Gå til innhold

Bikeyoke: Kabelen trekker seg ikke tilbake. Forslag til løsning? (ikke wire/strømpe!)


Anbefalte innlegg

Jeg har en BikeYoke Revive som ikke trekker tilbake kabelen. Jeg trodde først det var dårlig wire/strømpe, eventuelt noe som var i klem, men nå er alt wire og strømpe byttet og problemet er fortsatt der. Jeg har også tatt en service (lower tube service) og det hjalp kun litt. Kan det være at problemet ligger i den indre kretsen? Sikkert elendig forklart, men det jeg tar service på er det de går gjennom her: https://www.youtube.com/watch?v=J_2kQv7fJbc

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, erikskon said:

Ja jeg synes jo det ser sånn ut, godt med spenn i den aktuatoren.

Jeg så litt nøyere på videoen av "inner circuit" service nå og er det mulig at det skyldes lite olje og/eller behov for rengjøring? 

Riktignok Divine her - men ved første service (skulle være lower) dreit jeg på draget og slapp ut luft + olje. Skjønte det litt seint, men lot oljen renne ut, fylte på ca anvist mengde og pumpa opp. Alt har funket helt supert siden. Virker rart, om aktuatoren returnerer som normalt virker det å være noe utenfor selve pinnen. Trigger er ok også?

Byttet du messingstaver etc? Riktig fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg bruker slickoleum til å smøre med. Bytter pinner når jeg føler slark, men ikke hver gang jeg gjør rent og smører. 

 

Nå ble det faktisk til at jeg bestilte en ny Revive fra Bikester. Til 2800 kr synes jeg det var verdt det å ha en til. Jeg har flyttet rundt mellom sykler, men nå slipper jeg det. Får eventuelt sende inn den som "lugger" til en mer komplett service. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem med treig retur av kabelen, og mistenker (dog ubekreftet) at det er feil dim på kabelendestykket (ferrule?) i bunnen av pinnen slik at den sklir ut. Min er i alle fall bytta i forbindelse med kabel- og strømpebytte. Etter nevnte bytte så har den trøblet. En sykkelkompis hadde akkurat dette problemet og fikset det med nytt endestykke.

Endret av Jørgen H.
tilleggsinfo om bytte av endestykke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
erikskon skrev (På 30.12.2023 den 16.35):

Jeg har en BikeYoke Revive som ikke trekker tilbake kabelen. Jeg trodde først det var dårlig wire/strømpe, eventuelt noe som var i klem, men nå er alt wire og strømpe byttet og problemet er fortsatt der. Jeg har også tatt en service (lower tube service) og det hjalp kun litt. Kan det være at problemet ligger i den indre kretsen? Sikkert elendig forklart, men det jeg tar service på er det de går gjennom her: https://www.youtube.com/watch?v=J_2kQv7fJbc

 

 

Jeg opplevde samme problem på Revive 2.0, bryteren var super stiv, bevegde seg nesten ikke, jeg presset super hardt, så løsnet det, jeg mistenker det er mekanismen nede i pinnen. Det var jo fettet opp bra.

Jeg oppdaget dette problemet da jeg var ferdig med å teste vaier montert den riktige veien, montert riktig løsner vaier i -10C, vaier løsner i vaier tønna på grunn av temperatur krymping, Jeg brukter Loctite 243, bolten satt fast, var skrudd til godt, fikk løsnet den med kraft så tviler at det var jeg som ikke strammet hardt nok. Men ikke prøve super hardt strammet, men da moser man vaiern. 

Så jeg monterte vaier feil vei i stedet, det funker fint, men kjennes ikke å jevnt ut, men da jeg gjorde det funka ikke mekanismen. Kanskje den spratt så hardt tilbake at den satte da vaier løsnet. Jeg måtte snu sykkelen opp ned for å få ut vaier tønna.

men problemet kan være inventing. men pinnen er nesten ny. Hvis noe innvendig er problem er det en garanti sak. for se hvordan det går.

Endret av mtbboy1993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urelatert til trådstarters utfordring, men Revive 2.0 versjonen har introdusert et problem med overgang fra kaldt til varmt. F.eks dersom man har vært ute i skogen under nåværende forhold og sykkelen oppbevares i romtemperatur. 

Da blir det helt umulig å trykte på bryteren, det oppdaget jeg da jeg hadde en demo-sykkel med denne pinnen. Løsningen når det skjer er enkel, det er bare å gjøre en "reset"  med unbrako så er man klar for ny tur, men det virker litt klønete. Forklaringen fra BikeYoke er at det bygger seg opp trykk fordi oljen vil ekspandere pga. temperaturforskjellen. Kjøper kanskje ikke forklaringen helt siden den jo tas ut fra varmt rom, og da skulle en jo tro at det ble likt når en kom tilbake. 

Det sies også at problemet kan avhjelpes med å lagre sykkelen med pinnen halvveis nede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chalshus skrev (5 minutter siden):

Alle eller veldig mange BikeYoke pinner tror jeg har denne "feilen" At bryteren er hard i starten og at man må mekanisk "aktivere" den. Så blir den smooth. 

 

Hjelper å lese bruksanvisningen:

Sitat

TIPP: Always store the bike with the dropper not fully extended.
This will prevent the remote from stiffening up due to temperature
changes (hydro-lock). Droppening the post about 1/2“-1“ is
plenty enough.

 

  • Like 1
  • Thanks 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk til denne tråden. 

Min Bikeyoke har blitt litt hard i hendelen ved lagring, men har alltid blitt OK etter første trykk. Det har vært så vanlig at jeg faktisk har glemt hele greia. Inntil for en stund hvor den ikke løsnet når jeg bare skulle fikle litt i gangen. Jeg turde ikke trykke hardere av frykt for å ødelegge noe. Så jeg så for meg en mekkeseanse langt inni innmaten på pinnen. 

Jeg tror ikke jeg hadde kommet på å bruke lufte/reset funksjonen til dette, siden jeg aldri har hatt bruk for den til det den skal gjøre så lenge jeg har hatt pinnen.
Så stor takk til @Lars-Erik og @Raoul Duke som sparte meg for feilsøking. 

Ps1. Min sykkel har bare vært inne siden snøen kom, så tempetraturforskjeller er det neppe, selv om vi har nattesenking 😉
Ps. 2 Pinne er en Revive 1

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problemer med min Revive – at hendelen er hard i starten. En uvakker dag på parkeringsplassen ved skogen trøkka jeg så hardt at wiren ble dratt ut av wireklemma på setepinnen. 

Har etter den dag lagret sykkel med pinnen halvveis nede, og ikke hatt symptomer siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...