Gå til innhold

Flatpedalsko til gravel søkes


Ivar Elverum

Anbefalte innlegg

Etter en 16min dokumentar med connor dunne på gcn, og litt grubling ellers vurderer jeg veldig prøve flats på gravel. Prøver selvsagt budsjettvennlig først, så tenkte kjøpe feks crankbrothers stamp kompositt evt. noe annet, og gjerne brukt, om jeg blir enig med meg selv i fargevalg. Tar tips her også, kanskje har du noe i boden som kan selges? 

MEN sko! Her er jeg blank. På landevei har jeg rapha budsjettmodell (men jøkla fin imo)  med lisser og på sti har jeg five ten med lisser og borrelåsreim øverst.

Trenger god plass, litt bred fot, og gjerne goretex/vannavstøtende, str 45. Vil ha en stødig sko, men trenger ikke være superstiv såle. Må gjerne være varm også! 

 

Edit: Denne filmen 

Endret av Ivar Elverum
  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard Shimano kanskje. Unparallel og Ride Concept har også normalt bred passform. Sleng i en ullsåle for ekstra varme. 
Shimano har lansert en høstsko med flat såle. Kommer snart til Norge. 

Endret av Chalshus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chalshus skrev (9 timer siden):

Standard Shimano kanskje. Unparallel og Ride Concept har også normalt bred passform. Sleng i en ullsåle for ekstra varme. 
Shimano har lansert en høstsko med flat såle. Kommer snart til Norge. 

Har du navnet på den shimanonyheten? 
Forresten mye snasent de to andre merkene hadde, takk for tips! 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på at du ikke kjøper den idiotiske konvekse stamp-pedalen fra crankbros.

Jeg gikk for flats på mine, og kjøpte noen bæltjukke knallblå alu-shim greier. Funker greit, men noen ganger tenker jeg på å skru på de originale kombipedalene med tåpose (den er skrudd av seff). De var helplastikk og fule, men små og nette.

Har også sykla en handfull 4-5t turer og må si at jeg har ikke kjent noe behov for klikk. Det sagt så kjøpte jeg et par klikkpedaler på supertilbud, men de ligger nå i eska i boden og blir å fortsette der tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (11 timer siden):

(...)

på sti har jeg five ten med lisser og borrelåsreim øverst.

(...)

 

 

Har du ikke skissert løsningen her da. Er du fornøyd med Five Ten er det vel bare å fortsette med dem. Du finner sikkert en i nedtonede grævvel.kaki farger. 


LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (19 minutter siden):

Har du ikke skissert løsningen her da. Er du fornøyd med Five Ten er det vel bare å fortsette med dem. Du finner sikkert en i nedtonede grævvel.kaki farger. 


LarsB

Jo, jeg har den tanken i hodet. Har hatt flere par five ten (hellcat), passer meg meget bra, man trenger bare lim for å lime sålen innimellom…. 🙂

Ikke de letteste, men jo de er knallgode! 
Her skal grubles videre, det er mildvær nå, men tidlig å håpe på vår… Så god tid

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akaly skrev (1 time siden):

Giro Tracker er en flatpedalsko for grus og lignende. Boa-stramming har den også, så da ser det vel nesten ut som klikksko på for det utrente øyet.

 

https://www.giro.com/p/tracker-mountain-bike-shoes/350060000200000099.html

Den så jo litt spennende ut. Luftige trenger ikke være en fordel her i gården.. bra tips læll

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trenger det å være en dedikert sykkelsko? Hva med noe komfortabelt, helt vanlig, a la løpesko / joggesko 🤔 sa den dårligst kledde gubben på forumet.

Nei, jeg har ikke solgt sykkelskoene mine, men jeg har lagt dem på hylla. Nå bruker jeg å tre bena inn i noe som er komfortabelt og som dekker behovet både på og av sykkelen sånn passe. Det kommer altså litt an på om det er kjapp treningstur, dagstur eller langtur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

saktetur skrev (52 minutter siden):

Men trenger det å være en dedikert sykkelsko? Hva med noe komfortabelt, helt vanlig, a la løpesko / joggesko 🤔 sa den dårligst kledde gubben på forumet.

Nei, jeg har ikke solgt sykkelskoene mine, men jeg har lagt dem på hylla. Nå bruker jeg å tre bena inn i noe som er komfortabelt og som dekker behovet både på og av sykkelen sånn passe. Det kommer altså litt an på om det er kjapp treningstur, dagstur eller langtur.

Jeg trives i noe som er bittelitt stivere enn det jeg har i joggesko, hender jo man "bare skal" ned noe teknisk for skøy på graveltur… 🙂, savna jo senkepinne i noen meter i høst f.eks.

Men finner man  noe som møter spesifikasjonene så er ikke dette uaktuelt, nei. 

 

  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må vel svaret være en av 5.10/Terrex skoene. Sykkel spesifikk såle (stiv nok og godt feste) på en terrengjoggesko. Da har du ulike modeller for om du vil prøve å holde fukt ute eller la det renne rett gjennom. 

https://www.vpg.no/Adidas-Five-Ten-Trailcross-LT/301052/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAhomtBhDgARIsABcaYylY2Gm-NEqIKwSCzduK2WgSA7yykyiZDISYpfHqYYaK6sruvc15hyEaAtglEALw_wcB

 

 

Endret av erikskon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (2 timer siden):

Her må vel svaret være en av 5.10/Terrex skoene. Sykkel spesifikk såle (stiv nok og godt feste) på en terrengjoggesko. Da har du ulike modeller for om du vil prøve å holde fukt ute eller la det renne rett gjennom. 

https://www.vpg.no/Adidas-Five-Ten-Trailcross-LT/301052/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAhomtBhDgARIsABcaYylY2Gm-NEqIKwSCzduK2WgSA7yykyiZDISYpfHqYYaK6sruvc15hyEaAtglEALw_wcB

 

 

og budsjettvinner! Dog litt lite størrelser inne, heldigvis ingen hast. 

,

Den tette er noe høy, så tipper jeg ender på en vanlig lav en, de så gode ut! 

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun komposit nå til sti. One up sine er jo best. Åpenbart billigere og så mener jeg at plast ikke hekter like hardt som alu, men det er kanskje mer følelser enn fakta. Og kanskje ikke så relevant for grusbanking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (13 minutter siden):

Jeg bruker kun komposit nå til sti. One up sine er jo best. Åpenbart billigere og så mener jeg at plast ikke hekter like hardt som alu, men det er kanskje mer følelser enn fakta. Og kanskje ikke så relevant for grusbanking. 

Tror hekting er forbeholdt stisyklinga mi, men man skal jo aldri si aldri. Både cb og oneup har lilla ser jeg, oneup sin kanskje noe mer clean av utseende. 
 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
VemodZachariassen skrev (På 26.1.2024 den 13.59):

Sykkelspesifikke sko trengst ikkje. Om sommaren bruker eg gjerne Camper Peu. No om vinteren bruker eg eit par gamle Vivobarefoot Tracker.

Her må en vel få påpeke at det var noen veldig ikke sykkelspesfikke sko du velger deg. Enig i at man ikke trenger sykkelspesfikke sko, men å så velge noen spesielt myke sko er jo en spesiell konklusjon - vil jeg si. Så jeg tviler ikke på at det passer deg veldig godt, men jeg våger å påstå at en sko med relativt stiv såle vil foretrekkes av flertallet. 

 

Jeg fikk for øvrig lyst på et par Vivobarefoot Tracker, men ikke til sykling 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (På 13.1.2024 den 15.15):

Jeg bruker kun komposit nå til sti. One up sine er jo best. Åpenbart billigere og så mener jeg at plast ikke hekter like hardt som alu, men det er kanskje mer følelser enn fakta. Og kanskje ikke så relevant for grusbanking. 

Var jo ny greie fra Squidworx(?) på pinkbike her om dagen, metallkjerne og kompositt-vinger. Så ikke så dum ut i praksis.

 

Du vil ha stive sko sånn at hælen din ikke "sagger" og forfoten ikke mister masse watt til skvising av såle. Det er iaf min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...