Gå til innhold

Regntøy


Anbefalte innlegg

Hva bruker folk til lengre turer der en bør beskytte seg for regnet ?  Jeg har kun en trang Gore regnjakke, som heller ikke er tett, men denne blir for ukomfortabel over flere dager. Ser Poc har noen svindyre jakker, men jeg vil ikke bruke så alt for mye penger på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Har en Gore Gore-tex paclite jakke med på bikepacking turer sammen med regntrekk til sko og en tynn regnbukse. Min erfaring er at en blir våt uansett, er bare spørsmål om tid. Sykler en hele dagen i regn blir en våt enten innenfra eller utenfra. Prøver å legge turene til perioder med fin værmelding, kommer det noen timer med regn klarer jeg fint det. Er faktisk sjeldent det regner nonstop hele dagen/hele dagsetappen. Skulle det gjøre det sykler jeg så lenge jeg holder meg varm også legger jeg meg inn på campingplass/hotell el. slik at jeg er sikker på å få tørket alt til neste dag. Legge seg blaut i telt og ikke minst stå opp å ta på blaute klær fra telt prøver jeg å unngå. Utrivelig start på dagen 🙂 
 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einig at det er fånyttes å unngå å bli våt. Eg brukar kun ei shakedry regnjakke utanpå sykkeljakke, og ingen regnbukse.

Det viktigaste er å unngå å bli for kald på hender og føtter, så der er det neoprenhanskar og ullsokkar som gjeld. Eventuelt vasstette sokkar. Eg har eit par slike som eg ikkje har fått testa så grundig enno. Vasstette hanskar har eg gitt opp å finne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På leting etter "vanntette" hansker?

Kanskje ikke 100% vanntette, men ekstremt vannavvisende er disse BikeTec hanskene etter impregnering.

Innlegget hadde jeg i et annet forum i 2020, 1 år og noe bruk etter en impregneringsfilm jeg hadde på YT.  I tråden får jeg et spørsmål om vanntetthet og mitt innlegg viser en test av hvor vanntette de ble av impregneringen på YT-filmen

Kopi av mitt innlegg:

rayun

 

Men her kommer oppfølging fra forrige innlegg: Jeg ble litt nysgjerrig på potte tett vs. ekstremt vannavvisende.

Jeg sjekket Youtubefilmen  og det var som antydet en veldig tynn blanding, 1:4 kanskje nærmere 5 og det er en påføring og et år siden jeg la ut filmen. Jeg har brukt hanskene på våte sure dager etter impregneringen og de er ikke re-impregnert etter at filmen ble laget.

Her er dagens test utført akkurat nå:

Fortsatt vannavvisende og vannet preller av.

7E7B204A-FAC4-4108-9EC1-D1B7B91D2366.thumb.jpeg.d0c7f6b923b50e46923111a1d2819827.jpeg

Men er de pott tett? Vasken ble fyllt og hanskene ble senket. (og stoppeklokka startet)

D233C8BE-B4A2-41A8-B3BC-408C652973FE.thumb.jpeg.b87c6a51f45aa08d7e13c4fb0d5a4ab7.jpeg

86EA187B-453F-45C0-AF85-47514B584B91.thumb.jpeg.0a69040b6fe15aca371bde8314f70ba5.jpeg

Jeg stoppet klokka med en gang jeg kjente vannet mot huden.

2203C875-1778-4065-B07C-25FFFFDBC93B.thumb.png.b113b1a922d354d558a956e5e7fe1290.png

"Potte tett" i 26 sekunder. Første lekkasje i søm ved tommel, neste umiddelbart derpå i søm mellom ring og lillfinger.

Ingen lekkasje hverken fra front eller det veldig løse porøse stoffet mellom fingrene, kun fra søm. Etter 35 sek kommer vann over kanten og testen avsluttes.  

Konklusjon: Ikke potte tett, men ekstremt vannavvisende. 

Kopi slutt.

Og hanskene er fortsatt i bruk med den samme impregnering som ble påført den gang.

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @torhovland sier, når det ikke lukter mer er det ferdig herdet. Men både under påføring og når det henger til tørk avgir det lukt så det er noe jeg vanligvis holder på med ute. Husker jeg ikke veldig feil lagde jeg vel den filmen på vinteren og da er jo badet en grei plass å la det henge til tørk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gamleforumet plaget jeg dere intens om samme tema.

Kan si at jeg etter hvert har lagt mer vekt på indre enn ytre lag på overkroppen.

Dersom man mot kroppen har trøye som både holder varmen, filterer bort fuktighet fra kroppen, ikke blir gjennomvåt om det skulle trekke inn fuktighet fra ytre lag, og dertil tørker fort, blir turer i vått og surt vær en mer behagelig opplevelse.

Jeg har lagt min elsk på britiske Spatzwear og grunnlegger Tom Barras, som under slagordet It's raining, you're training og Not for the ordinary, har alt man kan ønske seg for sykling av en viss intensitet under krevende værforhold - bortsett fra regnjakke og evt. regnknikkers/bukse. Forhandles i Norge av Spinn og enkelte varer finnes på Bikeshop.

Vil særlig fremheve undertrøyene Race Layer og Basez 2. Høy prisklasse, men disse bruker jeg året rundt og er blant de beste investeringer jeg har gjort.

For mildt, kjølig eller fuktig vær, er jeg også glad i trøyen Heatr 4-Season. Sistnevnte kombinerer varme og pusting som ingen annen varm trøye jeg har hatt. Den oppleves gjerne kjølig i begynnelsen ettersom den ikke er vindtett, men i bruk fylles det luftige materialet opp av varme fra kroppen. Også kostbar, men blir mye brukt, alene eller i kombinasjon med undertrøye eller overtrekksjakke alt etter temperatur. Til overtrekk i kjølig vær er jeg glad i Sportfuls tynne Fiandre Light.

For blandede værforhold, altså ikke timesvis med tett regn, er jeg fortsatt glad i Castellis hansker Perfetto og ikke minst min nye favoritt når det nærmer seg frysepunktet, behagelige Perfetto Max. For milde og fuktige dager liker jeg hanskene Fiandre Light, men ser at det nå også er kommet til Perfetto Light.

Og for beina i blandevær er jeg godt fornøyd med vannavvisende bukser fra Castelli og Sportful, som Fiandre No Rain Pro og tilsvarende kne- eller beinvarmere.

Men når det virkelig høljer ned i kjølig eller kaldt vær, må det vanntett ytterlag til.

Spatz er som kjent suverene hva gjelder skotrekk. Etter å ha prøvd flere av modellene, bruker jeg nå enkle Legalz Glo. Det er mulig å sykle langt i kaldt regn uten at føttene blir våte og kalde. Stikkord er regntette såler, høye kvalitetstrekk og klær som er lagt slik at det ikke trekker inn fuktighet i skoene via bukse, leggvarmere eller sokker. Og egnede sokker, som torhovland skriver.

For hendene, har jeg tidligere konkludert at neopren er den best fungerende løsningen når det virkelig høljer ned. Klarer ikke helt å bestemme meg om jeg liker Velotoze eller Spatz Neoz best. Begge blir raskt for varme for meg i alt annet enn kaldt vær. Har et par rimelige White neoprenhansker med avklippede fingre, som fungerer overraskende bra. Og skal denne sesongen prøve ut Sportful Lobster for raskt overtrekk kun når det er behov. Sistnevnte lar seg pakke svært så kompakt, som er en fordel på tur.

Hva gjelder regnjakker, har mange av oss har vært glad i Shakedry som markedets beste kombinasjon av regnbeskyttelse og pusting og kompakt pakking, om enn materialet er sårbart og tåler dårlig ryggsekk. Men bærekraftskrav tok som kjent knekken på Shakedry. Nå har Gore lansert etterfølgeren, som flere merker vil benytte, og de første testene er inne, som hos David Arthur.

Jeg driver forresten på og forbereder vårens utsalg av topp sykkeltøy som jeg ikke får brukt på grunn av for stor garderobe. Har et nytt og ubrukt eksemplar av Vaude sin regnknikkers Padded Chaps, som krmm nevner, i romslig størrelse M/L. Det er altså versjonen med litt foring, som gir varme i surt vær. Den har fordelen at den kan tas av og på uten at man må ta av skoene. Praktiske og får gode tilbakemeldinger, men jeg ser at den hos meg ikke fortrenger min klassiske Castelli Tempesta-knikkers. Send meg PM (melding) om du er interessert i Vaude 🙂

***

Kult med DIY-impregnering, saktetur 😎

Endret av Sepeda
  • Like 3
  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...