Gå til innhold

Terrengsykkel til nybegynner og ikke altfor avansert bruk


Anbefalte innlegg

Ungene elsker å sykle og i sommer tenker jeg vi skal oppholde oss i fjellheimen og sykle litt sti. Jeg tenker derfor å kjøpe en ny terrengsykkel til dette bruket. Jeg ser ikke for meg at jeg trenger noe fulldempet, da jeg ikke kommer til å sette ned de verste løypene. Men er ute etter en solid terrengsykkel som også skal fungere som sykkel i hverdagen. Budsjett rundt 12-15k og jeg setter pris på både pent design, holdbarhet og lett vedlikehold. Sykkelen bør helst kunne kjøpes hos forhandler, gjerne lokalt i Stavanger-området. Er ganske grønn på sykkel, så her tas alle tips i mot med stor glede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å tipse om noe som er over beløpet du skriver, men tilbudet er så godt at jeg ikke klarer å la være.

Ser at Spinn Sykkelshop har 30% rabatt på Trek Procaliber 9.5  Satt ned fra 25699 til 17999:   

Trek Procaliber 9.5 Mercury, L - Spinn.no

De har jo butikk i "hesteskoen" på nord-siden av Kilden i Hillevåg, men sikkert lurt å ta en telefon å høre om lagerbeholdningen er for Sandnes eller Stavanger, om det skulle være aktuelt.

Det jeg spesielt liker med sykkelen er at det er Shimano Deore det meste av girsystemet, samt en karbonramme, og at sykkelen veier under 12 kilo, og så har den et "iso-speed" system som skal ta av litt for humper mer enn andre hard tails. Er og veldig bra det er 12-delt gir (x1) som gjør at du finner både lette og tunge gir, samtidig som du slipper to drev foran.

Du kan og putte på et bredere / grovere framdekk om du skal sykle litt i skauen litt (gaffelen har god plass).

Har ellers veldig god erfaring med Trek. De kan lage sykler. Spinn Sykkelshop er jo og en meget bra sykkelbutikk.

Endret av Mannen Faller Ikke
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sti-hardtail er fint om hovedbruken er sti. De er typisk lengre og slakkere enn en "vanlig" hardtail, lengre vandring på gaffelen (120-150mm ca), og kommer med / plass til bredere og grovere dekk. 

F.eks:

https://unaascycling.no/products/orbea-laufey-h10-2023?variant=47147834343706

https://www.vpg.no/Rocky-Mountain-Growler-50/344675/

 

[edit]: Men de er jo tyngre, og har dekk som ruller dårligere, enn en typisk ritt-HT som foreslått over. Til gjengjeld veldig mye bedre på sti.

[edit 2]: Glemte å nevne at sti-HT også ofte kommer med senkepinne (som begge disse har). Det er gull verdt på sti.

 

Endret av espenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenta skrev (48 minutter siden):

En sti-hardtail er fint om hovedbruken er sti. De er typisk lengre og slakkere enn en "vanlig" hardtail, lengre vandring på gaffelen (120-150mm ca), og kommer med / plass til bredere og grovere dekk. 

F.eks:

https://unaascycling.no/products/orbea-laufey-h10-2023?variant=47147834343706

https://www.vpg.no/Rocky-Mountain-Growler-50/344675/

 

[edit]: Men de er jo tyngre, og har dekk som ruller dårligere, enn en typisk ritt-HT som foreslått over. Til gjengjeld veldig mye bedre på sti.

[edit 2]: Glemte å nevne at sti-HT også ofte kommer med senkepinne (som begge disse har). Det er gull verdt på sti.

 

 

Hovedbruken for min del vil være grusstier med greit dekke samt mye grussykling på fjellveier etc. Kommer aldri til å sykle ritt og ha voldsomt fokus på tempo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LAK skrev (2 minutter siden):

 

Hovedbruken for min del vil være grusstier med greit dekke samt mye grussykling på fjellveier etc. Kommer aldri til å sykle ritt og ha voldsomt fokus på tempo. 

 

Kan være du vil synes Procaliber 9.5 blir litt overkill med tanke på spesifikasjoner / pris, men fordelen er at du har deler som er veldig holdbare med lite tull, og at du får en sykkel som er utrolig lett å sykle på, samt er behagelig. Kan jo fort være du til og med blir hektet på sykling, og før du vet ordet av det så er du påmeldt Nordsjørittet 🙂

 

Litt annet utstyrsnivå, men ellers samme sykkel:

Trek Procaliber 9.7 review - MBR

First Ride: Trek's New 2021 Procaliber - Pinkbike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (25 minutter siden):

 

Kan være du vil synes Procaliber 9.5 blir litt overkill med tanke på spesifikasjoner / pris, men fordelen er at du har deler som er veldig holdbare med lite tull, og at du får en sykkel som er utrolig lett å sykle på, samt er behagelig. Kan jo fort være du til og med blir hektet på sykling, og før du vet ordet av det så er du påmeldt Nordsjørittet 🙂

 

Litt annet utstyrsnivå, men ellers samme sykkel:

Trek Procaliber 9.7 review - MBR

First Ride: Trek's New 2021 Procaliber - Pinkbike

Holdbarhet liker jeg og ikke minst at det er lite tull. Jeg skal skru minst mulig. Syns også sykkelen ser bra ut, så tar nok en tur utom for å se. Er kanskje litt skeptisk til en litt vel aggressiv sittestilling, men det finner man jo raskt ut ved å prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (13 timer siden):

BMC Twostroke tror jeg er en fin sykkel til formålet og fås til prisen du ønsker på Birk. RIktignok da med ganske enkelt ustyrstnivå, men det kan jo oppgraderes om du blir hekta. 

Ser det kun er AL SIX modellen de har inne i noe som kan passe meg. Noen som vet hva som skiller denne og AL FOUR? Tror M kan passe akkurat til meg som er 181cm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LAK skrev (1 time siden):

Ser det kun er AL SIX modellen de har inne i noe som kan passe meg. Noen som vet hva som skiller denne og AL FOUR? Tror M kan passe akkurat til meg som er 181cm. 

Six er med Shimano sitt system, men et litt gammelt. 1x10 betyr at letteste gir er 30 tenner foran og 42 t bak, som betyr at de bratteste bakkene i Sørmarka kan føles tunge, om du ikke er godt trent og slank. Det er Shimano Deore, som er kjempesolid og bra.

Four er med SRAM sitt system. Her er det 1x12 (som på Spinnsykkelen), men med et billig  girsystem (SX) på Four. Jeg har ingen kunnskap om hvordan SX fungerer kvalitetsmessig.

Kult med såpass slak styrevinkel.

 

Ser de har Deore med 1x12, karbonramme og bedre dempegaffel på tilbud, med samme slake styrevinkelen, men dessverre ikke i rett størrelse: (kun XL)

https://birk.no/bmc-twostroke-01-five-carbon-white-grey-2022

 

Men er en på Finn som selger 01Five i M:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=322090313

Endret av Mannen Faller Ikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hadde litt samme behov før en stund siden, men mitt behov hva mer at ha en enkel aluminium hardtail i stallen før de kjappe/korte turer i eksempelvis Sørmarka der jeg ikke trengte at ta ut ulike race weapons fra stallen (fulldemper, hardtail) og ha en sykkel med basis pålitelige komponenter.
 

Gikk til innkjøp av en orbea alma h20 som jeg fant ut passet dette behovet perfekt samtidig som rammen er en veldig god utgangs punkt før oppgraderinger. Orbea alma sin geometri er ikke så aggressiv som eksempelvis bmc (redd at før en nybegynner så kan det bli litt uvant, du kan alltid skifte stem og styre før at få litt mindre aggressiv sittestilling). Sykkelen har i basis oppsett et 1x12 shimano deore gir system som fra mitt ståsted er noe av det mest pålitelige du kan finne i den prisklassen.

Som alltid gikk jeg inn før en del oppgraderinger gitt det jeg hadde liggende i garasjen (gaffel, bremser) men basis oppsett på den sykkelen er helt greit at starte ut med. Skiftet i tillegg stem og styre til ett litt mindre race orientert oppsett.

Du finner den nå på tilbud på nettet til priser rundt 11k-12k

Gitt du bor i Stavanger så kan vi sikkert få til at du kommer in og tester den om du er skeptisk til at kjøpe på nett direkte uten at ha testet innen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg det per nå står mellom BMC- en og Orbea. Ser Orbea selges rimeligst som overligger fra sykkeloutlet.no. Noen som har erfaringer med å kjøpe derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alma er nok mye bedre utstyrt enn Twostroke i samme priskategori. Geometrien på begge syklene er nok topp. Er du 181 ville jeg helt klart gått for Large.  

Sykkeloutlet er en slags franchise-outlet for Unaas, selv om det er to forskjellige selskap. Det er nok begrenset hvor mye oppfølging man får som kunde derfra. Unaas som selger Orbea i Norge har et litt frynsete rykte, men mange er også veldig fornøyde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det kokt ned til disse to: 

 

https://birk.no/bmc-twostroke-al-six-2022-terrengsykkel  og https://www.sykkeloutlet.no/products/orbea-alma-h20?variant=43731879002345

Jeg må helt ærlig si at jeg liker BMC en best. Det handler nok først og fremst om det litt mer stilrene designet og at jeg i langt større grad kjenner til merket BMC (Har blant annet hatt et par hybridsykler derfra tidligere). Hvilke egenskaper er det jeg først og fremst mister med BMC en? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du bare på rammen og geometri så er de relativt like gitt at du snakker om en medium i bmc vs en large i orbea (ikke sikker på om medium er greit i bmc gitt din lengde) Hadde du vurdert samme størrelse så hadde bmc vært mer aggressiv i sittestilling og du hadde vært mer langstrakt på sykkelen, Orbea i large gir då en mer oppreist sittestilling og er muligvis litt mer orientert mot langløp i tillegg til Xc races. Ser du på hva du får før pengene så får du mye lavere spec på bmc i forhold til penger, eksempel gaffel mer lower end med mindre justerings mulighet (den gaffelen er fjær med preload og så er det spørsmål om du klarer av at justere den riktig, mulig at kjøpe andre fjær). Orbea gaffel er luft og har mer justerings muligheter. Som nevnt på bmc er det 1x10 gir som kan hva tyngre med mindre utvekslingsmuligheter (har selv det på en xc sykkel men har oxå litt at gå på i benene så fungerer). Ser du på dekk så er mitt ståsted at dekk på Orbea er mye bedre og fungerer supert på mange underlag (dekk er vel noe av det som har mest at si på en sykkel og som du kan vinne mye på med at ha ett skikkelig oppsett). 
Utseende ja mulig en er pen og den andre litt mindre pen, er ikke noe som i alle fall jeg tenker på då jeg er opptatt av at sitte på en sykkel som gir meg mest smil og minst trøbbel. En tur i sørpe og så ser vel begge to veldig like ut 😉

Og så hva det tingen med merke, Orbea er vel ett større merke globalt, det som heller her kan hva viktig er en god garanti og leverandør oppfølging. Har før meg bmc har 3 år på ramme og Orbea har vel livstid på ramme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis TS skal trille rolig avgårde i fjellheimen med små barn som setter tempoet så er det ikke allverden av sykkel man trenger, for 10-12' kan man ikke velge feil.
Jeg vil nesten si at du skal kjøpe en blå sykkel og en fin matchende vindjakke....i slike tilfeller er det enkleste det beste

Endret av Gubben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (8 minutter siden):

Hvis TS skal trille rolig avgårde i fjellheimen med små barn som setter tempoet så er det ikke allverden av sykkel man trenger, for 10-12' kan man ikke velge feil.
Jeg vil nesten si at du skal kjøpe en blå sykkel og en fin matchende vindjakke....i slike tilfeller er det enkleste det beste

 

Du beskriver nesten slik virkeligheten er, men håper at det blir litt soloturer innimellom også. Har hytte på høyfjellet nær Haukelifjell og kommer til å sykle en del i området der, både sti, terreng og noe grus/anleggsveier. Men jeg kjøper absolutt argumentene til de som mener Almaen er en no brainer i denne prisklassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en siste runde hos lokale forhandlere i dag, og det endte med at jeg nå har reservert en Trek Procaliber 9.5 Mercury hos Spinn. Den stod ikke på lager, men de har bestilt den inn til butikk til tirsdag, så det blir spennende. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (På 6.4.2024 den 13.07):

Kult! Gratulerer! Mener det er veldig mye sykkel for pengene, som nevnt tidligere. Ble misunnelig nå 😶

Takk. Blir spennende, og sikkert litt overkill. Men som tung og utrent syklist så tenker jeg det ikke er feil med en litt lett og sprek sykkel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...