaring er at de fleste rammer som ikke er bygget spesifikt som ekstremt lettvekts/klatresykler tåler vekt godt, mens det er hjulene som er det svake punktet. Startet Lillehammer-Oslo i 2013 med et Shimano Hjulsett med 16 eiker i forhjulet. Det holdt til Gjøvik ... De hjulene du har valgt er fine og solide hjul som ikke bør gi deg noen problemer. Hunt har og et hjulsett som er i samme klasse og som er et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanske merker er typisk også flinkere på dette med romslige toleranser enn italienere f.eks. Da de gjerne vil unngå at butikkene går glipp av salg fordi noen har litt flere kg på kroppen. 
 

Eksempelvis ENVE Melee har en romslig grense på 300lbs eller 136 kg. Burde være en bra ramme for trådstarter, om noe dyr og i karbon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (På 28.12.2023 den 11.37):

Det var nå en vel kort kortversjon? 

Synes du? 😏 Kan gjøre den litt lenger, men ikke skyt meg om det blir kjedelig.

En ramme designes etter hvilket materiale man bygger den i, ikke omvendt. Hadde det vært slik at man først tar et design, og så velger materiale, ville saken selvsagt vært annerledes. Men egenskapene til hvert enkelt materiale bestemmer hvordan rammen blir laget med tanke på komfort, stivhet, stabilitet, og selvsagt vekt.

Det er svært mulig å bygge en karbonramme tyngre og mer ukomfortabel enn en aluramme (noe mange no-name kinarammmer er uheldige bevis for), eller bygge en stålramme lettere og stivere enn karbon (men da vil den ha en vektbegrensning som gjør at få - om noen -  kan bruke den, til og med trolig ikke vært egnet for sykling - men den hadde hatt utseende til en sykkelramme i alle fall 😉). 

Fordelen med titan spesifikt er at det kan bygges relativt lette, komfortable og stive rammer med det uten at det går like mye på bekostning av holdbarheten. Litt avhengig av hvilken titanlegering man bruker i ulike rammerør. Men titan er dyrt, og det er nok stor sannsynlighet for at om man skal få utnyttet materialet best mulig til sykkelramme, bør man ha en dialog om tiltenkt bruk, rytterpreferanser og pris med en rammebygger som vet hva hen gjør. Og da blir det fort en ramme som egentlig ikke er optimalisert for særlig flere enn den som bestiller den opprinnelig. 

 

Hadde titan vært overlegent alt annet, hadde alle proffer brukt det. Men de bruker karbon. Ikke grunnet at det er overlegent uansett parametre, men fordi det er lettere tilgjengelig, de kan erstatte brekkasjer rimelig enkelt sammenlignet med oss (sjekk f.eks. Pidcock sin tur i bakken i dagens CX hvor mye brekker), og de trenger ikke forholde seg til holdbarhet - syklene brukes maks en sesong uansett. Hvis man vil leve som en proff, økonomisk er komfortabel med kostnadene ved det og alltid vil ha det siste som er på moten - gå for karbon. Hvis man vil ha noe som er tilnærmet vedlikeholdsfritt med tanke på rammemateriale, kan leve med kompromisser rundt vekt (altså ikke bare MÅ ha det lettest mulig) og også tenker å ha sykkelen en god stund - gå gjerne for titan.

 

Mvh Bjarte - som har hatt sykler i magnesium, karbon, stål, titan. Og nå bare har stål og titan igjen - fordi de ikke skal byttes ut.

Endret av Huh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både høy (188cm) og tung (105-110kg), men har ikke tenkt på dette før. Sykler Specialized med Zipp 303 og har ikke hatt problemer bortsett fra at jeg kanskje bør ha lettere utveksling i marka. Har riktignok opplevd at noen eiker poppet ut på noen Enve-hjul tidligere, men det var visstnok produksjonsfeil og fikk da beskjed om at vekta ikke var problemet. Men de kan har vært snille med meg.

Hyggelig å se at det flere av oss høye og tunge der ute! Burde kanskje ha en egen klubb... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1482 skrev (På 26.12.2023 den 17.36):

Hei folkens!

I det siste har jeg blitt oppmerksom på at de fleste sykler og sykkelkomponenter har en vektgrense for maksimal systemvekt (rytter + sykkel + alt øvrig). Som ofte ligger vektgrenser rundt 100 kg eller 110 kg. Selv er jeg 195 cm høy med kroppsvekt på minst 105 - 110 kg i sokkelesten, og det før klær, sekk og tilbehør benyttes. Med andre ord er jeg allerede over eller svært nær vektgrensene før jeg i det hele tatt har satt meg på sykkelen😅 I tillegg sykler jeg ofte med en sekk fullt av treningstøy etter en styrkeøkt fra jobben, hvilket gjør at systemvekt ofte er rundt 130 kg. Jeg har allerede vært gjennom en stygg ulykke en gang (ikke vektrelatert), og det frister ikke med gjentakelse. Tenker derfor jeg bør anskaffe en sykkel som garantert tåler min vekt og i tillegg har en god sikkerhetsmargin. 

Mtp. hjul har jeg allerede kjøpt to hjulsett fra DT swiss, et for gravel (GR 1600 spline) og et for landevei (PR 1600 spline). Begge hjulsett har begrensning på 130 kg systemvekt.  

 

I mange sykkelforum nevnes det ofte titan-rammer ofte tåler mye og er "udødelige". Er dette noe dere har erfaring med for landeveissykling?

Jeg har også funnet en type sykkel dedikert for "Clydesdales", se: Clydesdale team titanium gravel/road . Helt ærlig må jeg innrømme at sykkelen og geometrien synes både slapp og treg. Selv er jeg på utkikk etter en rask endurance-racer med plass til minst 32mm dekk, eventuelt en meget aggressiv gravel. Av utstyrsnivå tenker jeg å gå for ultegra DI2, evnt. tilsvarende i SRAM. 

Har dere noen tanker eller råd? Jeg blir veldig takknemlig for gode innspill. 

Ps. Jeg er godt trent og med lav fettprosent, så vektnedgang er ikke et alternativ. 

Ja, nå skjønte jeg hvem du er!

1482 + tema minner sterkt om en samtale på treningssenteret her forleden 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (36 minutter siden):

Ja, nå skjønte jeg hvem du er!

1482 + tema minner sterkt om en samtale på treningssenteret her forleden 😄

Hehe! Jau, det er meg 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...