Gå til innhold

Er denne gaffelen trygg?


Anbefalte innlegg

Hadde ikke mistet nattesøvn av det der. Er det et hak i selve karbonfiberduken, eller er det bare gelcoat som har flaket av/lite pen utstøping fra produksjonen?

I de fleste gafler så er det en kombinasjon av aluminimumsforing innvendig og ytterkappe av karbonfiber. Noen er ren karbon hele veien gjennom, men de fleste har nok en innvendig aluminiumsforing. Relativt overdimensjonerte greier, fordi det er snakk om relativt lite ekstra vekt for å oppnå god holdbarhet/mye sikkerhetsmargin.

Faglig disclaimer: det er snart 20 år siden jeg brukte de små grå til å beregne komposittstrukturer på studiet, men jeg har fikla litt med karbon/kevlar/glassfiber siden den gang.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (1 minutt siden):

Er det et hak i selve karbonfiberduken, eller er det bare gelcoat som har flaket av/lite pen utstøping fra produksjonen?

Er litt usikker, men følte ikke det var karbon jeg pellet av. Så slik ut før jeg begynte å pelle:

image.jpeg.919f76eab1b0727f5b8768eab1057617.jpeg

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel litt til å få et sår som ser ut som et perfekt rektangel gjennom skade. Det er vel feil vei også, til å være en slitasje/rubbskade? Perfekte rektangler er vel gjerne noe som kommer i produksjonen? Ser litt ut som gelcoat som @andersar skriver. Sikkert fornuftig å ta kontakt med produsent uansett, er vel få her inne som gjør annet enn ukvalifisert synsing på slikt. Kanskje noen kvalifisiert.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, baroudeur said:

Det er lite, men er det stort nok til at gaffelen er risikabel å kjøre med?

Har bare krasjet én gang grunnet en karbongaffel som har knukket i styrerøret, så har ikke all verden erfaring, men situasjonen utartet seg særdeles raskt og jeg opplevde det som flaks at jeg klarte å havne i grøfta fremfor i andre ryttere. Så for min egen del tror jeg at jeg ikke hadde ønsket så sykle på en sykkel med tvilsom gaffel-integritet. Når det er sagt så er det vanskelig å vurdere din spesifikke skade, kan være at den er helt uproblematisk. Be om en vurdering fra Otto Jæger eller lignende kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (12 minutter siden):

Sikkert fornuftig å ta kontakt med produsent uansett

Fyrte i vei en epost, har fått god respons fra dem tidligere. Er ikke veldig lysten på å bytte gaffel til 5k så jeg håper på betryggende ord, eventuelt gode tilbud på alternative gafler. 

Jeg hadde nok i likhet @andersar ikke mistet nattesøvnen av det, men kommer tidvis til å slepe rundt på unger i vogn bak akkurat denne sykkelen så det er greit for deres del at føreren ikke stuper over styret.

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den sånn ut for 5000 kroner  😄

Selv når det er en overflate som ikke er synlig på noe tidspunkt, så syns jeg de burde tatt seg bryderiet med en liten sjekk og puss. Du kan si mye om en produsents erfaring og kompetanse på kompositt ut fra hva de leverer fra seg, det er såpass mye fikling med å få dette bra at snarveier lett lar seg avsløre visuelt.

Denne burde minst ha gått en runde med våtslip før den ble sendt ut døra.

 

 

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (16 minutter siden):

Ser den sånn ut for 5000 kroner  😄

Kan ha blitt skadet i mitt eie de siste tre årene også da. Kanskje ikke den mest eksklusive finishen, men prisen skyldes delvis frakt + mva så det er ikke en veldig dyr gaffel. ENVE sin er 50% dyrere for eksempel. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke et konklusivt svar fra produsent, men tilbud om 50% på ny gaffel dersom jeg følte denne gaffelen var utrygg. Har sendt epost til Jaeger-Liteseat for å høre hva de tenker.

Litt pre-/post-pelling:

image.jpeg.e26846eca9d25b1d0817d90b72cdea1a.jpeg

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken gaffel er dette? Syntes generelt hele ser litt uferdig\røff ut i forhold til gaffler jeg har vert borti (BMC\Trek)

Ser ikke akkurat ut som karbon flak\vev det som er pellet av der eller.

Endret av OleF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 karbongafler i husholdningen, 1 fra 3T og 2 "kinakarbon" som har stått/står på 20" og 24". Ingen av dem har i nærheten av like ruskete finish. Og prismessig er det bare 3T gaffelen som har vært i nærheten, resten kosta under tusenlappen.

  • Sad 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det brukes neppe gelcoat til å støpe kronerør, men det kan være overskuddsepoksy som av en eller annen grunn løsner og flasser av. Men også det ser litt rart ut iom at det er rette kanter på det du peller av. 
Også merkelig om det er fiber med i det du peller av, da må det ha vært en liten fiberlapp og dårlig vedheft, ref de rette kantene. 
Ser du fiber i det som har løsnet? 

Tror uansett ikke det er grunn til bekymring, men om det gir sinnsro så kan man jo legge på litt fiber over det området, det kommer vel ikke i veien for noe når du setter gaffelen i styrerøret. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (1 time siden):

Ja, ser fiber.

Da ville jeg lagt på et lag eller to med karbonfiber og epoksy rundt området der det har delaminert. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto vil vel gjerne ha litt jobb, så kanskje svaret er gitt før du spør. 
Jeg hadde fiksa det selv, men så har jeg godt over middels tilgang på karbonfiber og epoksy også. 😅

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...