Gå til innhold

Bytte lager demperoppheng(?)


Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på terminologien her, men oppdaget slark i festet til baktriangelet (se bilde) oppe ved det som jeg tror kalles demperopphenget, eller i hvert fall linkage. Ganske sikker på at fiksen er å bytte lager. Fikk byttet alle lager i august i fjor hos forhandler. Nå har det seg slik at jeg reiser nordover neste fredag, og det er garantert kø på verkstedet. Det er mulig jeg kan trygle meg fram i køen, men det går på bekostning av andre som også vil få doningen sin opp å gå fortest mulig. Jeg liker å mekke, og lære hvordan ting fungerer, så tenker jeg bør klare å fikse dette selv. Denne jobben, pluss dempere og hjulretting, er det eneste jeg ikke har tatt tak i ennå. Jeg må kjøpe inn noe verktøy, og det vil koste ca like mye som å få jobben gjort på verksted (litt avhengig av hva jeg kjøper), men når det er gjort så trenger jeg aldri få angst for at noen lager ryker rett før et ritt eller noe annet jeg har lyst å være med på, så tenker det er en nobrainer 🤠

Lagrene er Enduro Max 6800. 

Ett alternativ er å kjøpe dette:

https://www.sykkelkomponenter.no/verktoy-og-vedlikehold/verktoy/maskinlager-verktoy/rrp-bearing-press-extraction-tool

https://www.sykkelkomponenter.no/verktoy-og-vedlikehold/verktoy/maskinlager-verktoy/rrp-bearing-kit-lageradapter-verktoy?variant=BPET6800&gclid=CjwKCAjwh8mlBhB_EiwAsztdBADFTSgrVRnkRi7XrcYzqyLDG9EdOi3NLL5Vjuy0Z1AIFiDw4v-bNRoCICAQAvD_BwE

Men bør jeg heller gå for ett kit slik som f.eks dette?

https://www.sykkelkomponenter.no/verktoy-og-vedlikehold/verktoy/kranklagerverktoy/unior-universal-lagerpresse?variant=623301&gclid=CjwKCAjwh8mlBhB_EiwAsztdBI6gzDbC3-zJPkklH0gi9U9-DOAa1TQKzEO7BsFdfeR8GLV9DMEw5xoCdtEQAvD_BwE

"Set includes spindle with two threaded handles, adaptors for following standard bearings: 608, 1526, 6000, 6001, 6802, 6803, 6804, 6805, 6900, 6901, 6902, 6903, R6, 28x17 (Hope), BB30, all Press-fit standards and two different sized plastic coated adaptors, to protect carbon surfaces during bearing installation."

6802 osv. men ikke 6800. Ser det er forskjell på dimensjonene mellom de lagrene, men er det noen som vet om dette kitet vil fungere for 6800? Gjør jeg lurt i å kjøpe et kit, så jeg har kopper til andre lager som f.eks main pivot som jeg ser er 6802 og hjullager eller bør man heller kjøpe spesifikke kopper løst? Har kjøpt to verktøy til kranklager tidligere. Liker litt tanken på ett kit, da man slipper å sitte der med ørten forskjellige verktøy for forskjellige oppgaver, men det er jo litt viktig at kitet da faktisk funker til det man ønsker å løse. Ser Park Tool har et annet kit som i hvert fall har adapter for både 19mm (6800) og 24mm (6802) ytre diameter, men det koster 4000 så det er litt uaktuelt 😵. Det RRP verktøyet kommer på 1835kr hvis jeg kjøper adapter til 6800 og senere 6802. 449kr per adapter hvis jeg skulle trenge noe annet senere. Kanskje det er den beste for en hobbymekaniker? Risken med et universalkit er jo at man sitter med en haug deler man aldri blir å bruke.

Noen argumenter for at dette er noe jeg aldri bør begi meg ut på, og heller outsource til verksted? Gjerne med en begrunnelse. 

IMG_20230715_100442.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å gjøre dette selv. Jeg har bruket et hjemmelaget verktøy lignende det du lenker til øverst. Kombinerer det med noen piper, eller bruker de gamle lagrene som mothold når jeg presser. Har tilgode å ødelegge noe, men må selvsagt være litt forsiktig. 

 

Noen lager krever en utdrager for å komme ut(der du ikke kan banke disse ut) da trenger du egnet verktøy til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte RRP og de (tre) kittene jeg trengte for noen år siden. Den gangen kostet det mindre. Rundt 250 for ett bestemt lager. Nå når de er såpass dyre, skal det lite til for at det lønner seg å kjøpte Unior settet. Type lager jeg har hatt behov for å bytte har økt og med all små handling av ekstra adaptere osv så skulle jeg heller kjøpt Unior. Og det kan det hende jeg fortsatt gjør fordi jeg synes det det settet ser veldig bra ut. 

RRP fungerer helt gull, men på lang sikt med bytte av flere type lager så blir det mest sannsynlig dyrere. Fordelen med RRP er at man få kombinert med verktøy for å ta ut lager.

🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glidehammer fungerer ikke alltid bra. Det kan være litt vrient å holde igjen mens du får nok kraft på hammern. 
madammen her i huset foretrekker heller en presse der man kan styre ut lageret. Men som vanlig finnes det ikke et enkelt verktøysett som egner seg til alle jobber. Velg det som passer din egen sykkel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hbakken skrev (9 timer siden):

jeg kjøpte RRP og de (tre) kittene jeg trengte for noen år siden. Den gangen kostet det mindre. Rundt 250 for ett bestemt lager. Nå når de er såpass dyre, skal det lite til for at det lønner seg å kjøpte Unior settet. Type lager jeg har hatt behov for å bytte har økt og med all små handling av ekstra adaptere osv så skulle jeg heller kjøpt Unior. Og det kan det hende jeg fortsatt gjør fordi jeg synes det det settet ser veldig bra ut. 

RRP fungerer helt gull, men på lang sikt med bytte av flere type lager så blir det mest sannsynlig dyrere. Fordelen med RRP er at man få kombinert med verktøy for å ta ut lager.

🙂

Unior settet er altså kun for å få i nye lager, ikke ut med de gamle? Så en video på det RRP verktøyet, og så at der var det begge deler i hvert fall. Hmm.. Det er ganske tight siden lagrene sitter i linken, så da tror jeg kanskje RRP'en er best bet. Jeg så det ble brukt til det formålet i hvert fall, mens Unioren igjen vil være et usikkerhetsmoment der om det vil funke. 🙈 Valgets kval. Må bestille i morgen tidlig. Kanskje jeg bare går for RRP. Blir billigere akkurat her og nå da jeg kun trenger 6800, og trenger også noe for å få ut lagrene og det ganske kjapt..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gazelle.bein skrev (50 minutter siden):

Unior settet er altså kun for å få i nye lager, ikke ut med de gamle? Så en video på det RRP verktøyet, og så at der var det begge deler i hvert fall. Hmm.. Det er ganske tight siden lagrene sitter i linken, så da tror jeg kanskje RRP'en er best bet. Jeg så det ble brukt til det formålet i hvert fall, mens Unioren igjen vil være et usikkerhetsmoment der om det vil funke. 🙈 Valgets kval. Må bestille i morgen tidlig. Kanskje jeg bare går for RRP. Blir billigere akkurat her og nå da jeg kun trenger 6800, og trenger også noe for å få ut lagrene og det ganske kjapt..

 

Unior settet du linket til er kun for å få inn lager ja. 

RRP bitene gjør begge deler og jeg liker de veldig godt til å bruke for bytte av lager i demperoppheng. 

Så har jeg glidehammer (også ett sett fra Unior) til å få ut lager som ikke fungerer å presse ut med RRP kit.

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gazelle.bein skrev (59 minutter siden):

 Blir billigere akkurat her og nå da jeg kun trenger 6800, og trenger også noe for å få ut lagrene og det ganske kjapt..

https://www.kineticbikebearings.com/frame-pivot-bearing-removal-installation-tool-for-6800-bearing-10x19x5mm.html

 

Desverre ser jeg det er utsolgt, men Superstar components er et annet merke som også solgte denne typen(ikke nå lenger desverre), og jeg mener å ha sett litt ulike kopier rundt om. Jeg fant aldri noe komplett sett selv, så la det litt på hylla da det fort kan bli ekstra kostbart å handle ett og ett fra utlandet.

Jeg hvert fall likte designet da du kommer til på trange plasser, og at det er både montering óg demotering i samme verktøy.

 

Her er en video med lav kvalitet, men man ser funksjonen til denne typen verktøy i bruk:

 

 

Endret av Switchblade
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hbakken Fikk det til å fly med RRP'en, og slarken ble borte med nye lager. Uten andre erfaringer annet enn med kranklager verktøy så var dette et fint verktøy. Lite og enkelt å jobbe med. Godt å vite at man nå er i stand til å fikse sånt her! Syns det alltid oppstår på de mest ugunstige tidspunktene 🙈

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
btm skrev (22 timer siden):

Oppdaga slark i nedre lager i framramma på lørdag, og å da oppdage at jeg faktisk hadde riktig lager liggende, og bytte på under en time, var en nydelig følelse.

Ah, det er nydelig 🙂

Gjorde en sjekk av ett Hope Pro4 nav jeg har på vinterhjula og fant ett lager som var dårlig. Hadde også både verktøy og riktig lager liggende, så da fikk jeg gjort litt god-mekking på lørran.

Endret av Hbakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (3 minutter siden):

To forskjellige sett.

Er det et annet sett med uttrekker, eller er det glidehammeren nevnt over du har? Og er det gode grunner til å gå for det ene over det andre (Unios vs RRP) mtp hvor allsidige eller egna for trange installasjoner de er?

Må også ha meg noe sånt etterhvert her, og spekulerer på RRP (Sykkelkomponenter har en tendens til å være utsolgt for det ene adaptersettet jeg trenger) eller om jeg skal futureproofe for ny sykkel etterhvert med Unior-settet. Nomaden min har to ulike lagerdimensjoner, så trenger to adaptere, så blir litt pris for RRP-settet og.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...