Gå til innhold

Innesykling, velodrom vs spinning


Anbefalte innlegg

Er så heldig å bo innen rimelig avstand til velodromen i Asker.
Vil nok helt sikkert kjøpe de nødvendige kursene for å kunne leie tid på banen nå og da. 
Når man har lært seg å beherske teknikken, hvordan er treningsutbyttet av en time på parketten vs. en intens time på en god 
spinningsykkel? Er det i det hele tatt sammenlignbart, eller er det to så forskjellige øvelser at det beste kan beskrives som to beslektede idretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg prøvd skikkelig innendørsvelodrom enda, men den store forskjellen er vel at banesykling er nettopp sykling, mens spinning er jo egentlig bare en øvelse man gjør som er god sykkeltrening. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også slik at Velodromen kunne blitt brukt. Og når du først har laget en tråd om det - hvordan ser egentlig en økt ut på bane? Er det vanlig å for eksempel kjøre drag på terskel? Typ 6x10:00 eller 3x20:00. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva trener du til? Scratch og poengløp eller sprint og 1000? 

Kjører gjerne 2-3 x 3000m (der det er en del runder nedsykling og "oppsykling" på banen så pause og etterfulgt av 3x1000m eller drøssevis med 200/250m flying, neste gang, kanskje motsatt. .  Lange distanser får jeg fan ikke til på bane. Hater det sååå intenst selv om det ble bronse i både scratch og poengløp i masters....

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen kjørte lagtempodrag sammen med 5 andre. 30 runder med progressiv økning x 4. Treningsutbyttet var helt klart godt, i tillegg til å få trent feltkjøring samtidig. Kompisen målte watten under økta, og snittet 3,9 w/kg under dragene. Gode pauser mellom hvert drag.

Det er god trening det .. 

  • Like 5

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (6 timer siden):

Guttungen kjørte lagtempodrag sammen med 5 andre. 30 runder med progressiv økning x 4. Treningsutbyttet var helt klart godt, i tillegg til å få trent feltkjøring samtidig. Kompisen målte watten under økta, og snittet 3,9 w/kg under dragene. Gode pauser mellom hvert drag.

Det er god trening det .. 

Blir fort god kvalitet på sånne økter og siden det kjøres progressivt er det ofte greit for folk på flere nivåer å henge med så lenge de klarer. I tillegg blir det mye mer sosialt enn å sitte alene å tråkke på rulla. Her forsvant rulla på finn kort tid etter at banesykkelen var i hus.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SigmundS skrev (23 timer siden):

Hva trener du til? Scratch og poengløp eller sprint og 1000? 

Kjører gjerne 2-3 x 3000m (der det er en del runder nedsykling og "oppsykling" på banen så pause og etterfulgt av 3x1000m eller drøssevis med 200/250m flying, neste gang, kanskje motsatt. .  Lange distanser får jeg fan ikke til på bane. Hater det sååå intenst selv om det ble bronse i både scratch og poengløp i masters....

Hehe, er i en alder på et nivå der mange nok vil kalle det mosjonering/trim fremfor trening, men planen er å gjennomføre Vätternrundan for 9 gang i år og skal en tur til Kreta i oktober for seks etappers turritt med mange høydemeter. Ser for meg at  noen jevnlige økter på velodrom kan bidra til å gi meg litt mer eksplosivitet og trøkk til å henge med siste delen av stigninger og over bakketopper. Utover det er det alltid inspirerende å gjøre noe nytt som kan gi litt moro og motivasjon utover tre til fire spinningøkter i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (velodromen.no) har strukturerte økter på programmet.

Utholdenhetstrening
Sprint

Første er ofte en del sweetspot intervaller (typisk 4x5 min) samt noe anaerob trening underveis.
Sprint er konkrete sprintøvelser. Teknikk også.

Utholdenhetstreningene syns jeg personlig er gode og kan fint erstatte en god økt på spinning/rulla.
Det deles opp i grupper slik at det er samme nivå på utøvere i gruppen.

 

I tillegg er det åpne timer, her legges det i prinsippet ikke opp til noe program fra velodromen sin side, men det kan lett avtales i forveien nede på oppvarmingssonen eller innbyrdes mellom en kammeratgjeng før timen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært jevnlig i velodromen siden det ble åpnet for sykling. I likhet med trådstarter var jeg litt spørrende til hva utbyttet av å sykle i en velodrom ville være, men etter noen økter i Asker nå, vil jeg i aller høyeste grad påstå at en velodrom er et veldig godt supplement til sykkeltrening uansett hvilket nivå og ambisjoner du har. 

For å sette det litt på spissen, var mitt inntrykk at sykling i velodrom omtrent var over før det hadde startet, og at det kun var eksplosive ferdigheter som syklist man fikk stimulert. Har derimot opplevd ved flere anledninger nå hvor moro det er og blant annet kjøre lagtempo i velodromen. Der en hittil, tross mange treningstimer gjennom vinteren, kjenner at man er litt rusten i muskulatur når det kjøres raskt ute sammen med andre, samt det å ligge på hjul/i felt, opplever jeg nå at trening i velodrom i stor grad kan være en veldig god bidragsyter til å vedlikeholde (og utvikle) ferdigheter man bruker ute på lag/i felt med andre. 

Håper velodromen tas i bruk enda mer fremover. Hittil syns jeg det har vært glissent på de fleste åpne treningene, dessverre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er utholdenhetsøktene lagt opp?

Regner med man må ha banesykkel, hvor billig kan man slippe unna for en ok sykkel? 😀

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser de bare har små størrelser igjen av rimelig alusykler på Spinn; https://spinn.no/sykkel/trening/banesykkel Men det gir deg i hvertfall en pekepinn. Ser det blir omsatt mye alu sykler brukt på finn til rundt 8000-12000kr. Husk at det er motsatt på bane vs landevei. Det er utrolig vanskelig å få en litt for liten ramme til å passe isteden for en stor synes jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (6 timer siden):

Hvordan er utholdenhetsøktene lagt opp?

Regner med man må ha banesykkel, hvor billig kan man slippe unna for en ok sykkel? 😀

Sjekk fb sida Banesykling Asker og fb sida Velodromen i Asker, der legges det ut info om timene. Bør også ligge på bookingsiden på velodromen.no

Pt. er det nok for mange info kanaler. Det skal bli ryddet opp i dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bor i nærheten er jo kjempe heldig og kan få masse bra sykling hele vinteren. Kjenner jeg er litt misunnelig på å ha bane i nærheten. 

  • Like 2
  • Sad 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (På 30.1.2024 den 16.12):

Hvordan er utholdenhetsøktene lagt opp?

Regner med man må ha banesykkel, hvor billig kan man slippe unna for en ok sykkel? 😀

Forrige utholdenhetsøkt var 20 av 20 plasser tatt, så det var moro å være mange på banen samtidig. 

Økten var lagt opp slik:

Oppvarming: 10 min rolig trill + 10 runder med økende intensitet hvor man på de siste rundene kjører det man er god for.

Øvelse 1: 4x5 min lagtempo. Delte inn i 4 grupper hvor nivået var noenlunde likt internt i gruppen. Vekslet hver runde på hvem som lå i front.

Øvelse 2: Delte gruppen i to hvor gruppene startet på hver sin langside i velodromen. Gruppen kjørte i ca 35 km/t mens førstemann i hver gruppe støtet seg opp til den andre gruppen, og endte da på halen av gruppen på motsatt side. Dette ble gjentatt hver gang man kom i front. Tipper vi holdt på i ca 20 minutter.

Deretter var det nedkjøring.

 

Morsom økt! Foruten om de 10 siste runde på oppvarmingen hvor man gradvis skulle øke intensiteten, fungerte det helt fint med 20 stk på banen. Vanskelig å øke intensiteten siste 10 rundene på oppvarming om man lå midt i feltet, eller lenger bak, og de foran ikke økte like mye som du skulle ønske.

 

Jeg betalte 4000,- for en Specialized Langster banesykkel. Ikke noen karbonhest, men til trening på bane fungerer den ypperlig. Kunne ha leid sykkel i velodromen, men fordelen med egen sykkel er at man kan tilpasse sykkelen slik man vil. Har satt på wattpedaler, samt kjøpt en komponent som kobles til Garmin computer for å registrere fart og distanse. Får derfor ut fullverdige verdier tilsvarende om man sykler ute.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja I prinsippet ja, men nok ganske kjedelig  og mulig du blir mer sliten enn 3 t. på landeveien eller 3 t. på rulla. Du må jo tråkke hele tiden her, så aldri noe hvile.

I tillegg vil nok banesykkelen din være mer aggressiv satt opp så det blir mer belastning for kropp.

Det er ikke vanlig med rolig langtur på bane. Men for al del full mulig. Kwiatkowski kjører av og til 4 timers turer på bane i Polen på vinteren. 

Endret av Panda
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (5 timer siden):

Ja I prinsippet ja, men nok ganske kjedelig  og mulig du blir mer sliten enn 3 t. på landeveien eller 3 t. på rulla. Du må jo tråkke hele tiden her, så aldri noe hvile.

I tillegg vil nok banesykkelen din være mer aggressiv satt opp så det blir mer belastning for kropp.

Det er ikke vanlig med rolig langtur på bane. Men for al del full mulig. Kwiatkowski kjører av og til 4 timers turer på bane i Polen på vinteren. 

Om man kan ligge oppe på blå linje i sone 1 over tid kommer jo også an på hvor sprek man er siden man må ha en viss fart for å holde seg oppe 🙂

Min erfaring (fersking og det er altså bare en håndfull ganger😬) er at utvekslingen på leiesyklene gjør at rolig sykling blir på veldig lav tråkkfrekvens. 

  • Like 1

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banesykler har ofte anledning til å ha to tannhjul montert bak. Et på hver side av hjulet. Jeg har et 17T og et 13T bak slik at jeg kjapt kan endre hvor tung utvekslingen skal være. Enklere og rimeligere måte å justere utveksling på enn å kjøpe nytt drev foran.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt nysgjerrig hvor stor forskjell man kan ha på de to tannhjulene, og fremdeles bruke samme kjede.. 😁

Hva er forresten typisk watt på banesykling? Beltedrift skal visst bli mer effisient rundt 200 watt 😛

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (1 time siden):

Ble litt nysgjerrig hvor stor forskjell man kan ha på de to tannhjulene, og fremdeles bruke samme kjede.. 😁

4 tenner forskjell som nevnt over bør jo ikke være noe problem og forskjellen i utveksling mellom 13T og 17T er jo 30%, så det dekker jo et stort område. Om du har Flip-flop med to drev eller bare skrur på nytt drev så er det jo uansett en veldig enkel operasjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (16 timer siden):

(...)

Hva er forresten typisk watt på banesykling? Beltedrift skal visst bli mer effisient rundt 200 watt 😛

Det kan du bare glemme. På en banesykkel har du optimal kjedelinje uten sidveis bøy, og ingen wattslukende runder rundt giret. I tillegg kjøres de i (får vi håpe) rent miljø. Under de forutsetningene finnes det ikke noe mer effektiv kraftoverføring. Belte vil være som å kjøre med bremsen på.

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå ikke så sikker på det, har sett tester hvor effisiensaksene krysser litt under 200 W.
image.jpeg.20389bb487cca37fedb241f19c0c0af6.jpeg

https://www.cyclingabout.com/belt-drivetrain-efficiency-lab-testing/

Googlet meg frem til at banesyklister kan produsere mer effekt enn dette brytningspunktet:

Quote

 Olympic bronze medallist in the London 2012 team sprint and 2010 UCI World Champion in the same discipline, Förstemann pedalled on a static bike at around 700w for just over a minute, with the power he produced converted into heat energy thanks to the toaster's filaments.

Quote

As a useful bench mark, the UCI WCC coaches expect elite male sprinters to be able to produce 25 watts per kg (of body weight). That means from a peak power during a maximal sprint a 90kg male would be expected to hit over 2250 watts (This calculation shows that Chris Hoy used to produce more than 27 watts per kilo). For Elite women the figure is around 20 watts per kilo.

 

Hvis det er mer effisient, som det ser ut til, er det bare et tidsspørsmål 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...