Gå til innhold

Sovesofa som er god å sove i, finnes det?


Anbefalte innlegg

Vi tenker å gjøre litt om i kjellerstuen og funderer på å anskaffe en sovesofa. Vi har tidvis familie på besøk, og det er i vår beste interesse at de sover godt når de er her. 
Jeg har selv tilgode å ligge i en god sovesofa men det må jo finnes noe brukbart der ute. Tar gjerne imot erfaringer og konkrete råd. 
Den skal helst være dritbillig, men den er blir vel neppe det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en Hovden BEDinside sovesofa, og synes den er faktisk brukbar. Spesielt om man har en liten ekstra overmadrass på lur.

Man må nesten ha noe slikt, for å unngå at sofabruken også sliter ut sengebruken, som da gjør at sengen blir veldig ujevn på hardhet rundtom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt denne i mange år. 

https://www.ikea.com/no/no/p/nyhamn-3-seters-sovesofa-med-pocketfjaermadrass-knisa-gra-beige-s89306361/

Sovesofa er sovesofa, men denne har stått (selv)testen.

Brettet ut er det ikke noe ræl av aluminiumsstenger og stålfjærer med en tvilsom skumgummimadrass på topp. Den består av en solid ramme i stål med en fleksibel todelt ramme festet på der igjen. Den øverste rammen har gode tverrstilte sengebunner i tre/finer og slider på bunnrammen slik at man ikke trenger å flytte på den når man skal ha den over i sovemodus. Madrassen har fjærer i kombo med skum og utgjør tilsammen en ganske god og stødig simulering av en ordentlig seng. Spes hvis det hele toppes med en enkel overmadrass. Som sofa er den ganske dyp mulighet for to innstillinger i ryggen. Med fjærene så holder den formen godt og med en stor pute i hjørnet har den vært ett av favoritthjørnene til tenåringene opp igjennom åra. 

Nå er barna ute og kona ønsker fornyelse og vi ser på dagsengen til IKEA. Det er også en løsning jeg har trua på skal fungere godt som sovesofa selv om den neppe er like god. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har en Hovden på et gjesterom. Den er faktisk ganske god, med pocketfjærer. Har også forsøkt en utgave med latex eller viscoelastiskmadrass. Dyrere madrass. Hvis den skal soves mye på er det å anbefale, hvis det kun er en og annen gjest i året holder pocket. Tipset angående overmadrass er godt, men får en plass til noe slikt i selve sovesofaen eller må en lagre det separat?

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (5 minutter siden):

Men sofaen er ikke spesielt god å sitte i.... 😄

Når jeg tenker meg om er Hovden sofaen ganske hard. Ikke noe stort problem for den bruken den ser på et gjesterom, men kanskje verdt å tenke på om den skal sittes mye i i en kjellerstue. Kan være at den mykes litt opp etter endel bruk. På ingen måte vond å sitte i. Jeg har sovnet både sittende og liggende i den. Sistnevnte både når den ikke er utslått og når den er redd til sovesofa.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte Friheten fra IKEA når vi skulle ha ny sofa på hytta i fjor. Gikk for denne ettersom den også fungere som sovesofa. Ypperlig komfort, og foretrekker å sove i denne fremfor egen seng 🙂

https://www.ikea.com/no/no/p/friheten-3-seters-sovesofa-skiftebo-bla-60431563/

Anbefales dog ikke å bære inn på ei hytte...

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (9 timer siden):

Ypperlig komfort, og foretrekker å sove i denne fremfor egen seng

Her må jeg si meg uenig. Hvis standarden er japansk futon så er sikkert denne deilig og myk 🤪 Vi har denne sofaen i TV-stua, og jeg synes ikke den er særlig behagelig å sove i. Egentlig ikke så god å sitte i heller. Med forbehold om at det ikke er kommet en ny modell de siste årene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (På 14.2.2024 den 22.04):

Her må jeg si meg uenig. Hvis standarden er japansk futon så er sikkert denne deilig og myk 🤪 Vi har denne sofaen i TV-stua, og jeg synes ikke den er særlig behagelig å sove i. Egentlig ikke så god å sitte i heller. Med forbehold om at det ikke er kommet en ny modell de siste årene da.

Det er jo heldigvis det som et så bra med oss mennesker 🙂. Over 8 milliarder, og vi er alle forskjellige. Hele familien min liker veldig godt å sove i denne sovesofaen. Kommer vel an å hvilken seng du er vant til, og om du er har en seng til 40k med über-comfort, så er vel sikkert den bedre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for råd og konkrete tips. De sofaene fra Hovden var jo supre, men de sprenger mildt sagt budsjettet. Ikea-sofaene er heldigvis lette og dra og ta 2 minutters tester på. Må teste litt og leite litt rundt, og mulig sykkelkontoen må bidra til sofaprosjektet. Jeg kan risikere å spare meg til fant hvis bestemor barnepasser ikke sover godt når hun er på besøk. 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...