Gå til innhold

Sota sæter- styggevassdammen


Anbefalte innlegg

Hei! Sitter med kartet og drømmer meg bort til en blandeveistur til sommeren. Er det noen som har gått turen over Handspikji fra øst til vest? Vil det være svært tidkrevende å trille en gravelsykkel over her? Trillesti eller blokkmark? Er vant til å slepe stisykkel til fjelltoppene på møre. Fristende å linke sammen Østlandet og Vestlandet der. Alternativet fra til Turtagrø blir ned til Lom og over Sognefjellet..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært i området, så om det er mulig, eller hvordan terrenget er, aner ikke. Men jeg la lokasjonenene inn på appen min og med Roadbike fikk jeg en runde på ca 525 km mellom destistinasjonen og det tar 38 timer. Det fins selvfølgelig et kortere alternativ, men siden den ikke kom opp kan det være tuneller etc som umuliggjør det alternativet. Men når jeg endrer til MTB ble ruta på "bare" 15,3 km og tid på 2 timer. Nå er det jo en form for vei et stykke forbi Sota seter og da blir strekket fra Mysubyttvegen (der du må ut i terreng) til dammen "bare" 10km og det vil ta 1t og 31min. Riktignok ser det ut til å være 2 gode kneiker før du er over passet og kan se dammen.  Men som sagt aldri vært der og dette er bare info fra appen, men kult prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrerav summerer opp dette fint 🙂

Skulle du likevel finne på å sykle Turtagrø - Lom, så husk å svinge gjennom vakre Bøverdalen på grus. 

Kommer du fra Turtagrø svinger du av like før Jotunheimen fjellstue. Eventuelt sykler du forbi fjellstua og stanser på utsiktspunktet utover Leirdalen før du snur og sykler inn Bøverdalen.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser det er ca ei mil med hike-a-bike. Noe er på høyfjell med svaberg(?). Sparsomt med turtapporter, den grundigste rapporterer at man blir «blaut på beina». Alltid vanskelig gjette på tidsbruk i fjellet, synes jeg. 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (På 17.3.2024 den 20.16):

Andrerav summerer opp dette fint 🙂

Skulle du likevel finne på å sykle Turtagrø - Lom, så husk å svinge gjennom vakre Bøverdalen på grus. 

Kommer du fra Turtagrø svinger du av like før Jotunheimen fjellstue. Eventuelt sykler du forbi fjellstua og stanser på utsiktspunktet utover Leirdalen før du snur og sykler inn Bøverdalen.

 

"Utkikkspunktet utover Leirdalen" er det samme som utkikkspunkt Vegaskjelet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er den strekningen lagt til på listen for sommeren 👍 Får håpe det blir en lang sesongen med mye fint vær, har mye på listen etterhvert. Kommer heldigvis flere år/ muligheter hvis noe ikke blir i år. 

Det som jeg syns er veldig inspirerende er at des bedre oversikt en begynner å få, des mer spennende dukker opp. Virker nesten som det er uendelig med muligheter hvis en er åpen for div underlag og ruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er han andre i Bredheimen rundt filmen til Matthew og han som klarte å lure han med på galskapen 😉 Stien/steinrøysa er noen av det dårligere jeg har gått i den norske fjellheimen, så beregn bedre tid enn hva du har planlagt.
Vi gikk en ny hike a bike rute nå tidlig i høst som det enda ikke er kommet film fra. Da gikk vi fra Glitterheim til Spiterstulen. Anbefaler sterkt hike a bike harness fra Restrap:

https://restrap.com/collections/accessories/products/hike-a-bike-harness

Jeg brukte også staver og fjellsko med cleats fra Shimano:

https://bikeshop.no/shimano/ny222144/shimano-xm900-touringsko-gore-tex-fjellsko-og-sykkelsko-579-g

20230909_123859.jpg

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
eriksvatn skrev (På 18.3.2024 den 7.48):

Det er sykling forbudt utenom grusveiene i Breheimen nasjonalpark, så sykkelen må bæres på hele stipartiet.

Ser lurt ut med bæresele. Men er du sikker på at sykkelforbudet gjør at du må bære sykkelen og ikke kan f.eks. trille den ved siden av deg?

Jeg ser ikke at forskriften (§ 3) skiller mellom dette:

Sitat
5.3 Sykling, organisert køyring med hundespann, organisert bruk av hest og bruksprøvar for hund.

Sykling, organisert køyring med hundespann, organisert bruk av hest og bruksprøvar for hund er berre tillate på trasear, i område og til tider som er godkjende for slik bruk i forvaltningsplanen, jf. § 5. Bruk av hest og til kløvjing og gjeting med hund er tillate.

Kan godt se for meg at det uansett er enklere/bedre å ha den på ryggen når det er steinete (og det er det jo mange steder i Breheimen), men jeg trodde det ville være tillatt å trille den.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, anderfo said:

Ser lurt ut med bæresele. Men er du sikker på at sykkelforbudet gjør at du må bære sykkelen og ikke kan f.eks. trille den ved siden av deg?

Jeg ser ikke at forskriften (§ 3) skiller mellom dette:

Trodde jeg hadde en kilde på det, men finner det ikke, så det er mulig at det bare er en antagelse fra min side basert på hvordan dette håndheves i andre land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...