Knirkekne Posted February 20, 2024 Posted February 20, 2024 Skal på hytta. Har ikke plass til alt utstyret på/i bilen. Hva tror dere kommer til å skje med meg om jeg kun tar med meg ett par staver? Altså at jeg tar skøytestavene? Kommer jeg til å bli skadelidende i skisporet dersom jeg går klassisk langrenn med skøytestaver? Quote
Hjulvind Posted February 21, 2024 Posted February 21, 2024 Ja. Jeg hadde heller latt alt skøyteutstyret ligge igjen. Quote
York Posted February 21, 2024 Posted February 21, 2024 Hvis man må velge tror jeg det er bedre med for lange enn for korte staver 🙂 Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene
torbjornhb Posted February 21, 2024 Posted February 21, 2024 Hvis du staker mye når du går klassisk, så ville jeg valgt de lengste stavene. Så kommer det mye an på hva du ser for deg av tur/trening. Lett å variere intensitet på klassisk, mens intensiteten gjerne øker under skøyting. Quote https://pulssonen.no
Gubben Posted February 21, 2024 Posted February 21, 2024 Kjøp ny bil, eventuelt tilhenger, og så er problemet løst. 1 Quote
eOpseth Posted February 21, 2024 Posted February 21, 2024 Ville valgt lengste utgave, men mindre det er STOR forskjell på de (les > 7.5 cm). Quote
Gruskverner Posted March 2, 2024 Posted March 2, 2024 Jøss, er 7,5 cm stor forskjell? Jeg ble rådet av Oslo Sportslager til å kjøpe 165 i skøytestaver og 152,5 i klassisk (150 nå med "nye målingsregler") , til mine 185cm med apekropp (lange armer og korte bein). Quote
York Posted March 3, 2024 Posted March 3, 2024 Jeg har gått mye med både for korte og lange staver, og det er stor forskjell med 7.5 cm ja. Fremover går det uansett, men foretrekker for lange hvis jeg må velge 🙂 Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene
Gruskverner Posted March 3, 2024 Posted March 3, 2024 Joa, men her snakker vi jo staver for to helt forskjellige teknikker - f.eks. Swix anbefaler 10 cm lengre staver til skøyting https://www.swixsport.com/no/tips/finn-din-storrelse/langrennsstaver/ Quote
msteiro Posted March 3, 2024 Posted March 3, 2024 Har vel 10-12 cm forskjell på stavene (193 høy), og så et par staver midt mellom. Merker forskjell, men det går fint, mellom skøyte og skøyte/stakestavene, men klassiskstavene er helt håpløse å skøyte med. Men det blir slitsomt å gå mye bakker diagonal med skøytestaver. Null problem imho å bare ha med skøytestaver en helg. Quote
York Posted March 3, 2024 Posted March 3, 2024 Og føler jeg får mye dårligere fraspark med lange staver på klassisk, så kan skrive under på at det er forskjell ja 🙂 Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene
Knirkekne Posted March 12, 2024 Author Posted March 12, 2024 Jeg tok den enkleste løsningen på sikt, og kjøpte nye staver i KARBON til begge stilarter. 160 til klassisk, og 170 til fristil. Det løste ikke plassproblemet på skistativet, men det var KARBON! Quote
Recommended Posts