eip Posted April 3 Share Posted April 3 Er det noen som har erfaring med det? Aluminium krankarmer, godt korroderte v8 akslinger. Sitter som heia etter etpar salte vintere. Det er vel krankarmen man skal prøve å varme? Egentlig ikke krise hvis noe ryker, men det har gått litt sport i hvor lenge jeg greier å holde de dmr pedalene gående. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roy Posted April 3 Share Posted April 3 Varme krankarmene ja så aluen der utvider seg. Men du kan uansett gjøre det lettere med å bruke litt penetrerende olje for å løsne dem. Må gjerne påføres fra begge sider flere ganger så den får trekke lenger og lenger inn og virke. Og neste gang husker du å sette gjengene inn med fett, og ta dem av og på med nytt fett flere ganger ila saltsesongen. 🙂 1 Quote NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter Link to comment Share on other sites More sharing options...
eip Posted April 3 Author Share Posted April 3 Takk, skal prøve det. De var egentlig smørt, kan bare skylde på latskap, de satt der flere sesonger urørt🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roy Posted April 3 Share Posted April 3 Jeg har hatt stort hell med penetrerende olje på både pedaler og kranklagere m.m. som har vært korrodert fast, og jeg har gjerne måttet ty til tålmodighet i tillegg. Dvs at over flere dager har jeg hatt på litt olje som jeg lar stå og trekke inn, så snur jeg sykkelen etter noen timer og har på litt olje på andre siden. Viktig at man lar gravitasjonskraften virke for best effekt, at oljen kan sigen nedover og inn mellom de korroderte flatene. Quote NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter Link to comment Share on other sites More sharing options...
DesmoSkier Posted April 3 Share Posted April 3 I kombinasjon med alt det som er nevnt over så kan du også prøve kuldespray på pedalakslingen. Quote Helge https://www.strava.com/athletes/1635481 Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersar Posted April 3 Share Posted April 3 Et par andre tips; Sjokk kan være effektivt for å bryte barrierer med korrosjon/saltkrystaller/hva-har-du. Om du kan ta av selve krankarmen, spenne den fast og bruke en dor på baksiden og slå på selve pedalakslingen kan det hjelpe. Ikke noe vits å overdrive her, et par harde hammerslag burde holde i første omgang. Om du har hex-tilgang på baksiden av akslingen så finn en god tapp og en latmannsarm/forlenger og prøv med et par harde slag her også. Rustløser; Jeg har vært veldig fornøyd med Boltx som kjøpes på Wuerth. Litt dyrt men den varer i det minste lenge. 1 Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lucky Posted April 3 Share Posted April 3 jeg ville brukt en latmannsarm og kroppsvekten. det med å varme opp eller kjøle ned har jeg aldri fått til å fungere 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svene Posted April 4 Share Posted April 4 Jeg måtte til med gassbluss på en pedal en gang. Fikk den ikke av med hverken rustløsersprayer eller lang-arm opplegg. Endte med å ta av kranken, spenne den fast og varme forsiktig med gassbluss. Da løsna det greit med vanlig stor fastnøkkel og en klubbe. Eneste som ble litt dårlig var gummipakning på det indre lageret på pedalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted April 4 Share Posted April 4 Husk å kjøp en som er spesielt egnet til formålet. WD-40 har f.eks. en egen i "specialist"-serien, som er markert med Penetrant. Min erfaring er at en bør mette det mange ganger som Roy sier. Gjerne la det stå en god stund også. Om alt feiler fungerer jo ofte Lucky sin metode, helst med skrutvinge. Det er det endel kraft inne i bilde, som kanskje tar med seg gjenger. Som regel går det greit. Er det unbrako på pedalen kan prøve med momenttrekker. Da kommer det litt ann på hvor kraftig utstyr en har tilgjengelig. Denne gjør sikkert jobben.. 1 Quote Kaffe- og teansvarlig Link to comment Share on other sites More sharing options...
eip Posted April 14 Author Share Posted April 14 For the record, jeg ga opp. De v8 pedalene, ca. 15+ år unge, kommer til å dø sammen med kranksetet. Prøvde alle nevnte metoder, drepte to fastnøkler, og brakofeste på ene siden. Helt fantastisk solide saker 🙂. Men tusen takk for alle råd, får bare håpe at jeg lærte noe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.