Gå til innhold

Karbonhjul, hjulbygger eller fra kjent merke?


Anbefalte innlegg

Nettet er fult av tester og anbefalinger, nevnes av og til også hjulbyggere. Ser at feks Unaas og velostrada har rimelige hjul, som også et lette. Samtidig finner jeg lite info og tester på hjul fra (disse) hjulbyggerene.

Har en SL7 Comp som jeg ønsker å oppgradere med et all round karbonsett. Foreløpig sett på roval clx 2, men om det finnes rimeligere og like så gode/bedre alternativer er det interessant.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (1 time siden):

Reserve er konge. Om budsjettet tillater det ville jeg ikke vært i tvil. 

Vel, jeg ville vært i tvil for egen del på hva jeg skulle ha valgt. Nå kjenner jeg ikke landeveissegmentet veldig godt, men jeg har hatt Reserve karbon-hjul på en SantaCruz Hightower tidligere. Da jeg skulle kjøpe meg ett nytt karbonhjulsett til stisykkelen var Reserve med i betraktningene, men gikk bort fra det ift. dette: 1) Jeg oppfatter at reklamasjonsbehandling tar lang tid her i Norge, 2) garantien er ikke så god, og 3) det er ikke all hjultyper som er like godt bygget, nå er sikkert landeveishjul mindre stressutsatt enn f.eks DH-hjul i den andre enden, det sagt. 

Jeg endte på Enve for egen del, prismessig var de omtrent like.  De hadde også bedre garanti enn Reserve, eller som de skriver selv: "If you exceed the limits of your product while riding, racing, crashing, or driving your roof mounted bike into the garage – don’t worry, we’ve got your back." Dette betyr opp til 3 år at en får kostnadsfri erstatning, 50% det fjerde året og 40% deretter. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (1 time siden):

Vel, jeg ville vært i tvil for egen del på hva jeg skulle ha valgt. Nå kjenner jeg ikke landeveissegmentet veldig godt, men jeg har hatt Reserve karbon-hjul på en SantaCruz Hightower tidligere. Da jeg skulle kjøpe meg ett nytt karbonhjulsett til stisykkelen var Reserve med i betraktningene, men gikk bort fra det ift. dette: 1) Jeg oppfatter at reklamasjonsbehandling tar lang tid her i Norge, 2) garantien er ikke så god, og 3) det er ikke all hjultyper som er like godt bygget, nå er sikkert landeveishjul mindre stressutsatt enn f.eks DH-hjul i den andre enden, det sagt. 

Jeg endte på Enve for egen del, prismessig var de omtrent like.  De hadde også bedre garanti enn Reserve, eller som de skriver selv: "If you exceed the limits of your product while riding, racing, crashing, or driving your roof mounted bike into the garage – don’t worry, we’ve got your back." Dette betyr opp til 3 år at en får kostnadsfri erstatning, 50% det fjerde året og 40% deretter. 

Trodde Reserve hadde livstidsgaranti de også? Det er iallefall det de sier selv: "Lifetime. No gimmicks. Not limited. If you do actually manage to break our rim while out riding, we’ll replace it for free. And probably high five you in the process!"

Registrerte mitt hjulsett og der står det samme for landevei. Fikk iallefall god hjelp fra Santa Cruz-gjengen da jeg handlet, og fraktfritt tilsendt et sett med Fillmore-ventiler på forespørsel.

Reservehjulene for landevei er iallefall bygget på solide nav med moderne felger og staggered profil med noe bredere, lavere felg foran. Jeg har 52/63-settet med DT240 og ble overrasket over hvor gode de var i sidevind feks. Tilsvarende fra ENVE blir vel SES 3.4 til 29990,- hos Sørensen eller Roval CLX II som jeg ikke finner hos noen norske pdd. Eventuelt CL II til rundt samme pris som Reserve-settet, da med DT350. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i samme båt da jeg vurderer nye hjul til raceren.

Rival hjulene er veldig flotte. Andre hjul jeg har sett på er:

DT Swiss ARC 1100 eller 1400

Uten budsjett hadde jeg gått for de nye Syncros hjulene da de har fått tullete bra tester av de jeg hører mest på (escapecollective), men prisen er jo helt hinsides. Vurderer versjonen som ikke er helstøpt også

Zipp 404 er også noe jeg hadde sett på.

Enve av en eller annen versjon.

Uansett hvilken av de man velger vil jeg tro jeg blir fornøyd. Så blir å se om det kommer noe til ekstra bra pris.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (1 time siden):

Trodde Reserve hadde livstidsgaranti de også? Det er iallefall det de sier selv: "Lifetime. No gimmicks. Not limited. If you do actually manage to break our rim while out riding, we’ll replace it for free. And probably high five you in the process!"

Registrerte mitt hjulsett og der står det samme for landevei. Fikk iallefall god hjelp fra Santa Cruz-gjengen da jeg handlet, og fraktfritt tilsendt et sett med Fillmore-ventiler på forespørsel.

Reservehjulene for landevei er iallefall bygget på solide nav med moderne felger og staggered profil med noe bredere, lavere felg foran. Jeg har 52/63-settet med DT240 og ble overrasket over hvor gode de var i sidevind feks. Tilsvarende fra ENVE blir vel SES 3.4 til 29990,- hos Sørensen eller Roval CLX II som jeg ikke finner hos noen norske pdd. Eventuelt CL II til rundt samme pris som Reserve-settet, da med DT350. 

De har livstidsgaranti på felg, men jeg opplever de litt svakere på hva de tar på garanti vs. hva de henviser på crash replacement, eller hva hvis eiker ryker som følge av dårlig bygg (det kan skje alle)? Det viktigste for meg er dog tiden det tar å få erstatning eller utført reparasjon som jeg skrev over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (2 timer siden):

De har livstidsgaranti på felg, men jeg opplever de litt svakere på hva de tar på garanti vs. hva de henviser på crash replacement, eller hva hvis eiker ryker som følge av dårlig bygg (det kan skje alle)? Det viktigste for meg er dog tiden det tar å få erstatning eller utført reparasjon som jeg skrev over.

Forståelig det, landeveishjulene til Reserve er også ganske nye så det er lite info å finne på holdbarhet. Her til lands vil man vel uansett være dekket av forbrukerkjøpsloven hvis en eike skulle ryke pga dårlig bygg eller det skulle oppstå andre garanti/reklamasjonssaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (16 timer siden):

Forståelig det, landeveishjulene til Reserve er også ganske nye så det er lite info å finne på holdbarhet. Her til lands vil man vel uansett være dekket av forbrukerkjøpsloven hvis en eike skulle ryke pga dårlig bygg eller det skulle oppstå andre garanti/reklamasjonssaker.

Joda, lovverket vårt er sterkt, men er det en ting det syndes mye mot her så er det tiden det tar å fikse opp i ting og ikke minst erstatningsgjenstand mens man venter. På landevei er det sikkert lettere å få fram at det er svakhet i bygget dersom eiker ryker, på sti kan det raskt bli diskusjon om hva det skyldes og utydelige garantibestemmelser hjelper ikke.  

Har man ekstra-hjul mens man venter så er det jo greit at det tar tid, for jeg tviler på at den norske importøren har noe lager av reservedeler, herunder felgring og nav, eiker får men vel alltids tak i. Dvs. at man er avhengig av frakt fra USA, og flyfrakt koster mye penger vs. med skip. Og må hjulet bygges opp på nytt, har de kompetansen til det? 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olve skrev (På 29.12.2023 den 10.00):

Hva er det som gjør Reserve så bra?

Jeg kjøpte Reserve 40|44 med DT 350-nav etter nettforumsnoking og etter å ha lest noen tester her og der. 
Det som tippet meg over på Reserve var bredde på felg, sammensetningen av lett tilgjengelige deler og ikke-fancy løsninger kombinert med generelt gode tilbakemeldinger i tester og omtaler. Jeg er ikke skeptisk til hookless, men enn så lenge er det noe begrensende mtp dekkvalg. At Reserve har tradisjonelle felgkanter er heller ikke noe minus i boka mi. 
Når prisen i tillegg var omtrent på samme nivå som på high-end «Kina-hjul», var valget enkelt for min del. 
Og så er det noe garantigreier som kommer i tillegg, om den er god eller dårlig..? Usikker, har forhåpentligvis ikke tenkt å bruke den på et par år. 

Endret av Howard
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (På 28.12.2023 den 17.02):

Vil slå et slag for Reserve 40/44 med DT240 nav hvis du uansett ser på hjul i den prisklassen. Fortsatt på tilbud!

https://santacruzsykler.no/produkt/santa-cruz-reserve-road

En SL7 fortjener da 52/63..

Er oppgitt vekt på reserve endret? Mener disse var tilsvarende Roval CLX, men er nå typ mer like Roval CL..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelist1 skrev (3 timer siden):

En SL7 fortjener da 52/63..

Er oppgitt vekt på reserve endret? Mener disse var tilsvarende Roval CLX, men er nå typ mer like Roval CL..?

40/44 er vel litt mer allround, men jeg gikk for 52/63 selv. Vekttabellen nederst der er for terrengfelger, her er riktig for 40/44 og 52/63:
image.png.050ef1c4b5faa1ec3eebaa3fb30e2a07.png

image.png.84738d5152aadda7e7cf996e9ce6dfe0.png

Trodde faktisk 52/63 var oppgit til 1573g da jeg kjøpe, husker jaggu ikke så mulig de har lagt på seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...