Gå til innhold

Ingen størrelsesfilter for sykler på Finn.no


Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere prøvd å sende forslag til Finn.no at de bør prøve å få inn et slags filter på størrelse på sykler, siden det ikke er det. Så hvis jeg skal ha meg en "terrengsykkel" aka hardtail så må jeg pløye meg gjennom en hel haug andre sykler, som ikke passer meg. Litt av problemet er jo og at sykkelprodusenter døper syklene med forskjellige størrelser, og størrelses-skalaer. Noen har tall (58), noen har bokstaver (XL). 

Jeg mener at når noen skulle legge inn en sykkel for salg så var det obligatorisk å oppgi rytterhøyde-intervall. Altså hva selgeren mener syklistens høyde må ligge mellom. F.eks. 185-200cm, som en ofte finner i tabeller, eller hva en selv mener. Når så den som søker på Finn skriver sin egen høyde, og den ligger mellom intervallet, så får en treff. Hvor vanskelig kan det være??!?!!?

Dersom dette er veldig vanskelig datateknisk så kunne de i det minste ha hatt en "ca størrelse konvertert til XS, S, M, L, XL, XXL", hvor annonsøren kan velge 2 valg om han var usikker på hvilken en skal velge, eller at merket han selger er "store i størrelsen".  Han som søker bør og kunne velge flere størrelser, for å ikke gå glipp av potensielt passende sykler. En får i hvert fall fjernet 80% av syklene, som en vet ikke passer. Hvor vanskelig kan det være??!?!!?

Med dagens sterkt mangelfulle søkefunksjon må en altså først velge alle filtrene til "terrengsykkel" (som i Finn-verden er hardtail), og så må en bruke filter for fritekst og skrive i tur og orden: "XL", "Extra Large", "Ekstra Large", "Large", "58", "59", "60", "61", "Veldig stor", "kjempestor" ?

Dersom en bare blar gjennom alle syklene så er det i tillegg mange som ikke skriver størrelsen før du er langt nedi annonsen, hvis de i hele tatt har skrevet størrelsen. Hadde selvfølgelig hjulpet om folk skrev størrelsen i overskriften.

Hvordan søker dere etter riktig størrelse på sykkel? Mulig jeg er litt "spesiell høyde" og at dette ikke så ille for andre, eller at jeg er ekstra irritabel.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (13 timer siden):

Alle sykler som selges på finn er jo i optimal størrelse for folk mellom 170 og 196 cm. ALLE!

He he! Ja, ikke sant!!

Bare for å videreutvikle tanken min:

Hva om alle produsenter måtte registrere alle modeller og data på størrelser inn i et register, hvor alle serienummer og måtte inn, hvor størrelse var en av dataene. Så når noen skulle selge en sykkel kunne de bare legge serienummeret inn på Finn, så ville Finn automatisk hente ut Størrelse, min benlengde, min høyde, max høyde, stack, reach osv, osv, og så kunne Finn-kjøperen filtrere til han ble gul og blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Finn i ferd med å få en litt svakere posisjon fordi de forsøker å gape over for mye?
Både bilbransjen og eiendomsbransjen har kommet med utfordrere; drive.no og hjem.no. 
Om du syntes Finn.no er kjip for å kikke sykkel, kan du ta en titt på Buycycle.com. En dedikert plattform for å formidle brukte sykler fra hele Europa. Håndterer hele prosessen med frakt og avgifter. Virker som det er en del gode kjøp der, og naturligvis mye større marked enn Finn.no. I tillegg er det masse gode filtreringsmuligheter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (3 timer siden):

Er Finn i ferd med å få en litt svakere posisjon fordi de forsøker å gape over for mye?
Både bilbransjen og eiendomsbransjen har kommet med utfordrere; drive.no og hjem.no. 
Om du syntes Finn.no er kjip for å kikke sykkel, kan du ta en titt på Buycycle.com. En dedikert plattform for å formidle brukte sykler fra hele Europa. Håndterer hele prosessen med frakt og avgifter. Virker som det er en del gode kjøp der, og naturligvis mye større marked enn Finn.no. I tillegg er det masse gode filtreringsmuligheter. 

 

Å, wow, det der var griselekkert!! Fine størrelses-tagginger!

Min neste følelse var at jeg nesten ble rørt! Det er definert at XL er mellom 59-62, sånn at en får treff på både XL og 60 når en søker på XL. Fantastisk!

SøkStørrelse.jpg

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Mannen Faller Ikke skrev (På 12.4.2024 den 8.58):

Jeg har tidligere prøvd å sende forslag til Finn.no at de bør prøve å få inn et slags filter på størrelse på sykler, siden det ikke er det.

Sendt inn samme, ingen respons...

Man kan jo filtrere for lengde på ski, så burde vært mulig å gjøre noe lignende med høyde på rytter typ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn har sluttet helt å videreutvikle og forbedre er min oppfatning. Det er SÅ mange ting som kunne vært forbedret basert på tilbakemeldinger, men de virker helt uinteressert. Jeg har lagt det i samme sekken som eventuelle tiltak mot heleri mm, kunne fint vært integrert masse forbedringer her men de virker å gi rakkern.

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelist1 skrev (17 minutter siden):

Er det noen som har kjøpt noe fra Buycycle.com?

Ser de opererer med en customs fee på 10%, ser ikke helt hvordan den skal dekke moms på 25%..

Jeg kjøpte min sykkel på Buycycle. Fungerte veldig fint. Det stemmer at moms er inkludert, har i alle fall ikke hørt noe annet siden jeg kjøpte i januar. Hvordan det funker aner jeg ikke, men vet at f.eks. CYKOM har den samme løsningen hvor det er en customs fee på 10%, ikke hørt noe etter at jeg bestilte der heller. Mulig det er fordi butikkene «trekker» fra VAT internt og opp til 25%, som i realiteten kanskje er en økning på 10%. Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil gjerne slå et slag for at det skal finnes el-fulldemper filter også, når jeg ser etter emtb så må jeg bla igjennom en hel haug med pendler elsykkler som er helt irrelevante 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen - Buycycle har dette på plass. Finn derimot er trege - de begynner å konkurrere med Strava hva gjelder tempo i å håndtere innspill fra brukere. 

Tror disse mer spesifikke plattformene bare blir større og større utfordrere til Finn. Trives stadig bedre på eks drive.no for å kikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Emil99 Jeg spurte i januar, da sa de at de dekket 25% moms med customs fee på 10% og at resten subsidierte de for å teste markedet i Norge, de tar jo også en fee fra selger.

Når jeg spurte igjen nå, fikk jeg beskjed om at prisene ikke var inkludert moms, men for å være helt ærlig tror jeg ikke support hadde helt peiling.

Hvilket selskap ble brukt til transport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tenker brukeropplevelse er det selvsagt å forvente at rammestørrelse (stack/reach) og andre parametre må være på plass for effektivt sykkelsøk. Men det er ALT for komplisert å forvente at vanlige folk skulle lagt inn dette. De færreste vet omtrent at det finnes sykkelstørrelser, bortsett fra barn/voksen, terreng og «cyclocross» (som jeg husker var en uhyre morsom kategori å se på, for det var ytterst sjelden cyclocross-sykler der, men ca alt annet 😁)

Her kommer jeg med min kjepphest: Hadde man hatt obligatorisk/automatisk offentlig sykkelregistrering kunne disse dataene blitt hentet automatisk inn i annonsen fra vegvesenet 😅😂 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem tør legge sykkelen ut på buycycle bae og ikke på finn?

Er finn «alle» kikker på. Dessverre, det er et ganske dårlig produkt som ikke utvikles noe særlig. 
De har jo monopol da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelist1 skrev (1 time siden):

@Emil99 Jeg spurte i januar, da sa de at de dekket 25% moms med customs fee på 10% og at resten subsidierte de for å teste markedet i Norge, de tar jo også en fee fra selger.

Når jeg spurte igjen nå, fikk jeg beskjed om at prisene ikke var inkludert moms, men for å være helt ærlig tror jeg ikke support hadde helt peiling.

Hvilket selskap ble brukt til transport?

Jeg også spurte på forhånd og fikk da bekreftet det samme i januar så tok sjansen på å bestille. Vet ikke om det fortsatt gjelder.

 

Ble brukt UPS hjemlevering. Ble sendt via service hub i Nederland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Filter på Finn funker særdeles dårlig. I hvertfall på torget. Når jeg søker på det sykkelferie jeg er interessert i kommer det opp en hel Haug andre merker. Virker som folk tagger vilt og gjerne med et kjent populært sykkelmerke for å få flere treff. Utrolig irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...