Gå til innhold

Årets julenøtt - hvorfor hyler mine skivebremser?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger så veldig hjelp med denne saken -før julefreden for alvor kan senke seg i hjemmet:

For rundt ett år siden fik jeg ny sykkel med skivebremser. Jeg bruker den som "vintersykkel", dvs med piggdekk, men i sommersesongen står den stort sett helt ubrukt i garasjen. Da jeg nå skulle ta den i bruk igjen i oktober var det en fryktelig hyling fra både for- og bakbremse. Samt redusert bremseeffekt. Først forsøkte jeg å rense klosser og skiver med isopropanol/bremserens, men det var uten effekt. 
Så kjøpote jeg nye klosser, men det hjalp ikke. Så kjøpte jeg både nye klosser og skiver og det hjalp faktisk en stund.

Men, nå har sykkelen igjen stått ubrukt i garasjen et par uker - og i går da jeg skulle bruke den igjen...ja da hylte bremsene på nytt.  Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor dette skjer? Virker som om at når sykkelen står ubrukt noen dager/uker, så kommer det et "belegg" på bremser eller klosser? Jeg har også sjekket for evt lekkasjer fra kaliperen, men klarer ikke å finne en slik. Uansett usannsynlig at både for- og bakbremsen skulle ha lekkasjer på samme tid. Og da er det vel også rart at hylingen først begynner når sykkelen har stått stille noen dager. Sykkelen står i en helt vanlig garasje. 

Virker som veldig usannsynlig at enda en utskifting av klosser og skiver vil hjelpe...så hva skal jeg da gjøre? Kan selvfølgelig bare levere den til nærmeste verksted...men det sliter jo på stoltheten.

Har jeg en magisk garasje som sender ut bremse-ødeleggende stråler, eller?

Takker uansett for alle forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....skulle så gjerne hatt en Blussuvoldbakke her i flate Vestfold... 🙂 Neida - jeg forsøker meg litt med dette trikset, og det funker jo til en viss grad for "daglig vedlikehold" av bremsene. Men, når sykkelen først har stått ubrukt noen uker...så skal det kraftigere lut til (muligens). Skjønner bare ikke helt hvorfor.....og hva denne luten da skal være...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om bellegget er utslitt eller om clipset er bøyd/ødelagt,,,

Rengjør skivene og klossene med varmt såpevann, isopropanol eller bremserens
Sentrer bremsecalipperen(e)
Påfør kobberpasta på baksiden av klossene
Evn bytt klossene hvis ovennevnte ikke hjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme selv på jobbsykkel. Prøv, om mulig, å ta noen skikkelige oppbremsinger før du parkerer sykkelen etter tur? Virker som om det legger seg noe snafs på skivene i løpet av turen som godgjør seg i garasjen?

Jeg har også deore, og har gått igjennom flere typer skiver/klosser mm, hjelper ikke. Problemet mitt er at det ikke er nødvendig/mulig med skikkelige oppbremsinger på pendlerruta. Helt flatt, og kun vag subbing med bremsene. Ett triks er å legge inn en spurt helt mot slutten av turen, og bremse så hardt det går.

Null problem på sti- eller grussyklene mine som bor i samme garasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heribyen saltes det så hissig at det ikke er regningssvarende å bytte fungerende deler i hytt&vær på en sykkel som alltid uansett er søndersalta og fæl. Ja, hyling er sjenerende, men det er prisen å betale for vintersykling. Ikke finn på å bytte ut en fungerende deore-brems på vintersykkelen bare fordi du vil ha litt ro. Så god råd har vi ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (På 28.12.2023 den 0.16):

Jepp, kjent Shimano-problem.

Løsning: bytt bremser (inkl skiver).

det må da være mye bedre å bare vaske skivene med bremserens enn å kjøpe nye ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Lucky said:

det må da være mye bedre å bare vaske skivene med bremserens enn å kjøpe nye ?

Det fikser ikke problemet med at kaliperne lekker olje, så om man vasker aldri så mye så kommer problemet tilbake. Man kan jo evt. bytte stempel og pakninger, men det er ikke regningssvarende på en Deore-brems.
Skivene kan man selvsagt håpe at man får rene og prøve å gjenbruke ja.

Endret av DesmoSkier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...