Gå til innhold

Alternativ til engangsgrill


Anbefalte innlegg

Til bikepacking (og generell piknikk/turbruk) hva vil dere anbefale til å lage mat og grille? Vil tro det er enklest med noe basert på gass, men kanskje mest allsidig med bensin mtp vinterbruk?

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

«Lage mat og grille» - betyr det grilling over åpen flamme? Evt hva skal du bruke det til, og når?

Du har jo alt fra toppmonterte gassbrennere i titan som veier 1/2 gram, til full-on Sydpolen style bensinbrennere. 

Horses for courses 😉

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en billig toppmontert brenner alla FireMaple/Eagle FMS 102. Kun til sommerbruk og det funker knall, samt at den tar ~null plass. Skulle jeg hatt noe til vinterbruk også ville/måtte jeg nok lagt betydelig mer i det, og kjøpt en hybrid (fuel/gass). Kanskje noe slikt: https://www.fjellsport.no/merker/msr/msr-whisperlite-universal

Endret av Soeder
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små gassbrennere er knall til å koke vann, men ofte fokuseres varmen svært konsentrert på en stekepanne. Der er multifuel-brennere bedre til å spre varmen. Gassbrennere krever vintergass om vinteren, selv den trenger ofte en tur under boblejakka/soveposen for å fungere optimalt.

Har Toaks 650ml titan pot, hvor jeg plasserer Jetboil kaffepresse og en 220/230g Coleman gassbeholder inni. Støttefot til gassbeholder plasseres på toppen. Alt passer i nettet som kom med kjelen. 650ml er akkurat nok til en Real og en kakao/kaffe. MSR Titan 850ml kjele og Kikkerland Coffe dripper(m. 3 filter) el. er mer hendig om man er 2 eller fler.  Bruker Soto Windmaster, som er veldig god, men til kun vann fungerer vel så og si alt, og valget er mer om en vil ha piezo-tenner eller ikke. Sotoen oppbevarer jeg inne i standard emaljekopp. Det er et ganske plassbesparende system. 220g/230g gassbeholder holder en god stund, da bruken er kanskje 5-15-20gram per kok, alt etter hva en koker. Tror jeg målte meg til 14gram engang jeg kokte opp vann gnient, og så 8min kok for den fantastiske retten Fusilli med Chirozopølse, Rød Pesto og Parmasan. En sparer mye gass ved å plassere seg i ly når en bruker brenneren.

Til steking har jeg MSR Ceramic Skillet 2.0 og både 21cm/25cm Primus Campfire S/S. Førstnevnte er fin til turer hvor vekt er viktig, men siden varmen er så konsentrert fra gassbrenneren må  pølse/burger flyttes litt rundt på for å får de gjennomstekt, siden pannen ikke fordeler varmen spesielt godt. Stålpannene fordeler varmen mye bedre, og er favorittene på tur, bortsett fra at de veier mer. Den på 21cm brukes mest. Plasserer stekepannen i enden (utenpå) av en godt komprimert seteveske, dog er 25cm pannen i grenseland vektmessig, og setevesken kan bli litt banan. En kompis har Primus Omnilite Ti, og den er knall til å å steke mat med. Det kjipe med de er volum, vekt, støy og at de krever vedlikehold.

Når det ikke er bålforbud, og/eller man er fornuftig når det kommer til ild, er "vedfyringskjøkken" ala Firebox og Bushbox knall. Har en Lixida (AliExpress) i titan, som fungerer finfint utenom at den er knotete å sette sammen. Kjøpte en Bushbox LF til min mor, og den er knall til stekepanne og generell hygge. Stålutgaven, så litt tung, men veldig lite volum. Hadde kanskje valgt å kjøpe de større Bushbox XL eller Firebox G2 om jeg skulle kjøpt en selv. De er større, mao. en kan ha mer ved på de, dermed blir både hygge og stekemuligheter bedre. Kan f.eks. grille burger. Hadde lukket øynene for prisen, og valgt titanutgaven. Selv om slike "vedfyringskjøkken" kan virke litt unødvendige kontra bål, så er det mye mindre jobb å ha disse igang. Knot å vaske kjeler/panner etter bålbruk, men Plumbo Ovns-og grillrens er effektiv, selv om jeg ofte bruker en grønn boks med etter eller annet "miljøvennlig" rensemiddel(arvegods som aldri tar slutt).

Til oppvask fungerer de små soya-flaskene som kommer med butikksushi fint til Zalo. MSR alpline oppvaskbørste er fin. Bare husk å ikke vask kjeler i vannet, det blir grisete, og zalo er skadelig for liv i vann. Greit å gruke rester av varmtvann til oppvask, da det er gjerne på litt kalde dager en merker hvor dårlig kaldt vann til vask av fettete kjeler.

Siden turstekepanner behandles røft og gassbrennere har så konsentrert sterk varme unngår jeg teflonpanner, selv om de kanskje kunne gjort stekning lettere. Har bare erfaring med at de begynner å flasse relativt raskt.

  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du etterspør et alternativ til engangsgrill. Må slå et slag for Barbiq. Norskutviklet sammenleggbar kullgrill. Seneste i helga leverte den to fantastiske entrecoter, med pannestekte grønnsaker. Etterpå gjorde den tjeneste som bålpanne inn i de små timer. Når alt var blitt kaldt neste dag var det bare å riste bort aske, klappe sammen og putte i medfølgende veske. Ikke noe for lettvektsturer, men basecamp eller kosetur/ camping, tipp-topp.20230723_085136.jpg.267463b44c78dde064c5f01585a5425d.jpg

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...