Gå til innhold

Hvem har automatisk navgir på elsykkel?


ean72

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk

Kjøpte til Fruen en Birk E-Raceway Lady tilbake i 2016. Den er nå stjålet 😞 og jeg må finne en ny tilsvarende. 

Og det er der jeg trenger hjelp.

Sykkelen var levert med nav-gir og Shimano di2 automatgir. Motoren var en Bosh, og batteri og computer var Shimano. Og automatgir insisterer Fruen på at den nye sykkelen også skal ha. . 

Og det var det da... Hvem kan ha det? Eller blir jeg nødt til å bygge den selv?

 

Takknemlig for all hjelp og hint om hvor jeg kan få tak i dette.

Mvh

Eirik A

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, elektronisk giring på elsykkel har jeg ikke sett så mye til. I Oslo er vel Evo Sykler en av de forhandlerne som har noe av det ypperste innen komfort elsykler, med f.eks. Riese & Müller. Tok en liten titt og ser nå at 2.0-versjonen av Rohloff e-14 Speedhub styres elektronisk fra styret. Rohloff= dyrt. Enviolo navgir er litt rimeligere og brukes oftere. Ser at Enviolo har kommet med Automatiq.

Riese & Müller Homage4 GT rohloff kommer med e-14 speedhub. Den har en pris som en bør sitte på en stol når man ser den. Og et utsende, som kanskje ikke passer alle. Prisen reflekterer vel et enormt batteri, design og utstyr.

Prøvde å søke litt (raskt søk) hva som fantes, og fant ingen sykler med Automatiq. Vil ikke være overrasket over at teknologien er ganske ny, og vårens sykkelleveringer er vel ikke helt kommet i butikkene enda. En titt på hjemmesiden til Riese & Muller gir kanskje en pekepinn på hva som kommer. Det er vel et par produsenter(f.eks. Pinion) som utvikler giring i selve motoren, men det er vel kanskje ikke noe som kommer i de mer folkekjære motorene fra Bosch, på endel år. Bosch er kjent for å være driftsikre, og de har vel 5 års garanti.

Klarer en seg uten navgir, gir det langt flere og rimeligere muligheter, ved å bare bytte originalgir med gir med AXS Etap eller Di2. Da mister en luksusen ved beltedrift, og må bedrive mer vedlikehold av kjedet. For vintersykling anbefaler mange her inne KMC EPT kjeder.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Andreas said:

Hm, elektronisk giring på elsykkel har jeg ikke sett så mye til. 

Klarer en seg uten navgir, gir det langt flere og rimeligere muligheter, ved å bare bytte originalgir med gir med AXS Etap eller Di2. Da mister en luksusen ved beltedrift, og må bedrive mer vedlikehold av kjedet. For vintersykling anbefaler mange her inne KMC EPT kjeder.

Samboer har hatt shimano StEPS med Alfine Di2. Ikke automatgir, men elektronisk giring. Automatgir må være integrert med elmotor uansett, siden det er avhengig av moment- og kadensdata i tillegg til fart for å kunne velge gir. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Diamant Volt 30 fra sånn 2016, den har Shimano steps og alfine di2 med mulighet for automatisk giring! Funker det! Men girer stort sett manuelt likevel, for full kontroll 🙂

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (19 timer siden):

Hm, elektronisk giring på elsykkel har jeg ikke sett så mye til. I Oslo er vel Evo Sykler en av de forhandlerne som har noe av det ypperste innen komfort elsykler, med f.eks. Riese & Müller. Tok en liten titt og ser nå at 2.0-versjonen av Rohloff e-14 Speedhub styres elektronisk fra styret. Rohloff= dyrt. Enviolo navgir er litt rimeligere og brukes oftere. Ser at Enviolo har kommet med Automatiq.

Riese & Müller Homage4 GT rohloff kommer med e-14 speedhub. Den har en pris som en bør sitte på en stol når man ser den. Og et utsende, som kanskje ikke passer alle. Prisen reflekterer vel et enormt batteri, design og utstyr.

Prøvde å søke litt (raskt søk) hva som fantes, og fant ingen sykler med Automatiq. Vil ikke være overrasket over at teknologien er ganske ny, og vårens sykkelleveringer er vel ikke helt kommet i butikkene enda. En titt på hjemmesiden til Riese & Muller gir kanskje en pekepinn på hva som kommer. Det er vel et par produsenter(f.eks. Pinion) som utvikler giring i selve motoren, men det er vel kanskje ikke noe som kommer i de mer folkekjære motorene fra Bosch, på endel år. Bosch er kjent for å være driftsikre, og de har vel 5 års garanti.

Klarer en seg uten navgir, gir det langt flere og rimeligere muligheter, ved å bare bytte originalgir med gir med AXS Etap eller Di2. Da mister en luksusen ved beltedrift, og må bedrive mer vedlikehold av kjedet. For vintersykling anbefaler mange her inne KMC EPT kjeder.

Automatisk giring med beltedrift har vært tilgjengelig lenge. Ta f.eks en kikk på Canyon sine Precede:ON og Pathlite:ON som begge kommer med dette oppsatt med Enviolo og Bosch i toppmodellene. Precede:ON med Enviolo automatgir har vært i fire år så vidt jeg husker
 

Precede:ON skulle gjerne ha kjøpt selv, og da nevnte toppmodell, men jeg holder an til den kommer med det oppdaterte Smart-systemet til Bosch som bla har elektronisk startsperre som jeg vil ha på en så dyr sykkel. En slik opppdatering er på overtid, da de rimeligere alu-versjonene har hatt dette en stund. Den er også jevnlig på tilbud og da går prisen ned 15k ish.

Pathlite:ON er så vidt jeg husker en helt ny modell og ganske sammenlignbar med R&M sine modeller, men mer moderne, bedre utstyrt og rimeligere. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at det har skjedd litt hos Canyon siden ifjor når jeg nerdet på elsykkel, men enda ikke Smart på toppmodellen du ser på. Ser faktisk at du nevner automatisk giring i tråden Min neste pendlersykkel?.

Precede:ON Comfort 7 har en fin pris mtp. utstyr. Navgir, 625Wh batteri og belte til kr 42 499. Ikke den elektroniske utgaven av Shimano Nexus 5.

Når jeg kjøpte elsykkel ifjor var jeg ikke så bevisst på forskjellene på belte og kjede, men etter å ha syklet mye med elsykkel så er det nesten et krav når jeg en gang oppgraderer. For de som absolut ikke vil drive med jevlig vedlikehold, og bare bruke det som et utakknemmelig transportmiddel, er belte nesten et must. Sånn om man vil unngå å måtte bytte drivverket en gang i året. Har en elsykkel er det mye lettere å sykle, mye lettere å ta lengre sykkelturer og man sykler gjerne istedenfor å ta buss/bil. Slikt samler en god del kilometer, raskt.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...