Jump to content

Varme for å løsne pedaler?


Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med det? Aluminium krankarmer, godt korroderte v8 akslinger. Sitter som heia etter etpar salte vintere. Det er vel krankarmen man skal prøve å varme? Egentlig ikke krise hvis noe ryker, men det har gått litt sport i hvor lenge jeg greier å holde de dmr pedalene gående.

Link to comment
Share on other sites

Varme krankarmene ja så aluen der utvider seg.
Men du kan uansett gjøre det lettere med å bruke litt penetrerende olje for å løsne dem. Må gjerne påføres fra begge sider flere ganger så den får trekke lenger og lenger inn og virke. 

Og neste gang husker du å sette gjengene inn med fett, og ta dem av og på med nytt fett flere ganger ila saltsesongen. 🙂 

  • Like 1

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt stort hell med penetrerende olje på både pedaler og kranklagere m.m. som har vært korrodert fast, og jeg har gjerne måttet ty til tålmodighet i tillegg. 
Dvs at over flere dager har jeg hatt på litt olje som jeg lar stå og trekke inn, så snur jeg sykkelen etter noen timer og har på litt olje på andre siden. 
Viktig at man lar gravitasjonskraften virke for best effekt, at oljen kan sigen nedover og inn mellom de korroderte flatene. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Link to comment
Share on other sites

Et par andre tips;

Sjokk kan være effektivt for å bryte barrierer med korrosjon/saltkrystaller/hva-har-du. Om du kan ta av selve krankarmen, spenne den fast og bruke en dor på baksiden og slå på selve pedalakslingen kan det hjelpe. Ikke noe vits å overdrive her, et par harde hammerslag burde holde i første omgang.

Om du har hex-tilgang på baksiden av akslingen så finn en god tapp og en latmannsarm/forlenger og prøv med et par harde slag her også.

Rustløser; Jeg har vært veldig fornøyd med Boltx som kjøpes på Wuerth. Litt dyrt men den varer i det minste lenge.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte til med gassbluss på en pedal en gang. Fikk den ikke av med hverken rustløsersprayer eller lang-arm opplegg. Endte med å ta av kranken, spenne den fast og varme forsiktig med gassbluss. Da løsna det greit med vanlig stor fastnøkkel og en klubbe. Eneste som ble litt dårlig var gummipakning på det indre lageret på pedalen.

Link to comment
Share on other sites

Husk å kjøp en som er spesielt egnet til formålet. WD-40 har f.eks. en egen i "specialist"-serien, som er markert med Penetrant. Min erfaring er at en bør mette det mange ganger som Roy sier. Gjerne la det stå en god stund også.

Om alt feiler fungerer jo ofte Lucky sin metode, helst med skrutvinge. Det er det endel kraft inne i bilde, som kanskje tar med seg gjenger. Som regel går det greit. Er det unbrako på pedalen kan prøve med momenttrekker. Da kommer det litt ann på hvor kraftig utstyr en har tilgjengelig. Denne gjør sikkert jobben..

M18_ONEFHIWF1D-121C--Hero_2.jpg?v=10B9F0

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For the record, jeg ga opp. De v8 pedalene, ca. 15+ år unge, kommer til å dø sammen med kranksetet. Prøvde alle nevnte metoder, drepte to fastnøkler, og brakofeste på ene siden. Helt fantastisk solide saker 🙂. Men tusen takk for alle råd, får bare håpe at jeg lærte noe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...