Gå til innhold

Billig, holdbar regnbukse?


Anbefalte innlegg

Har noen tips til en regnbukse jeg kan ha i sekken som er lett å ta på, og ikke blir ødelagt om man er litt brå i bevegelsen? 😀
 

Tenker det kan være greit å ha de dagene det bøtter ned, jeg ikke skal langt, og har på meg klærne jeg skal gå i når jeg kommer frem

Endret av York
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (49 minutter siden):

Har noen tips til en regnbukse jeg kan ha i sekken som er lett å ta på, og ikke blir ødelagt om man er litt brå i bevegelsen? 😀
 

Tenker det kan være greit å ha de dagene det bøtter ned, jeg ikke skal langt, og har på meg klærne jeg skal gå i når jeg kommer frem

Type til sykling eller vanlig bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Endura overtrekksbukse som er ypperlig til slikt bruk. Finner ikke den i utvalget til Bikeshop lengre, men lurer på om det kan ha vært gridlock. 

Generelt har Endura vært veldig bra greier til ok pris. Skulle jeg hatt ny bukse til et sånt bruksområde nå så hadde jeg vurdert denne (selv om den ikke er billig):

https://bikeshop.no/endura/e8119an4/endura-gv500-waterproof-bukse-grå-str-m

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (10 minutter siden):

Noe som funker til begge deler hadde jo vært greit. Men har stort sett sykkelklær når jeg sykler, så ville prioritert noe jeg kan gå i hvis jeg må velge 🙂

Usikker på budsjettet ditt, men Rab Zenith er en veldig god modell. Koster veil 2799 kr, men Fjellsport selger den til 1499 kr nå. Har du en makspris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bergans sak i enlags dermizax. Litt kort glidelås rundt beina og passform mer tilpasset den stutte, men har ikke klart å gnikke hull eller herpe den med sko e.l. Bor i Stavanger, så den brukes minst tre ganger i uka. Er vel tre år gammel nå, kjenner at den kanskje begynner å slippe gjennom litt fukt, men blir ikke blaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har en tidligere versjon av denne. Funker knall som overtrekksbukse og blir ganske liten. Har hatt den med som nød-bukse på lange sykkelturer på fjellet og/eller når væromslag truer. Bruker den også ved pendling som overtrekksbukse ved regn og kjølig vær.

 

EDIT: Også linken her ja https://www.xxl.no/gore-wear-c3-gtx-paclite-rainpant-22-sykkelbukse-herre-svart/p/1180775_1_Style

Endret av EirikPeirik
LINK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har nå, basert på tips fra kollega, kjøpt meg chaps. Tipset gikk ut på at kollegaens mann så ut som en fjott i de men at de fungerte fjell. Er i posten nå, vil gi oppdatering når de er testet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chaps skuffer foreløpig på pakkbarhet. Kjøpte en størrelse for stor og så er de visst foret. Tar cirka like stor plass som regnbuksa pakket. Foreløpig kaldt og tørt ute, ikke fått testet de i bruk enda. Bikester leverer på ekspeditt behandling av ordre da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Dingo skrev (På 8.2.2024 den 13.06):

Og jeg har nå, basert på tips fra kollega, kjøpt meg chaps. Tipset gikk ut på at kollegaens mann så ut som en fjott i de men at de fungerte fjell. Er i posten nå, vil gi oppdatering når de er testet.

Jeg kjenner ikke uttrykket "chaps" fra før, men det ser ut som ridebukser og jeg antar du mener en slags vanntett versjon. Men jeg forstår ikke helt hva som er fordelen med dette versus vanlig regnbukse 🙂 Vil man ikke bare bli gjennomvåt i skrittet cirka hver gang man bruker dem i regnvær og/eller hvis setet er vått etter forrige regnskur? 😬 

Eller var tanken å ha dette utenpå den vanlige regnbuksa, f.eks. for å gjøre den mer vanntett på lårene e.l.?

 

Selv sykler jeg med Hagløfs L.I.M. Pants, og den var vanntett første måneden omtrent. Bruker den likevel t/r jobb cirka hver dag fra oktober til april (tildels som overtrekksbukse, tildels som regnbukse), samt cirka annenhver dag på sommeren (i regnvær). Den er nå rundt 5-6 år gammel.

Før denne hadde jeg noen andre merker, og felles for de alle er at de har vært vanntette i svært kort tid, før de alle ble en litt vannavstøtende overtrekksbukse.

Så, på våte dager har jeg våte legger, våte lår og våt rumpe når jeg kommer fram på jobb. Må derfor ha ekstra skift i skapet på jobb. Så hvis noen kjenner til en regnbukse som vil vare lenger kan jeg være interessert i tips. 

Bortsett fra vanntetthet er kriteriet at den må gå utenpå dongeribuksa, at den har glidelås så jeg slipper å ta av skoene for å få den av og på, at den er god å sykle med, og at den ikke tar for mye plass (må kunne være med som backup hvis det en sjelden gang ikke er vått ute). Pusting er ikke så viktig; jeg pendler med elsykkel...

Endret av anderfo

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (1 time siden):

Jeg kjenner ikke uttrykket "chaps" fra før, men det ser ut som ridebukser og jeg antar du mener en slags vanntett versjon. Men jeg forstår ikke helt hva som er fordelen med dette versus vanlig regnbukse 🙂 Vil man ikke bare bli gjennomvåt i skrittet cirka hver gang man bruker dem i regnvær og/eller hvis setet er vått etter forrige regnskur? 😬 

Eller var tanken å ha dette utenpå den vanlige regnbuksa, f.eks. for å gjøre den mer vanntett på lårene e.l.?

 

Selv sykler jeg med Hagløfs L.I.M. Pants, og den var vanntett første måneden omtrent. Bruker den likevel t/r jobb cirka hver dag fra oktober til april (tildels som overtrekksbukse, tildels som regnbukse), samt cirka annenhver dag på sommeren (i regnvær). Den er nå rundt 5-6 år gammel.

Før denne hadde jeg noen andre merker, og felles for de alle er at de har vært vanntette i svært kort tid, før de alle ble en litt vannavstøtende overtrekksbukse.

Så, på våte dager har jeg våte legger, våte lår og våt rumpe når jeg kommer fram på jobb. Må derfor ha ekstra skift i skapet på jobb. Så hvis noen kjenner til en regnbukse som vil vare lenger kan jeg være interessert i tips. 

Bortsett fra vanntetthet er kriteriet at den må gå utenpå dongeribuksa, at den har glidelås så jeg slipper å ta av skoene for å få den av og på, at den er god å sykle med, og at den ikke tar for mye plass (må kunne være med som backup hvis det en sjelden gang ikke er vått ute). Pusting er ikke så viktig; jeg pendler med elsykkel...

For oss som generer over snittet fukt og varme så er det greit å ha litt regnbeskyttelse over lår og skritt uten at det blir fullstendig hotbox på innsida. Passform var forøvrig ikke optimal, blir litt mer testing utover våren og sommeren tenker jeg. Merker allerede nå at jeg ikke skulle ha skaffet foret utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (2 timer siden):

Så hvis noen kjenner til en regnbukse som vil vare lenger kan jeg være interessert i tips. 

Bortsett fra vanntetthet er kriteriet at den må gå utenpå dongeribuksa, at den har glidelås så jeg slipper å ta av skoene for å få den av og på, at den er god å sykle med, og at den ikke tar for mye plass (må kunne være med som backup hvis det en sjelden gang ikke er vått ute). Pusting er ikke så viktig; jeg pendler med elsykkel...

Jeg har god erfaring med denne:

https://sportoutlet.no/klaer/ytterbekledning/product/114966?c=57

Jeg kjøpte den for 2,5 år siden, og den har nok blitt brukt minst 250 dager til og fra jobb. Den holder meg fortsatt helt tørr skikkelig i regnvær. Lufteglidelåsen gjør den veldig anvendelig. Passformen er veldig romslig, jeg skulle gjerne hatt de mindre romslige, men det funker helt fint.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...