Gå til innhold

Min neste pendlersykkel?


Anbefalte innlegg

Jeg sykler daglig til og fra jobb langs en relativt flat rute på 9 km hver vei. 

Pendlersykkelen jeg primært har brukt er en Ampler Curt som er singlespeed og som også har Gates karbonbelte. Sykkelen har en liten motor i bakhjulet og den gir i praksis god starthjelp ut fra stillestående, en kan si at den kompenserer for manglende gir og har heller ikke noe merkbart drag når man passerer fartssperra, hvilket jeg gjør hele tiden, men ikke med voldsom margin på flata. 

image.jpeg.fc4f7db2a87821a37a8aa64ee9536106.jpeg

Ekvipasjen veier rett over 13 kg og fungerer veldig fint på barmark. Utfordringen er vintersykling hvor dette ikke er særlig stas, da er hjulene for smale (32 mm dekk), og motstanden i pigger for høy

Sykkelen har vært problemfri så langt og har passert fire år, batterikapasiteten synes å være tilnærmet som ny, men så kommer lysten på noe nytt. Sykkelen oppebevares i romtemperatur i begge ender og det er også sykkelvask på jobb.  

I vinter har jeg brukt en annen sykkel som både har kjededrift og en dempegaffel foran, ingen av delene egentlig noe stas for bruk i saltet miljø, men det har vedlikeholdsmessig gått greit nok, jeg kasserte kjedet etter sesong, noe jeg kan leve med, da var også slitasjen omtrent der et skifte uansett var på tide og resten har klart seg bra. 

Noe mer kraft samt giring og fullt oppsett med skjermer, bagasjebærer og støtte er kravene (Ampleren har senere fått seg bagasjebærer). At det lar seg tråkke kurant over fartssperra er også et ønske, og jeg har ikke lyst på sykkel som veier 25-26 kg+ siden jeg skal ha den opp og ned en liten trapp hver dag. 

Sykkelen jeg foreløpig har sett på er en Canyon Predece:ON CF9. Den veier inn på 22 kg (påstås det), har sterkeste Bosch motor og Enviolo automatisk giring. Den er satt opp med beltedrift så det borger for en relativt vedlikeholdsfri opplevelse. Finner noe omtale av den her og der, men ikke voldsomt mye. Noen som har erfaring med nevnte sykkel, eller som heller ville anbefale en annen?

https://www.canyon.com/no-no/el-sykkel/el-sykler-city/precede-on/cf/precede-on-cf-9/2804.html?dwvar_2804_pv_rahmenfarbe=GY

Det jeg synes trekker ned her er at den ikke har automatisk disabling av motor når den er parkert, hvilket jeg ser flere og flere har. Jeg har sjekket og fått bekreftet at det er fem års garanti på motoren selv om den kjøpes fra tysk nettbutikk hvilket er et must etter min erfaring med Shimano EP8. Videre tenker jeg at den neppe er noe drøm over fartssperra både som følge av vekt, men også effektiviteten i Enviolo girboksen. Samtidig tenker jeg at den med så mye kraft kommer til å ligge mot fartssperra nærmest kontinuerlig og at jeg ikke kommer til å merke stort til pigger. 

Sjekket ut av ligningen er Riese & Muller sin Urban 5, en Fauza 60 utstyrt ekvipasje. Den koster mer, og forhandler var klar på at den ikke var så robust som en kunne vente seg ift. vinterbruk. Vektmessig ligger den også tett på Canyon sin sykkel, så da faller også vektargumentet. 

Andre sykler jeg burde kikke på? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke andre tips i den klassen.

Titter selv litt på Predece:ON AL. Litt ukvalifisert synsing er at det virker som det er en oppgradering på gang, siden alle modellene er på tilbud og AL Small/medium-modellene kun kommer med 500Wh-batteri. Large(AL) har 625Wh. Mange andre produsenter har S/M-modeller med 625W/750Wh. Hadde kjøpt Precede:ON AL 7 om jeg ikke var vertikalt handikappet Medium-bruker og kun får 500Wh batteri. Ser ikke ut som de har en range-extenderpakke, utover nye Bosch PowerMore 250. Mitt bruk hadde vært opp og ned fra sentrum, og lengre(30-35-40km x 2) camp/kolle/fiske-turer i Nordmarka. Sykkelen virker knall til førstnevnte, men i grenseland for sistnevnte. Selv i Tour-modus, ifølge Bosch eBike Rance Calculator. 500Wh Powertube-batteri er vel uansett å foretrekke til bruken du nevner, 625Wh veier 0,65kg mer enn 500Wh, 750Wh 1,3kg(kilde:Bosch ebike siden).

Har kun testet Performance CX på cargosykkel, og det er nærmeste jeg har kommet moped-feeling på (lovlig) sykkel. Selv med en person på bagasjebrettet(Tern GSD) var det ikke spesielt tungt å tråkke slakt oppover i Turbo, i lett gir.

Er det Bosch eller Canyon som har bekreftet 5 års garanti?

Det er noen (tyske) tester på Youtube, men mange av dem gir egentlig ikke nyttig informasjon som en ikke forstår direkte ut av å lese Spec-lista og gir følelsen av sponset innhold /influencer innhold.

22kg er et dråg oppover uten støtte, kontra 13kg, men antar du er Furu(om jeg ikke blingser - ikke mange med Curt) og er langt mer erfaren i elsykkelens verden enn meg. Til pendling er vel det sjeldent et problem, om en husker å lade. 22kg er ganske bra mtp. motor og batteri. Ser Grail:ON CF 7 AXS veier inn på 17.1kg. Selv med Tailfin(funker kanskje på Curt - kan festes i aksling) og lette skjermer er en vel kun 4ish kg unna 22. Kraftig motor og ok batteri kommer med en vektstraff.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (1 time siden):

Har ikke andre tips i den klassen.

Titter selv litt på Predece:ON AL. Litt ukvalifisert synsing er at det virker som det er en oppgradering på gang, siden alle modellene er på tilbud og AL Small/medium-modellene kun kommer med 500Wh-batteri. Large(AL) har 625Wh. Mange andre produsenter har S/M-modeller med 625W/750Wh. Hadde kjøpt Precede:ON AL 7 om jeg ikke var vertikalt handikappet Medium-bruker og kun får 500Wh batteri. Ser ikke ut som de har en range-extenderpakke, utover nye Bosch PowerMore 250. Mitt bruk hadde vært opp og ned fra sentrum, og lengre(30-35-40km x 2) camp/kolle/fiske-turer i Nordmarka. Sykkelen virker knall til førstnevnte, men i grenseland for sistnevnte. Selv i Tour-modus, ifølge Bosch eBike Rance Calculator. 500Wh Powertube-batteri er vel uansett å foretrekke til bruken du nevner, 625Wh veier 0,65kg mer enn 500Wh, 750Wh 1,3kg(kilde:Bosch ebike siden).

Har kun testet Performance CX på cargosykkel, og det er nærmeste jeg har kommet moped-feeling på (lovlig) sykkel. Selv med en person på bagasjebrettet(Tern GSD) var det ikke spesielt tungt å tråkke slakt oppover i Turbo, i lett gir.

Er det Bosch eller Canyon som har bekreftet 5 års garanti?

Det er noen (tyske) tester på Youtube, men mange av dem gir egentlig ikke nyttig informasjon som en ikke forstår direkte ut av å lese Spec-lista og gir følelsen av sponset innhold /influencer innhold.

22kg er et dråg oppover uten støtte, kontra 13kg, men antar du er Furu(om jeg ikke blingser - ikke mange med Curt) og er langt mer erfaren i elsykkelens verden enn meg. Til pendling er vel det sjeldent et problem, om en husker å lade. 22kg er ganske bra mtp. motor og batteri. Ser Grail:ON CF 7 AXS veier inn på 17.1kg. Selv med Tailfin(funker kanskje på Curt - kan festes i aksling) og lette skjermer er en vel kun 4ish kg unna 22. Kraftig motor og ok batteri kommer med en vektstraff.

 Min størrelse er XL så da blir det også det største batteriet så vidt jeg har skjønt, og karbonutgaven kommer også med 85 Nm. 

Opplysning om fem år fikk jeg fra Canyon servicesenteret i Norge som håndterer disse sakene. 

22 kg er absolutt tungt ja, men stor forskjell på det og 25-26 kg allikevel som synes å være en slags norm. Ble veldig skuffet når R&M ender på 21 kg med tilsvarende konfigurasjon med Fauza 60 motor og enda mindre batteri. Enviolo automatgiret veier ganske mye har jeg skjønt. 

Modellen har jo vært i et par år nå, så jeg ville ikke være superoverasket om den skiftes ut - Canyon har vel gått mer ombord i Shimano-toget på nye sykkelmodeller med fulleffekt så vidt jeg har fått med meg. 

Til sammenligning veier Spesh Turbo Vado 5.0 glatt 26 kg, prislapp 65k (før pruting) 

Jeg kan ikke gi meg ut for å ha hatt nicket Furu på det gamle forumet, der hadde jeg Ugla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (35 minutter siden):

 Min størrelse er XL så da blir det også det største batteriet så vidt jeg har skjønt, og karbonutgaven kommer også med 85 Nm. 

Opplysning om fem år fikk jeg fra Canyon servicesenteret i Norge som håndterer disse sakene. 

22 kg er absolutt tungt ja, men stor forskjell på det og 25-26 kg allikevel som synes å være en slags norm. Ble veldig skuffet når R&M ender på 21 kg med tilsvarende konfigurasjon med Fauza 60 motor og enda mindre batteri. Enviolo automatgiret veier ganske mye har jeg skjønt. 

Modellen har jo vært i et par år nå, så jeg ville ikke være superoverasket om den skiftes ut - Canyon har vel gått mer ombord i Shimano-toget på nye sykkelmodeller med fulleffekt så vidt jeg har fått med meg. 

Til sammenligning veier Spesh Turbo Vado 5.0 glatt 26 kg, prislapp 65k (før pruting) 

Jeg kan ikke gi meg ut for å ha hatt nicket Furu på det gamle forumet, der hadde jeg Ugla. 

Det med batteri er jeg litt usikker på faktisk, mulig at carbon-utgaven kun har 500 Wh, de er litt tvetydige på web-siten. Uansett tenker jeg at 500 Wh varer to-tre dager, 625 tre-fire, og så noe kortere på pigg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra nettsiden virker det som CF utgaven kun kommer med 500Wh batteri. På AL modellen står det tydelig om 2 typer batterier, på CF nevnes det kun 500Wh.

Enig angående vekt. Har vært innom Evo et par ganger og løftet på et par sykler. Alltid følt R&M har laget gode elsykler, men de priser seg premium uten at jeg synes alle syklene er unike. Nå kommer fler og fler av de store produsentene med konkurrerende sykler, så bli spennende å se hvor R&M ender, selv om Multichargeren enda er ganske unik. Kundegruppen er også de som bare vil ha noe som funker, ikke kan så mye om sykler og har midler. CF 9 er stilig, carbon, lavere vekt og litt anderledes i en verden av nyttesykler som fort er ganske kjedelige. Og til en okei pris når den er på tilbud. Turbo Vado 5.0 IGH har imponerende rekkevidde med 710Wh batteri, "opptil 150km". Spørs hvor reel rekkevidden er i praksis. 5nm mer også.

Både Grail:ON og Pathlite:ON markeres som nye, og de kommer alle med Bosch motor, så kanskje ikke de er helt på Shimano-toget enda. Enviolo ble diskutert i tråden: Enviolo: Belte eller kjededrift til hverdags? Hjelp! på gamleforumet, om det er nyttig for deg.

Husket tydeligvis feil nick, men riktig person.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (15 timer siden):

Utifra nettsiden virker det som CF utgaven kun kommer med 500Wh batteri. På AL modellen står det tydelig om 2 typer batterier, på CF nevnes det kun 500Wh.

Enig angående vekt. Har vært innom Evo et par ganger og løftet på et par sykler. Alltid følt R&M har laget gode elsykler, men de priser seg premium uten at jeg synes alle syklene er unike. Nå kommer fler og fler av de store produsentene med konkurrerende sykler, så bli spennende å se hvor R&M ender, selv om Multichargeren enda er ganske unik. Kundegruppen er også de som bare vil ha noe som funker, ikke kan så mye om sykler og har midler. CF 9 er stilig, carbon, lavere vekt og litt anderledes i en verden av nyttesykler som fort er ganske kjedelige. Og til en okei pris når den er på tilbud. Turbo Vado 5.0 IGH har imponerende rekkevidde med 710Wh batteri, "opptil 150km". Spørs hvor reel rekkevidden er i praksis. 5nm mer også.

Både Grail:ON og Pathlite:ON markeres som nye, og de kommer alle med Bosch motor, så kanskje ikke de er helt på Shimano-toget enda. Enviolo ble diskutert i tråden: Enviolo: Belte eller kjededrift til hverdags? Hjelp! på gamleforumet, om det er nyttig for deg.

Husket tydeligvis feil nick, men riktig person.

Jeg har ganske klare formeninger om hva jeg vil ha i en pendlersykkel, og belte med navgir er helt klart på må-listen, selv om jeg har utmerket med vaskemuligheter og oppebevarer syklene i romtemperatur. Ikke vil jeg ha dempegaffel heller, det mener jeg er en uting til pendling som bare introduserer et unødvendig vedlikeholdspunkt.

Riese&Muller har fine sykler, men de virker rett og slett overpriset for meg samt at de er for tunge ift. min smak. 

De nye girboksene som kommer etterhvert fra Pinion og andre integrert i motoren har jeg troen på ift. pendling, men det er jo for tidlig. All erfaring med elmotorer også er at feilraten er høy i starten. Til pendlersykkel er nok feilraten mindre rett og slett fordi det er mye snillere enn stisykling,selv om en drar sykkelen gjennom salt så får man ikke pedalstrikes etc. som dreper sensorer. Shimano har jo gått på en smell der med høy feilrate og ikke vedlikeholdbar motor på EP8 som nok er grunnen til at vi nå har EP801. 

I forbindelse med at jeg tenker på å kjøpe denne sykkelen har jeg også lest nyhetsbrevene fra Canyon. Ref. dette med Shimano så har de offentliggjort at alle nye E-MTBer er basert på Shimano motor, derav min antagelse på at de har gått ombord på det toget: https://www.canyon.com/no-no/blog-content/slektriske-sykkel-nyheter/shimano-ep8-motor.html

Virker som om Canyon har en ganske lav terskel for å markere en sykkel som "ny". 

Det sagt så er jo Commuter:ON ganske ny og den har fått Fauza 60 motor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eldo472 skrev (1 time siden):

Her et forslag hvis man har innendørs sikker parkering,

https://www.xxl.no/cube-stereo-hybrid-120-pro-allroad-625wh-23-elsykkel-touring-unisex-gra/p/1217707_1_style?page=1

Med Wratchild om vinteren kommer man frem helt trygt. Er for dyr og fin til å bruke i saltslaps, så man må ha saltfri rute.

Kjedegir et fortsatt tingen. Er lett å ta av hjul.

Takk for innspill, men den er langt utover de kravene jeg har.  Den skal brukes i saltet miljø, den skal kreve minst mulig vedlikehold, den skal være relativt sett lett. Dobbelt sett med dempere, rammelagere mm er ingen ønskedrøm 
 

 ellers har jeg sikker oppvarmet parkering.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles framstår Canyon Precede:ON i CF-utgaven som sykkelen som passer best ift. mitt behov. 

Den er på "tilbud" hos Canyon, og det utløper straks, men jeg tror jeg allikevel skal ha litt is i magen og se hva som kommer utover høsten. Etter å ha sjekket nøye viser det seg at toppmodellen har forrige generasjon av e-bike systemet til Bosch, mens de rimeligere søsknene har det det nye Smartsystemet. I praksis betyr det at f.eks støtte for app er svakere (men den finnes), herunder at tyverisikringen ikke er så god som de rimeligere utgavene, samt at oppdateringer etc. må gjøres via verksted og ikke OTA via mobil. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de fortsetter med CF utgaven ligger det kanskje litt i kortene at ny utgave kommer med nye smartsystemet og kanskje større batteri. Evnt. batteristørrelse fordelt som AL-utgaven.

Har kun skumlest noen tester av CF, men det virket ikke som den var endret noe fra sent 2020.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (2 timer siden):

Hvis de fortsetter med CF utgaven ligger det kanskje litt i kortene at ny utgave kommer med nye smartsystemet og kanskje større batteri. Evnt. batteristørrelse fordelt som AL-utgaven.

Har kun skumlest noen tester av CF, men det virket ikke som den var endret noe fra sent 2020.

Det virker litt snålt på meg at toppmodellen skal være dårligere satt opp enn sine rimeligere søsken på motorfronten, så jeg tror du har rett i at smartsystemet er på vei. Det med batteri er ikke like sikkert, det drar jo på seg en del vekt og krever nye former. 

Så får en se hva prisen blir skulle det komme endringer. Alternativt skjer det en del annet spennende i pendlermarkedet med f.eks Mahle-motoren kombinert med Pinion gir-boks, Pinion sin nye motor med gir, SRAM må vel nærme seg en lansering osv. 

Denne ser f.eks lovende ut med Mahle motor og Pinion, mer i samme klasse som min Ampler Curt, men med kraftigere motor (55 Nm) og  gir: https://desiknio.com/e-bikes/x20-pinion/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (På 31.7.2023 den 10.01):

Samtidig tenker jeg at den med så mye kraft kommer til å ligge mot fartssperra nærmest kontinuerlig og at jeg ikke kommer til å merke stort til pigger. 

Ville ikke veddet million på dette. Har selv en R&M Multicharger med sterkeste motor og Enviolo, og selv om jeg ikke har automatisk giring, tror jeg må jeg er ganske flink til å bruke utvekslingene greit.

Går det bratt oppover, er det ofte man ligger vesentlig lavere i hastighet enn fartssperra. Med endel lettere rigg går du kanskje endel kjappere, men ville ikke garantert det. Tror endel forklares med at noe kraft går tapt i Enviolosystemet som ikke er det mest effektive girnavet, men med motor funker det jo likevel helt kurant som transportmiddel.

Ser hvertfall ofte jeg blir dratt fra av sykler med konvesjonelt gir, også modeller jeg tror veier litt.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos vekt på elsykkel - jeg kjøpte nylig en Hard Rocx Funk-e 8 mye pga. lav egenvekt, da jeg må ta den med opp og ned trapper innimellom. Tipper den veier rundt 23 kg. Merkbart lettere enn Benno sine tilsvarende modeller f.eks. Ble også overrasket over hvor god den var å sykle uten motorassistanse, det er vel en fordel med derailleur-gir, samt at EP8 ikke gir noen særlig motstand når den er avslått.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (3 timer siden):

Ville ikke veddet million på dette. Har selv en R&M Multicharger med sterkeste motor og Enviolo, og selv om jeg ikke har automatisk giring, tror jeg må jeg er ganske flink til å bruke utvekslingene greit.

Går det bratt oppover, er det ofte man ligger vesentlig lavere i hastighet enn fartssperra. Med endel lettere rigg går du kanskje endel kjappere, men ville ikke garantert det. Tror endel forklares med at noe kraft går tapt i Enviolosystemet som ikke er det mest effektive girnavet, men med motor funker det jo likevel helt kurant som transportmiddel.

Ser hvertfall ofte jeg blir dratt fra av sykler med konvesjonelt gir, også modeller jeg tror veier litt.

Jeg ser at Enviolo sin effektivitet ligger på rundt 85%, så det er absolutt mer tap enn de øvrige som ligger på 90-tallet (singlespeed er ca 97%). For min del er det ikke noen store tunge bakker, så jeg tror ikke det ville få særlig betydning, men jeg vil ikke vedde mot deg 😀

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desiknio som jeg har linket til før synes jeg er spennende. Veldig dyr, men veier inn på 14 kg med skjermer og bagasjebærer med Mahle motor som yter 55 Nm og Pinion girboks. Gjør ikke noe at den er lekker også  Vet Unaas tok inn noen få prøveeksemplarer nå i år  

 

 

IMG_7877.jpeg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desiknio var et smykke av en elsykkel, og en skal være observant for å se at det er en elsykkel.

Er det bagasjebrettfester på den? Siden den er så lekker, hadde det vært frekt med noen mindre estetiske bagasjebrettklemmer.

Mtp. at du har 9km flat pendlevei, virker kanskje vektstraffen til Precede CF(eller elsykler 22-25kg) litt unødvendig. Du får kanskje 3 sommerdager og 2 vinterdager ut av batteriet på Desiknio?

Nå har jeg ikke mange dagers erfaring med Bosch Smart systemet, men det er mye muligheter, som igjen er ting som kan gå skeis. Igår ville ikke intuvia 100 skjermen koble seg opp mot resten av systemet. Sikkert lett å fikse når en vet hvordan, men det var knot og skapte litt irritasjon på tur. Sykkelalarmen har blitt utløst et par ganger. For å få fler goder med Smart Systemet må jeg f.eks. få Flow+(første året gratis...). Et enkelt system er kanskje ikke å forakte, i hverdagen, hvor en egentlig bare vil at det skal fungere.

Endret av Andreas

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (46 minutter siden):

Desiknio var et smykke av en elsykkel, og en skal være observant for å se at det er en elsykkel.

Er det bagasjebrettfester på den? Siden den er så lekker, hadde det vært frekt med noen mindre estetiske bagasjebrettklemmer.

Mtp. at du har 9km flat pendlevei, virker kanskje vektstraffen til Precede CF(eller elsykler 22-25kg) litt unødvendig. Du får kanskje 3 sommerdager og 2 vinterdager ut av batteriet på Desiknio?

Nå har jeg ikke mange dagers erfaring med Bosch Smart systemet, men det er mye muligheter, som igjen er ting som kan gå skeis. Igår ville ikke intuvia 100 skjermen koble seg opp mot resten av systemet. Sikkert lett å fikse når en vet hvordan, men det var knot og skapte litt irritasjon på tur. Sykkelalarmen har blitt utløst et par ganger. For å få fler goder med Smart Systemet må jeg f.eks. få Flow+(første året gratis...). Et enkelt system er kanskje ikke å forakte, i hverdagen, hvor en egentlig bare vil at det skal fungere.

Det står at det er diskrete bagasjebrettfester på den ja, og de oppgir vekt på 14 kg inklusive skjermer og bagasjebrett. Har dog ikke sett noen bilder av det noe sted, og forgjengeren som jeg klådde på hos Unaas hadde det ikke med X35 motor. Støtte derimot ser det ikke ut som om den har. 

Smykke er den, og i levende live blir man glad av å se på den 🙂

Erfaringen med bakhjulsmotor er at det er en vesentlig lettere pakke enn de midtmonterte, samt at godt konstruert så står den overhodet ikke tilbake for de midtmonterte heller i ytelse eller respons. Ampleren som jeg har kjører bakhjulsmotor den også, men har sensorer i kranken. Siden motoren er så lett er det også en helt kurant å ta av og på bakhjulet. 

Hadde Ampler kommet med girboks hadde valget vært enkelt, den har vist seg veldig robust, ytelsene er ok, og det har sågar kommet norsk representasjon. De har også modeller som veier noe mer enn den jeg har, men som har mulighet for bredere dekk som jeg gjerne vil ha. De har også super integrasjon med app og tyverisikring. 

I vinter syklet jeg på "hyttesykkelen", det er en Merida Big9, er utstyrt med EP8 og veier altfor mye, 25-26 kg tenker jeg. Den er satt opp med vanlig bakgir og kjede samt demping foran, og jeg skal ikke si at vedlikeholdet var plagsomt, så ille var det ikke, men jeg slipper gjerne. Jeg har aldri funnet meg til rette på den, ellers er det jo bare å kjøre videre med den. Funker greit nok på hytta for de turene vi har der, men hver dag så vil jeg at det skal passe. 

Ellers nyttig å høre foreløpige erfaringer med Bosch Smart. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tenkte litt på denne tråden mens jeg frøys meg gjennom bygatene idag tidlig.

Har nå noen uker med elsykkel og rundt 500 km på den. Den har fungert knall til mitt brukt; 40-70km turer i marka, og rundt i byen. Men. Har kontrollveid elsykkelen min. Min trofaste røde Ultimate Sports "sykkelvekt" ga Err, med sin maksvekt på 25kg. Badevekten måtte med ut i garasjen, og rask hoderegning ga en vekt på 28kg. Ikke rart den føltes som et blylodd å bære opp trapper. Har tidligere veid noen elsykler i butikk, og de var alle tyngre enn oppgitt. Uansett, det er mye sykkel å drasse rundt på. Ikke bare bæring, men vekten kjennes når man går med den.

Litt mer erfaringen med Smart System og Flow-App. Det er en grei app. Viser max/gjsn. watt på turer, men hadde vært interessant med mer data når man først har muligheten. Tilkoblingen til mobil fungerer bra, og det virker som en ekstra sikkerhet. Alle hører når jeg dukker opp eller drar, siden den lager en "tilkoblet"-lyd. Den kan sikkert skrues av, men er ikke irriterende nok. Har ikke oppgradert til Flow+ enda, da jeg ikke helt har skjønt hva jeg får med det såfremt jeg ikke kjøper ConnectModule. Såvidt jeg har forstått følger den ikke med som standard. Ser prisen ligger på ca. kr 1 200. Står mer her: Flow-App, ebike-alarm, Sykkelkomponenter: ConnectModule. Usikker på hvordan den er bedre enn de andre sykkelsporingsmulighetene som eksisterer. Opplevd et par ganger til at Intuvia 100(Skjerm via BT) ikke kobler seg opp, og idiotløsningen har til nå vært å banne litt, skru av sykkelen, ta ut/inn batteriet på Intuvia, krysse fingrene og starte opp systemet igjen.

Blitt ganske sikker på at til ren pendling, hadde jeg foretrukket en lettere elsykkel (som Desiknio, Canyon Roadlite:ON etc). En elsykkel som føles mer som en sykkel. Selv opp bratte kneiker føler jeg aldri at jeg har utfordret de 75Nm Performance Line motoren har. Selv ikke med 10-15kg baggasje var bratte kneiker utfordrende i helga. Kan alltid bare gire ned, og ser da på displayet at den ikke jobber så hardt. Dog, jeg er en spjæling på 70-75kg som er en middels habil syklist. En annen ting jeg har blitt sikker på er at belte og hub gear hadde vært smartere, om det ikke var for prisen. På vanlig tråsykkel må det jobbes for å erobre like mange kilometere, men på elsykkel er 200-300km i uka ikke et stort problem. Kanskje kun jeg som kløner litt, men føler giringen kan være litt brutal(lydmessig) om en ikke tenker over at en skal gire. Snakket med et par sykkelmekanikere som er enige om at belte var knall. Vedlikehold av elsykkel blir fort glemt, spesielt mtp. hvor mange km en kan unnagjøre på en uke. Som sykkelnerd er jeg mer opptatt av vedlikehold enn de fleste elsykkelbrukere, men det er vanskelig å tenke over at jeg plutselig har 100-200km siden sist smøring. På gravelsykkelen smører jeg den nesten før her lengre tur.

Sånn i tillegg vil sikkert landevei/gravel/mtb-syklister hilse på en når en sykler på en diskre elsykkel ala de lette. Føler at når jeg sykler på min veldig utpregede COMMUTER ELSYKKEL(slik den føles) i marka, er det hovedsakelig andre elsyklister som hilser på meg. Muligens bare meg, men merker natt og dag forskjell på hvem som hilser når jeg sykler elsykkel vs gravel.

Blir spennende å se hva du velger. Kanskje det kommer noen spennende 2024 modeller i høst/vinter/vår.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg børster støvet av denne tråden igjen, Canyon har ikke oppdatert sin Precede:ON, tvert i mot ser det ut til at modellen er i ferd med å få en stille død.

Har kikket litt på andre modeller, og Orbea Diem 10 framstår ganske ok. Ikke helt komfortabel med rammeformen, men det er mer meg enn noe annet, så det antar jeg at jeg kan venne meg til. Den kommer med Shimano EP801 motor i den størrelsen og ok batteristørrelse. Det som trekker litt ned er at det ikke er noe automatisk disabling av motor som både Bosch og Brose har på sine modeller. 

https://unaascycling.no/products/diem-10-2025

Et alternativ er Specialized Turbo Vado 5.0 som har disabling av motor, men så kommer den av en eller annen grunn med en RS Recon gaffel foran hvilket framstår som litt vel vedlikeholdskrevende. 

https://www.specialized.com/no/no/turbo-vado-50-igh/p/206156?color=348440-206156

Ellers har begge belte og Enviolo automatisk gir, særlig belte er fremdeles et absolutt krav. 

Noe annet som har kommet som jeg ikke har  fått med meg og som legger seg godt under 25 kg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cannondale Mavaro Neo serien kan også være noe, men mtp. min Tesoro veide 28ish kg stock, tviler jeg på at toppmodellen Mavaro Neo 1 er noe lettere siden den har større batteri, dempepinne osv. Kun sett dameutgaven av Mavaro Neo 2 hos Anton.

Vil ikke si Mavaro Neo 1 er en designperle akkurat, men sikkert ganske praktisk.

C22_C66112M_Mavaro_Neo_1_BBQ_PD.webp?col

Min Tesoro er vektmessig ikke noe jeg hadde hatt lyst til å løfte rundt på mer enn nødvendig.

Er sånn halveis fornøyd med Bosch Smart System. Det som kanskje gjør at det ikke er en automatisk stort plus, er at man føler de selger tyverisikringen litt mye, men selve GPS-trackeren er tilleggsutstyr. (Noe jeg kanskje skrev i innlegget over)

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (19 timer siden):

Cannondale Mavaro Neo serien kan også være noe, men mtp. min Tesoro veide 28ish kg stock, tviler jeg på at toppmodellen Mavaro Neo 1 er noe lettere siden den har større batteri, dempepinne osv. Kun sett dameutgaven av Mavaro Neo 2 hos Anton.

Min Tesoro er vektmessig ikke noe jeg hadde hatt lyst til å løfte rundt på mer enn nødvendig.

Er sånn halveis fornøyd med Bosch Smart System. Det som kanskje gjør at det ikke er en automatisk stort plus, er at man føler de selger tyverisikringen litt mye, men selve GPS-trackeren er tilleggsutstyr. (Noe jeg kanskje skrev i innlegget over)

Den veier tett på 29 kg i XL  så vidt jeg kan se. Det blir i tyngste laget ift. at jeg skal ha den opp en liten trapp hver gang den skal brukes, ellers var den helt greit satt opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...