Gå til innhold

PF86-lager for liten diameter?!


Anbefalte innlegg

Min Canyon Endurace er utstyrt med PF86 kranklager. Det som originalt sto på sykkelen da den var ny i fjor våres var shait og var ort ferdig, og jeg byttet til et Shimano SM-BB72-41B i september-ish i fjor. Jeg registrerer etterhvert at jeg sliter med slark mellom lager og ramme. Hullet i rammen virker til å være 0,5-1 mm for 'romt'. Jeg har ikke kontrollmålt hverken åpning i ramme eller selve lagerkoppene ennå, men det står vel for tur. Er det en smart fiks her? PF86 er vel 41 mm i diameter uansett hvor det kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eriksvatn skrev (2 minutter siden):

Når du sier slark mellom lager og ramme mener du at koppene til kranklageret beveger seg relativt til ramma/sitter løst? Det skal jo være pressfit, så isåfall er det noe galt, enten med ramma, lageret eller monteringen. 

Det er en presis forklaring du kommer med. Koppene kan enkelt og greit bare puttes inn i rammen med fingrene. 
Jeg demonterte nå, og lagerkoppene er bang on 41 mm i diameter. Drivsiden på rammen det samme så langt jeg klarer å måle, men ikke-driv-side så måler jeg 41,3-41,5 vil jeg si (har bare manuelt skyvelær). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eriksvatn skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner ikke helt til toleransene her, men du er sikker på at du har presset koppene tilstrekkelig langt inn? Hvis du har det så er vel det neste steget å ta bilde og sende til canyon tenker jeg.

De sitter der de skal, jeg har byttet min andel kranklager opp gjennom! Jeg har sendt Canyon en henvendelse. 
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppsummering her. Etter at forklaring og et par videoer er oversendt Canyon opplyses det om, ikke overraskende, at rammen mest sannsynlig må byttes. Avventer nå instruks for levering/sending av sykkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner tråd litt, iom oppklaring!

Her ble det plutselig god plass til kranken. Dvs lageret sitter der det skal, og dønn fast, mens kranken har god plass. I likhet med trådstarter mangler jeg også digitalt skyvelær (kjøper i morra!) men det er ca 0,6-8mm tipper jeg

Legger ved 2 bilder. Det første er krank, det neste er lager. Trodde det var løs pedal på lørdag, og stramma krank 2 ganger på turen i dag. Går jo ikke an å stramme bort dette ser jeg nå…

Hva har skjedd? 

 

IMG_8212.jpeg

IMG_8213.jpeg

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo allerede et skyvelære med 0.05mm oppløsning, hvorfor trenger du et digitialt? Det ser ut som lageret ditt måler 23.85mm, mens bildet av akslingen ikke viser nok av skyvelæret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole skrev (2 minutter siden):

Du har jo allerede et skyvelære med 0.05mm oppløsning, hvorfor trenger du et digitialt? Det ser ut som lageret ditt måler 23.85mm, mens bildet av akslingen ikke viser nok av skyvelæret.

Må ta et fotokurs tydeligvis..

Må ikke ha digitalt, men fordel med større font og ikke streker som flyter litt sammen. ..

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, øynene er det første man blir blind på. Merker selv at det er vesentlig lettere å lese av et digitalt enn et analogt, selv om selve målingen ikke blir noe bedre med den ene enn den andre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digitalt skyvelær er digg. Manuelt funker greit, men krever litt tankevirksomhet å lese av de rette skalaene. Ja, jeg er lat, men elsker mitt digitale skyvelær 😄

Som sagt skal det være presspasning. Gir produsenten ny ramme om hullet er for stort? Mistenker jo nesten at de hadde vært mer økonomisk med vanlige gjenger.. 🤔

Hadde en sykkel med sånt presset lager, den passet korrekt men knirket i regnvær

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Ole said:

 Det ser ut som lageret ditt måler 23.85mm, mens bildet av akslingen ikke viser nok av skyvelæret.

Kanskje et godt eksempel på hvorfor et digitalt skyvelære kan være bra 😉

+1 mm

 

  • Like 2
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (17 minutter siden):

Digitalt skyvelær er digg. Manuelt funker greit, men krever litt tankevirksomhet å lese av de rette skalaene. Ja, jeg er lat, men elsker mitt digitale skyvelær 😄

Som sagt skal det være presspasning. Gir produsenten ny ramme om hullet er for stort? Mistenker jo nesten at de hadde vært mer økonomisk med vanlige gjenger.. 🤔

Hadde en sykkel med sånt presset lager, den passet korrekt men knirket i regnvær

Pressfit betyr knirk fritt oversatt. Til og med cannondale har gått over til å skru, og det var vel de som starta med sjiten?

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt uavhengig av skyvelærtype er det som å svømme crawl å stå i ramma. Joda, noe overdrevet men krank kjennes løs u, men skruene ja til og med plastskruen er dratt til med bittelitt mer kraft enn det skal være.

jeg skal få dytta inn nytt lager altså, bare lurer på hva som kan ha skjedd? 
(enda en morsomhet med pressfit er mangel på dertil egnet verktøy, det er falsk vår i trøndelag for i heite!)

 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (19 minutter siden):

Som sagt skal det være presspasning. Gir produsenten ny ramme om hullet er for stort? Mistenker jo nesten at de hadde vært mer økonomisk med vanlige gjenger.. 🤔

Hadde en sykkel med sånt presset lager, den passet korrekt men knirket i regnvær

De to foregående landeveissyklene jeg har hatt, og de to jeg har nå, er/har vært utstyrt med lager som skal presses på plass. De to forrige syklene mine var Cannondales Supersix begge to. Ingen ulyder på noen av disse syklene, heller ikke denne hvor det som sagt er litt romslig åpning. Men nok om det. 

På rammen tråden i utgangspunktet handler om er det ikke fattet noen endelig beslutning. Men på bakgrunn av videoer, bilder og forklaring sier Canyons support at rammen sannsynligvis må byttes, ja. Jeg kan ikke skjønne hvordan dette skal løses på annet vis. Foreløpig leverer supporten til Canyon godt. Jeg har blitt bedt om å levere sykkelen for besiktigelse på en adresse på Høvik, og håper å gjøre det i morgen. 
Skal holde dere oppdatert!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (19 minutter siden):

De to foregående landeveissyklene jeg har hatt, og de to jeg har nå, er/har vært utstyrt med lager som skal presses på plass. De to forrige syklene mine var Cannondales Supersix begge to. Ingen ulyder på noen av disse syklene, heller ikke denne hvor det som sagt er litt romslig åpning. Men nok om det. 

På rammen tråden i utgangspunktet handler om er det ikke fattet noen endelig beslutning. Men på bakgrunn av videoer, bilder og forklaring sier Canyons support at rammen sannsynligvis må byttes, ja. Jeg kan ikke skjønne hvordan dette skal løses på annet vis. Foreløpig leverer supporten til Canyon godt. Jeg har blitt bedt om å levere sykkelen for besiktigelse på en adresse på Høvik, og håper å gjøre det i morgen. 
Skal holde dere oppdatert!

Fått to nye rammer av canyon (to vidt forskjellige sykler), veldig grei support!

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, eriksvatn said:

Kanskje et godt eksempel på hvorfor et digitalt skyvelære kan være bra 😉

+1 mm

 

Hehe, er man ikke blind så er man dum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Ivar Elverum said:

Låner tråd litt, iom oppklaring!

Her ble det plutselig god plass til kranken. Dvs lageret sitter der det skal, og dønn fast, mens kranken har god plass. I likhet med trådstarter mangler jeg også digitalt skyvelær (kjøper i morra!) men det er ca 0,6-8mm tipper jeg

Legger ved 2 bilder. Det første er krank, det neste er lager. Trodde det var løs pedal på lørdag, og stramma krank 2 ganger på turen i dag. Går jo ikke an å stramme bort dette ser jeg nå…

Hva har skjedd? 

 

IMG_8212.jpeg

IMG_8213.jpeg

Ser ut til at det er en adapter som er borte/utslitt. Noen lagre har en plastkrave mellom lager og aksling av en rar grunn. Ser også at du har KCNC-lager, hvis deaignkriterium er "lett, og ikke legg på kost"

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (2 timer siden):

Ser ut til at det er en adapter som er borte/utslitt. Noen lagre har en plastkrave mellom lager og aksling av en rar grunn. Ser også at du har KCNC-lager, hvis deaignkriterium er "lett, og ikke legg på kost"

Der sier du noe, det var en plastkrave der ja, og eska det kom i har faktisk 2 ekstra. Glad jeg sjelden kaster esker gitt!

takk, mulig jeg slipper bytte ut lageret. Håpløs løsning.

kriterium for siste lagerkjøp var greit lager til grei pris. 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (På 5.3.2024 den 21.47):

Låner tråd litt, iom oppklaring!

Her ble det plutselig god plass til kranken. Dvs lageret sitter der det skal, og dønn fast, mens kranken har god plass. I likhet med trådstarter mangler jeg også digitalt skyvelær (kjøper i morra!) men det er ca 0,6-8mm tipper jeg

Legger ved 2 bilder. Det første er krank, det neste er lager. Trodde det var løs pedal på lørdag, og stramma krank 2 ganger på turen i dag. Går jo ikke an å stramme bort dette ser jeg nå…

Hva har skjedd? 

 

IMG_8212.jpeg

IMG_8213.jpeg

Oppdatering:

jeg fant 2 ekstra krager som @baronKanon nevnte, men disse var tydeligvis lagd av typen überskjør plast. Så, det måtte gå som det gikk når kong pølsefinger skulle prøve få på. 

Tør jeg dunke ut lager før montering av nytt? Har selfmade tool for mont, men ikke for dismount…

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått bekreftet at det blir rammebytte, og at ny ramme er på vei fra Tyskland. Igjen, så langt veldig god service og oppfølging fra Canyon. Det som gjenstår nå er å se hvor raskt verkstedet på Høvik får byttet over alt. Men jeg vil vel gjette på at jeg blir 2-3 uker uten denne sykkelen i garasjen. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (23 minutter siden):

Da har jeg fått bekreftet at det blir rammebytte, og at ny ramme er på vei fra Tyskland. Igjen, så langt veldig god service og oppfølging fra Canyon. Det som gjenstår nå er å se hvor raskt verkstedet på Høvik får byttet over alt. Men jeg vil vel gjette på at jeg blir 2-3 uker uten denne sykkelen i garasjen. 

Det var postgangen som tok tid hos meg husker jeg, canyongutta hadde den ikke lenge.

Det er vel her på tide å minne om n+1? 😀

  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (8 minutter siden):

Det var postgangen som tok tid hos meg husker jeg, canyongutta hadde den ikke lenge.

Det er vel her på tide å minne om n+1? 😀

Så hyggelig som den australieren(?) i sykkelsjappa jeg møtte var, så kan jeg ikke skjønne annet enn at den sykkelen blir skrudd sammen i rekordfart.

Og ingen fare med meg, jeg har selvsagt flere sykler i stallen 😄 Denne som nå får byttet rammen er min 'reservesykkel'. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...