Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I dag har jeg installert en sanntidsmåler i sikringsskapet. 

Har flere dette? Hva bruker DERE dingsen til? Har det egentlig noe for seg?

Akkurat nå, i tomt hus viser den en belastning på 2500-3300 watt. Dette sier meg jo ikke SÅ mye. Er dette normalt for en hvilende enebolig på vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i strømgjerrig leilighet, for min del er det sporadisk sjekking for å se hva gitte ting drar opp forbruket med. Men mest en kjekt å ha-dings for meg.

Er vel kanskje mer interessant om man har egne ting som varme og oppvarming av vann på egen strømmåler, her er det fjernvarme det går i, og elbilen er også kobla til en annen strømmåler.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den til å strupe effekten på billaderen.. Da har jeg noenlunde kontroll på effektleddet. Ellers er det mest kjekt å ha for min del.

Og den viser jo sanntid, så om du kikker inn akkurat når bereder fyrer, så vil den vise høyt der og da.. Det er snittet over en time som gir utslag på effekten på nettleie. Jeg har en dobbelmantlet bereder  (til forbruk og gulvvarme), på kalde dager (-20 ish) så ligger den periodevis å sluker over 10kw (den er 3x5 i nedre del), så da sørger equalizeren for at elbilladeren ikke trekker full pupp samtidig.. 

 

Endret av suverin
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en Fjutt fra NTE. Den har ingen smart-funksjonalitet men kan settes opp til å sende push-varsel ved grenseverdier. Da kan jeg få et forvarsel og holde meg unna neste effekttariff.

Endret av kjerts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den absolutt viktigste funksjonen for min del er at den struper hastighet på elbil-lading via Tibber, så jeg holder meg under 10kW effektledd. Om jeg en gang får smart-styring på gulvvarme og VVB så kanskje det tilogmed hadde latt seg gjøre å holde seg under 5kW effektledd da kåken er nesten nybygd

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5k blir veldig vanskelig med mindre du kjører veldig lite. Du ser jo selv hvor mye buffer du har, men i utgspkt bruker man jo å varme og lade mye på natten. Disse går da i beina på hverandre og bikker deg veldig fort over 5k. Iaf hos meg. Varmekabler+varmepumpe er stort sett ~4.5k hos meg, og de må nesten stå på hele natta for at det ikke skal bli veldig kaldt.

Det er det som er så idiotisk med et tak på 5k, fordi for meg så vil det egentlig lønne seg å lade elbilen (kjører såpass lite) på dagtid, og kanskje mest under høye priser da varmen ofte er av da. Jeg er ganske sikker på at jeg taper mer penger på å bryte 5k enn jeg tjener på å lade på natta, som jeg trodde var mye av poenget med effekttariffene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en dings fra Tibber selv om jeg ikke er Tibber-kunde. Viser momentanforbruk og en 24t-graf. Kjekt å ha-data. Litt som pulsmåling. Bruker ikke dataene til noe "smart". Om vinteren er vi alltid over 5kW-grensen, og noen ganger over 10kW. Prisforskjellen er så liten at dette ikke har særlig å si på totalen.

Holder et øye på strømprisen, men all den tid strømstøtten slår inn har det lite å si hjemme. På hytta er det viktigere å unngå pristoppene.

Lading av bil har jeg funnet ut at i vinterhalvåret lønner det seg å lade; 1) rett etter kjøring (allerede varmt batteri), og 2) i én sammenhengende ladeøkt. Det går uforholdsmessig mye strøm til å varme opp batteriet. Det skal være store prisvariasjoner for at det skal lønne seg å dele opp en ladeøkt når det er kaldt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker klær etter 18, og lader bil etter 23. Utover det er det lite å spare på å stresse.

 

Nå har måleren målt i 6 timer, og trenden er at det hver halvtime er en effekt-topp på omtrent 5000W, og en bunn på 2500W.  Sikkert en dings eller to i huset som skrur seg av og på. Har varmekabler i gang og på bad, samt tre panelovner. Sikkert disse som går av og på..?

Kjøl, frys, balansert ventilasjon, wifi og lysene kidsa ikke skrur av før de drar på morgenen er vel konstantlast og dermed en del av de 2500W på bunn av grafen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren elektrisk varme, som panelovner, varmekabler og VVB er typisk ting som slår seg av og på gjennom dagen som gir slike topper. Om det er kaldt nok så er det fort at det treffer slik at én av de alltid er på og gir en høyere grunnlast, men f.eks en mildere og solrik dag så kan grunnlasten droppe enda mer, da f.eks ettervarmen på balansert ventilasjon ikke slår inn og panelovner er sjeldnere, til aldri på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...