Gå til innhold

Toppturutstyr - guide til nybegynner på folkehøyskole


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Et vennepar har en datter som skal begynne på folkehøyskole med fokus på artige greier https://www.voss.fhs.no/linjer/ekstremsport-luft/. Hovedfokus er luft/fallskjerm/speedrider, men de skal tydeligvis være mye på ski og topptur i tillegg til luftakrobatikk.

Listen fra skolen med utstyr man skal ha er typisk friluftsliv, med ymse greier fra sovepose til kompass. Men ski-delen forvirrer Østfold-foreldrene uten erfaring fra annet enn litt heiskjøring og skipakker fra XXL, så de har spurt meg om råd. Skolen sier man vil få bruk for ski/fjellutstyr til typisk topptur. Jeg har laget dette som guide til de:

https://docs.google.com/document/d/1fhKQVmJJvHi1-VWVBysGxds9z-klX9xlnfi1Md8O0pk/edit

Har dere noen innspill til det jeg har skrevet?

 

Endret av DesmoSkier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • DesmoSkier endret tittelen til Toppturutstyr - guide til nybegynner på folkehøyskole
Skrevet (endret)

Jeg har ingen innspill direkte på rådene, men som en novise til temaet så synes jeg det var en veldig god guide/oppsummering. 
Den er skrevet av en erfaren entusiast som har gjort/sett alle feilene før, og rådene blir deretter. Her er mye dyrt(?) utstyr som sannsynligvis fungerer særdeles godt og varer lenge.
Jeg tenker at det er ikke sikkert at dette utstyret skal brukes i 10 år. Kan det kompromisses noe på det?
Hadde jeg vært de aktuelle foreldrene så ville jeg gjerne ha vist enda litt mer konkret om hvilke innsparinger som kan gjøres, men det er kanskje vanskelig å pinpointe før man ser på aktuelle produkter. 
Uansett, det er vanskelig å gi råd til «ufaglærte»

Et eksempel på hva som kan gå galt når entusiaster gir råd: jeg ble spurt at foreldrene til en venninne av dattera (5år) om hvilken sykkel de skulle kjøpe. Jentene er akkurat like store og bruksområdet var identisk. Vei, grusvei litt skogssti og Nilsbyen. Jeg ga de en del råd om barnetilpassede komponenter, og også konkrete råd om aktuelle sykler og hvor de kunne kjøpes. Pappaen var og så på vår sykkel og de prøvde. Vel hjemme så begynte jakten, og de fant ut at de aktuelle syklene var mer kostbare enn de hadde sett for seg, både nye og på Finn. De rasjonaliserte at «Stefan er jo entusiast, så hans anbefalinger er nok overkill». Pappaen dro på Jula og kjøpte sykkel. 3 dager etter kom de på besøk igjen for å sammenligne syklene for de sleit med å få setet langt nok ned. Jula sykkelen som i utgangspunktet var lik størrelse hadde så rar geo med lange krankarmer og høyt krankhus at hun rett og slett ikke passet sykkelen. I tillegg veide den markant mye mer, hadde veldig liten utveksling og plastbremsehåndtak med veeeldig lang reach. Jaja, de brukte gamlesykkelen en sesong til. På våren året etter var vi sammen i Nilsbyen, og jenta hadde endelig vokst nok til at nysykkelen kunne tas i bruk. Hun gikk ut i første sving. Hun rakk rett og slett ikke fram til bremsene. I tillegg gjorde de lange krankarmene at syklingen ble veldig rar. Pappaen innså at sykkelen var rævva til bruken og gikk tilbake til mine konkrete råd og kjøpte en Frog sykkel. Jenta behersket sykkelen og ble trygg, og fikk tilbake sykkelgleden 🙂 
 

Endret av Stefan77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Viktig her er at ein ikkje treng alt utstyr klart til start. Ein lærer jo kva ein treng på skulen og kan kjøpe det medan ein går der. Uansett, har ein kjøpt brukt til grei pris så er jo uansett ikkje nødvendigvis eit tap ved salg igjen, om ein finn ut av det ikkje er heilt rett.

Sko bør ein jo prøve, så det er jo veldig gunstig å kjøpe no på vårsalg eller brukt som ein får til å prøve.

Endret av Sunnu
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fått muligheit til å faktisk opne fila, så eit par kommentarar på det som faktisk er skrive. Veldig bra generelt!

-30l sekk er kan bli veldig lite. Dette er sjølvsagt avhengig av erfaring og utstyr, men ein nybegynner har ein fordel av litt meir plass.

-Tjukke alpinhanskar er fint, men med tynne hanskar og innervott/vindvott så klarer ein seg bra, kan også kombinere tynne hanskar i vottane.

-Må jakke kunne pakkast i ei lomme på jakka? Har sjølv aldri gjort noko anna enn å berre trykke den upakka i sekken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg er enig i at 30L kan bli litt lite, jeg skal se om jeg finner noen alternativer med 35L. Jeg bruker 45L, men har sjelden bruk for all plassen, egentlig. Tenker sweetspot er 35-40L et sted.

Godt tips med lette hansker og skallvott i stedet for en (ekstra) alpinhanske, det vet jeg jo egentlig men bruker det ikke selv for tiden.

Du har også helt rett i at jakken ikke pakkes i lommen på tur, det var bare et "forklaringstriks" for at de skulle kjøpe passelig størrelse/type jakke 😉 

Endret av DesmoSkier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var en veldig bra liste jeg. I hvert fall det jeg forsto noe av, dvs alt som ikke handler om ski og skistøvler.

En buff er altfor lite, man bør ha (minst) to med seg. De tar bortimot null plass og er helt fantastiske å bruke som lue på veien opp. Dra den halvveis ned over øra, "skru" toppen et par runder og brett den ned igjen og vips, lue!. For varmt? Skru den tilbake og dra den ned igjen, pannebånd som varmer øra men slipper ut varme fra toppen av skolten. Det at den passer så utrolig bra som hodeplagg på vei opp gjør i hvert fall for min del at den er klissvåt når jeg skal ned igjen og da er det fint med en tørr en i bakhånd 🙂

Lifehack er også å kjøpe leash til de vottene man går med på vei opp, dersom de ikke allerede har det. Jeg vet ikke hvorfor det tok meg nesten 20 år å oppdage at dette selges separat men det gjør det: https://www.vpg.no/Reusch-Leash-Comfort-SP/340876/. Helt gull når man bare kjapt skal rive av seg votten for å snappe en toktik eller hva det når er kidsa kaller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk off-piste på Øytun FHS (nå Alta) for ca 15 år siden, og tror det der er en tålelig god oppsummering av omtrent det utstyret de fleste av oss endte opp med etter hvert som året gikk. Jeg hadde sekk på 32 liter uten utvendig hjelmfeste, og endte alt for ofte opp med en litt for romslig og lealaus 50-literssekk bare fordi jeg skulle ha med meg må-utstyret.

Tenker fokuset ditt på gode sko og klær som funker er fornuftig. Ser jo kanskje ikke ut som det blir voldsomt mange toppturer i løpet av vinteren basert på den beskrivelsen, så kanskje en hybrid-binding som du skriver er det greieste? Aner egentlig ingenting om speedriding, men ser for meg det kan gi litt morsomme belastninger på tech-bindinger? Garantert mulig å gjøre greie kjøp på bruktmarkedet. Hvis man skal gå full tech så regner jeg med det går 12 på dusinet av f.eks k2 wayback 96 med Marker Alpinist, og sikkert også er en helt ok setup for en  nybegynner uten at den blir dyrere enn nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en veldig fin liste. Du er en god venn 🙂

Jeg fant ingen mangler, men kom på følgende detaljer: 

- Jeg er enig i det som allerede er sagt om sekk. Dersom man kun skal ha en sekk så er noe litt over 30 liter veien å gå. Det gir et mye videre bruksområde og er MYE enklere i bruk ved at man faktisk finner ting. Så får man heller lære på den vonde måten at det straffer seg å fylle opp en 50 liter på topptur. En sekk med litt plass kan også føre til at man oftere har med sikkerhetsutstyr som man burde ha med slik som et lett skum underlag. 

- Liggeunderlag. Jeg mener at f. eks. Thermarest Z gir MYE sikkerhet per gram. Dersom noen blir skadet slik at de må vente på hjelp vil et underlag være uvurderlig for å unngå å fryse. I tillegg kommer selvsagt luksusen av å ha noe skikkelig å slappe av på. 

- Jeg har gått ganske my topptur på vanlige staver, ca 5-10 cm lenger enn bakkestavene mine. Det funker veldig bra. Så det er ikke MYE penger det er snakk om, men dersom man må prioritere litt og allerede har staver med gode triser så er det noe å vurdere. 

- Bindinger. Jeg kjøpte nyss nye ski og landet på Alpinist 12 igjen etter å ha lest opp og ned om holdbarhet osv. Man finner Alpinist 10 til rundt 2500 kr og da er det vanskelig å se noen attraktive alternativer uten å doble prisen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (41 minutter siden):

- Liggeunderlag. Jeg mener at f. eks. Thermarest Z gir MYE sikkerhet per gram. Dersom noen blir skadet slik at de må vente på hjelp vil et underlag være uvurderlig for å unngå å fryse. I tillegg kommer selvsagt luksusen av å ha noe skikkelig å slappe av på. 

 

Tiltredes. Jeg tenker det er en grunn til at dette underlaget er så poppis i en del miljøer. Både vekt og formfaktor er veldig fint når man skal på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra! Et par kommentarer:

Bukser: jeg er ikke enig i at de må ha glidelås i full lengde. Ja, det er fint, men etter min mening holder det at de har lange glidelåser så man kan ta buksene av og på uten å ta av skoene. Full lengde glidelås kan ha ulemper, f.eks. må du løsne/ta av hoftebeltet for å åpne for lufting, og dersom buksene ikke har knapp som holder dem samlet så er det litt knølete.

Jeg er uenig i at Mammut sin skredsøker er best. Den er veldig følsom for interferens med mobilen og andre dingser. Ja, man kan slå av mobilen og ta av seg pulsklokka, men det er en fare for at man glemmer det i en stresset situasjon. Black Diamond Guide er etter min erfaring mye bedre på å tåle interferens (med forbehold om at Mammut kan ha forbedret seg siden jeg testet, det var en Barryvox S).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tilleggstips, kanskje litt unødvendig avansert men skal man først kjøpe spade er det verdt å vurdere en som også kan brukes som en lett isøks. For noen få gram (og en del kroner) ekstra får man spader med isøkshode som passer til spadeskaftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omfattende og bra liste som vil hjelpe en stakkars østfolding godt på vei. Jeg har selv vært der....

Jeg er veldig glad i min Gregory Targhee - såpass at jeg kjøpte en til da den var på tilbud - nå har jeg en sekk som står ferdig pakket med utstyr til ski og en til turskøyter gjennom mesteparten av vinteren. På våren så pakker jeg ut og går gjennom alt, og så tjener de som tursekk 1 og 2 for familiens overhoder. Kvalitetsprodukt som på tilbud er anstendig priset og gjør en veldig god jobb. (Jeg har en Gregory Palisade som er over 15 år gammel, og den har nå bunnen blitt morken på. Men ellers er holdbarheten veldig bra. Spenner og alt rundt virker og varer, i stedet for å bli sprøtt og gå i oppløsning.)

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...