Gå til innhold

Randonee/topptur/fjell


Anbefalte innlegg

Vurderer om jeg skal kjøpe meg ett skipar mer rettet mot opp og ned turer. Jeg orker ikke bruke masse penger på det så sjekker litt rundt på finn og diverse salg i butikker.

Jeg skal stort sett bruke det til trening opp og ned diverse anlegg. Feks Varingskollen. Ingen planer om store turer i fjellet da jeg vet at tiden ikke strekker til. Kan også brukes til å vasse rundt på "fjell" på Sjusjøn.

Ski ser jeg på topptur ski rundt 85 brede og vekt ca 1100-1300. Er det lett nok? Bør jeg gå for nærmere konkurranse ski da det stort sett er til trening. 

Noen som kan sende meg i retning hva slags støvler jeg bør se etter? 

 

Evnt noen som har erfaring med fjellski systemet Xplore fra Rottefella?

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kun er for trening og ikke konkurranse så ser jeg ingen grunn til å gå for noe lettere. Det blir vel dyrere, kjipere å kjøre ned med og gir ikke bedre treningseffekt, bare litt høyere fart oppover (og hva skal du med det?).

Endret av arne_and
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (23 minutter siden):

Dagens Lunsj:
image.png.85d304106d3b0b359923d17272a8ed78.png

HA HA. Er der jeg er. Derfor jeg har holdt meg unna tidligere.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del handler topptur i stor grad om belønning i form av nedkjøringen. Med det letteste konkurransestæsjet føler jeg du i en viss grad går glipp av denne, selv om det selvsagt går an å kjøre på det og. Så spørs hvor viktig Strava-biten er 🙂

Personlig hadde jeg ikke engang gått ned til bredda du skisserer, men det handler nok om at du er i en litt lettere vektklasse enn meg. For en lettvekter tror jeg det virker som du er i et ganske ok område.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Strava er greia så er langrennski med feller på hele skia mye raskere enn randonnéski. 😄

 

  • Haha 2

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (3 minutter siden):

Hvis Strava er greia så er langrennski med feller på hele skia mye raskere enn randonnéski. 😄

 

Var min plan også, men er vist for løst/bratt der jeg skal gå har jeg fått beskjed om. 😛 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ski 76-85mm, støvler ala dynafit mezzalama eller scarpa alien tipper jeg vil passe bra. Steget opp fra konkurranseutstyr i kjørestyrke og slitestyrke er merkbart etter mitt skjønn. Vær obs på bindinger- masse kjekke ski står med bindinger opp mot 500g som er alt for tungt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte utstyr i fjor på litt sammen måte, dvs jeg kom over ski på salg på XXL og bygget på med bindinger + støvler fra finn.no, samt nye feller.

Endte med K2 Wayback 84 som er 84mm på midten, Dynafit Speedturn 2 og Scarpa Maestrale støvler og nye G3 feller.

Skia synes jeg er litt for smale og ser for meg å bytte det til noen rundt 90mm + men fortsatt lette.

Støvlene har jeg bytta til noen lettere litt på grunn av passform og litt for å harmonere bedre med skia og endte med Scarpa F1 XT på salg fra Jesting Sport.

Bruksområdet er det samme som ditt dvs. turer opp den lokale slalombakken på hytta for å få litt puls og labbing i løsnøen rundt hytta og på mindre topper i mangel på fjellski.

Bonus vil være om jeg får sneket meg med noen kompiser på en topp eller 2 i løept av vinteren.

Det ligger jo mange komplette sett på finn.no så det er gode muligheter til å finne noe ganske rimelig.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (På 8.1.2024 den 10.33):

Var min plan også, men er vist for løst/bratt der jeg skal gå har jeg fått beskjed om. 😛 

På Sjusjøen? Mange år siden jeg har vært der, men tenker ikke på det som randonne terreng.

Varingskollen blir nok krevende med en type langrennski uansett hvor grove du velger. Jeg tenker på dette som veldig forskjellige bruk og dermed forskjellige ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bård skrev (29 minutter siden):

På Sjusjøen? Mange år siden jeg har vært der, men tenker ikke på det som randonne terreng.

Varingskollen blir nok krevende med en type langrennski uansett hvor grove du velger. Jeg tenker på dette som veldig forskjellige bruk og dermed forskjellige ski.

Var Varingskollen jeg har fått beskjed om at det blir krevende. Sjusjøen hadde det blitt brukt mer som en fjellski.

 

Nå har følelsen av at "jeg MÅ ha det NÅ" gått over litt. Andre regninger har kommet og det er uansett for kaldt. Så klarer nok å holde meg unna denne gangen også 😄

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...