Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kort sagt: Ved å ha en hund som ikke trenger bånd.                   Jada, jeg vet at det er brudd på tvangen.              

Det starter ved valg av rase. Velg en rase med minst mulig jaktinstinkt og som er veldig trofast mot eier. Et godt startpunkt er da retrievere. Du kan også prøve å velge den valpen som er roligst og som ikke er den aller livligste på å jage ting. 

Neste steg er dressur. Det tar MYE tid. Du må ha god nok kontakt med hunden til at du kan få den til å gå der du vil (så lenge du vil) uansett hvilke fristelser den utsettes for. Når du begynner med dette er du veldig glad for at du valget en rase som er lærevillig, som synes du er det mest interessante i livet, som er lett å motivere og som ikke har sterke jaktinstinkter. 

Ikke bruk bånd. Min erfaring er at hunder som går uten bånd ikke freaker helt ut de få gangene de er fri. De "går seg til". Dette er selvsagt helt avhengig av at har lykkes med de andre stegene. 

Du vil sannsynligvis også oppleve det at hunden synes det er så morsomt å være med på sykkeltur at det da er enklere å ha den uten bånd enn om du bare er ute og går. Min hund kan løpe rett forbi tisper med løpetid når han er med favoritt sykkelkompisen sin(han som sykler raskest av oss). 

 

Sagt på en annen måte: Starter du ut med en hund som du ikke kan stole på så må du vel ha den i bånd da. Jeg hadde aldri giddet å drive med stisykling med hund i bånd. Da løper og går jeg heller. 

 

Endret av erikskon
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag vil jeg anbefale folk flest å ha bikkja i bånd til enhver tid, uansett hvor stor eller snill den måtte være.
Når det er sagt, den forrige hunden jeg hadde gikk alltid løs. Kunne gå gjennom folkemengder, passere hunder/barn/sauer uten problemer. Fantastisk hund som er dypt savnet.

Den hunden jeg har nå har jeg brukt vannvittig mye tid på uten å komme så veldig langt, helt utrolig mye tull på alle mulige måter. I tillegg har den ett markant behov for å passe på meg så alt fantepakk (joggere og pensjonster fx) vi måtte møte i skogen riskerer å få passet sitt påskrevet. Den får løpe løs med langline når jeg jogger i skogen men er ikke med på sykkelturer.

En stihund bør i utgangspunktet løpe løs, de som har hunden i langline festet til sykkelen risikerer å få seg en lei overraskelse før eller siden.

For å svare på spørsmålet ditt, akkurat nå skal du ha bikkja i bånd. Dels fordi det er utvidet båndtvang av særskilte årsaker, men også for å gå foran med ett godt eksempel for alle de tomsingene som har bikkja løs selv om de har null kontroll.

 

Endret av Gubben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en australsk cobberdog som synes det er fantastisk morsomt å være med på sykkelturer. Klager litt når jeg sykler for sakte. Hun er veldig lojal, og følger etter meg på sykkelen istedenfor lukte på andre hunder. Hvis hun ligger foran, så forstår hun kommandoer som ja, løp og fortere. Men jeg har bare nettopp begynt å ta henne med på sti. 
Bånd festet til sykkelen hadde aldri godt med henne, så spørsmålet var litt i de banen om å la henne løpe fritt med langline eller helt uten, tross båndtvang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpelysten har i mine øyne mer å si enn jaktlysten for hvor vellykket det er å ha med en hund på sykkelturer. Jeg har en korthåret vorsteh som hovedsaklig brukes til jakt, men også noe til trekk. Respekterer båndtvangen og har hunden i bånd på sykkelturer under denne perioden. Med en hund med ordentlig løpelyst er dette fantastisk morsomt! Utenom båndtvangen lar jeg han springe løst når dette egner seg. Viktig at man er trygg på innkalling og evt. avstandssitt. Skal man bruke hunden til jakt er jo dette også en klar fordel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter pris på at alle hunder jeg møter er i bånd. Uansett størrelse og eiers forkynnelse om hvor "lydig" den er. Hvis en hund ikke fungerer å sykle sti med uten bånd burde den settes igjen hjemme eller tas med til fots. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et råd til er jo å sykle i områder med minst mulig folk. Det gjelder jo uten hund også. 

 

Vårt største problem er for mye kjærlighet til andre syklister. Min hund holder seg unna omtrent alle andre, men når han møter en syklist så har han en lei lyst til å hilse på. Det har nok å gjøre med at han tror at alle syklister er med i samme gjengen. Ja, jeg skjønner veldig godt at de som ikke liker hunder driter veldig langt i at hunden bare koker over av glede over å se deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (17 minutter siden):

Et råd til er jo å sykle i områder med minst mulig folk. Det gjelder jo uten hund også. 

Nå er det vel ikke i første omgang folk det tenkes på når det er båndtvang. Selv om det seff er en del av det.
Båndtvang er båndtvang åkke som mener jeg da. Man kan vel ikke være 100% trygg uansett hvor snill/lydig bikkja er. 

Men nei - sykler ikke med langline. Det blir kaos. Bruker kjørestrikk. funker helt fint. Stravajag har jeg sluttet med for lenge siden så helt greit å ta det litt med med ro og kose meg på tur med doggen som elsker å trekke. 🙂

Endret av Fjeldheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter snart 11 år med min hund så kan jeg si at jeg stoler 99,9999% på at han ikke forvolder andre dyr mer stress enn meg. Når det gjelder annen forulemping av dyr og mennesker så stoler jeg også mer på bikkja enn meg selv. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som valp var vår DSG helt suveren å sykle sti med, bortsett fra at hun helst ville være først. Men hun ble traumatisert av å velte en sykkel som sto inne i stua hos oss, og har vært skeptisk til sykler siden. Jeg gjorde noen forsøk med line, men med denne rasen er det bare å glemme. Alt for vimsete, garantert å gå til H. Så da blir det joggeturer i skogen - det fungerer veldig bra, hun skjønner høyre/venstre/rett frem. I tillegg, både når vi sykler eller løper med henne finnes hun ikke interessert i andre, med unntak av katter, selv om hun vokste opp med en i huset. Rådyr o.l har hun vokst fra, da hun tidlig skjønte at de ikke ville leke.

Når det ikke er båndtvang lar jeg henne gå løs der sannsynligheten for å møte andre er ekstremt liten, ellers i bånd. Problemet er at hun også har blitt veldig redd for andre større hunder, da hun ble angrepet mens hun var i bånd av en annen hund som dro så hardt at båndet røk. Går hun fritt tar hun en stor sving utenom, i bånd blir det stopp/snu.

Litt OT - men til de som mener at alle hunder alltid skal holdes i bånd - dropp å skaffe hund. Hunder er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (3 minutter siden):

Litt OT - men til de som mener at alle hunder alltid skal holdes i bånd - dropp å skaffe hund. Hunder er forskjellige.

Veldig enig, med unntak av noen rene selskapshunder (og noen andre får unntak) så vil jeg si at et helt liv i bånd ikke er forenelig med dyrevelferd. Så dersom du ikke kan velge en rase som er veldig enkel og/eller en ren selskapshund så synes jeg heller man skal droppe hund. Når dette er sagt så skjønner jeg nesten ingenting av hvilke raser folk velger seg ut.  Husky, en hund jeg vil tro egentlig passer en liten promille, ser jo ut til å bli den nye folkehunden. Og hunder avlet frem for å vokte og slåss... Hvor maneg av oss lever egentlig under slik trusler at en vakthund er det vi skal ha? Nei, folk velger rase for å signalisere noe eller kompensere for noe. Signalisering og kompensering er det bedre å gjøre med ikke levende objekter. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...