Gå til innhold

Demper opp ned - problem?


Anbefalte innlegg

I fjor høst hadde jeg Ibisen min på sørvis før jeg satte den bort for vinteren, og så nok ikke så nøye på den da jeg henta den. Det er mulig at jeg skulle ha gjort det, for i tillegg til at den har fått en ny bulk i overrøret, er demperen montert feil vei. Eller, ikke egentlig feil vei, men sånn at den sida som skal vende opp, sånn at man ser justeringsskruer og låsespak, nå vender ned. Verkstedet sier at de skal "se på det" om jeg tar med sykkelen til dem, men jeg fikk ikke inntrykk av at dette var noe de ville fikse med det samme.

Verkstedet har naturligvis mista en kunde nå, men det jeg lurer på, er om det egentlig er noe i veien for å kjøre med demperen sånn? Og om jeg vil snu den, er det vel bare å skru den av og så skru den på igjen? Ikke noe spesielt å tenke på i den operasjonen?

Så var det å finne et nytt verksted, men jeg trur bare jeg går til det som ligger midt i Strømmen. De er ikke perfekte, men i de er høflige og greie å ha med å gjøre, og de gjør så godt de kan for å gjøre kunden fornøyd. Og de er godkjent for sørvis på Fox.

  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min forståelse av vanlige sykkeldempere, virker de like fint i alle slags orienteringer. Bare de ikke tar borti noe gjennom vandringen sin. Du kan jo tappe ut lufta og prøve? Hvis du har coil, må du uansett ta av demperen for å få av coilen, så da kan du like gjerne snu den rett vei igjen 🙂

Endret av Pludrepapp
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pludrepapp skrev (8 minutter siden):

I min forståelse av vanlige sykkeldempere, virker de like fint i alle slags orienteringer. Bare de ikke tar borti noe gjennom vandringen sin. Du kan jo tappe ut lufta og prøve? Hvis du har coil, må du uansett ta av demperen for å få av coilen, så da kan du like gjerne snu den rett vei igjen 🙂

Takk! Jeg trur ikke den tar borti noe, så da lar jeg den nok stå sånn i første omgang, med mindre noen fraråder det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hvis du åpenbart ser at den ikke tar borti noe, ville jeg latt den stå. Hvis du er tvil, ville jeg undersøkt.

Om du bestemmer deg for å ta den av, tenker ikke jeg på så mye annet enn at demperopphenget faller sammen/strekkes ut når du fjerner demperen. Bare for å unngå å få merke i lakken når demperopphenget faller mot ramma i stedet for å bli holdt av demperen.

Kanskje Jutub har en video som viser hvordan man tar vekk demperen på sykkeltypen din?

Endret av Pludrepapp
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom akkurat hjem fra stitur (litt tidlig enda, dessverre), og jeg lurer på om jeg har misforstått helt. Det kan nesten virke som om demperen er montert sånn med hensikt. Det har tidligere vært et problem at det har vært fort gjort å streife låsehendelen (den lille, blå spaken) med kneet. Det har hendt meg mer enn én gang at jeg har slått den over i midtstilling uten å ville eller vite det. Ventilen på demperen har også hatt en litt uheldig plassering; jeg har opplevd å hekte shortsen inn på den, og det er jo ugreit i utforkjøringene. Begge disse problemene er borte nå, og jeg kan ikke se at det har oppstått noen nye. Jeg kommer til å fortsette å ha demperen på denne måten.

Så er det bulken. Jeg mener altså at den ikke var der før, men det naturligvis mulig at jeg tar feil. Jeg har i alle fall ikke noe behov for å henge ut dette verkstedet, om noen har gjetta hvilket det er snakk om.

Endret av lektoren
Stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polkadot skrev (8 timer siden):

Kan du ta ett bilde av hvordan shocken er montert? Flere som har nevnt at de kommer borti switchen med kneet. 

Ja, det er klart 🙂 (P.S. Det øverste blei visst litt utydelig. Si ifra om du vil jeg skal ta et nytt.)

demper fra siden.jpg

demper ovenfra.jpg

Endret av lektoren
La inn et P.S.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en IBIS Ripley AF, men min lockoutbryter er på oppsida. Men jeg tror ikke det vil ha noe å si for funksjonen til demperen. Men om du ønsker å endre på det selv, så vit at det er en svært enkel jobb å snu den. Boltene er vel 5 eller 6 HEX. Bare vær dritobs på moment. Tror det er 5nm på de boltene der. 

Morofakta. De store skruene nede på demperopphenget har bare 3nm. Det fant jeg ut på en kjip måte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok nettop service på bakdemper på  min Ripley V4. Sliter litt men å forstå hva som er hva her, men satset på 10nm da de fleste hadde det. Er en som skal ha 20nm også, men syntes det var litt vanskelig å forstå hva det var.

IMG_1478.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lektoren skrev (13 timer siden):

Her er et par bilder som viser festet bak og omtrent hvordan demperen ser ut når jeg sitter på sykkelen. I virkeligheten er spaken nesten helt gjemt.

ovenfra.jpg

festet bak.jpg

Ah. Da skjønner jeg. Jeg tenkte at du mente at det var montert opp ned, altså med kammeret på nedsiden. Men det spiller uansett ingen rolle. Det ene tingen jeg lurer på er om du kommer borti  når du tar inn og ut flasken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror så godt som alle sykler jeg har vært borti med tilsvarende dempermontering har demperen montert på denne måten, med bryteren på undersiden. Så lenge du husker hvilken vei du skal dra bryteren for å låse og åpne ville jeg latt den være. Fordelen med bryteren opp er så klart at du kan se hva det står på den mens du sykler. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (8 minutter siden):

Fordelen med bryteren opp er så klart at du kan se hva det står på den mens du sykler. 

Jeg foretrekker å se på stien når jeg sykler🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btm skrev (21 timer siden):

Jeg foretrekker å se på stien når jeg sykler🤪

Man flikker som regel over denne bryteren i relativt enkelt terreng. Jeg foretrekker å se langt nok frem til at et blikk ned på demperen i en tidel av et sekund ikke påvirker fremdriften min på stien. Men når man først har lært seg hvilken vei bryteren skal flikkes trenger man jo så klart ikke å se ned på den. 
Jeg må også innrømme at det hender jeg tar en lynraskt titt på kassetten for å se hvilket gir jeg er i. Også det uten å sykle utfor stup eller inn i trær. 

  • Haha 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polkadot skrev (På 16.4.2024 den 12.23):

Ah. Da skjønner jeg. Jeg tenkte at du mente at det var montert opp ned, altså med kammeret på nedsiden. Men det spiller uansett ingen rolle. Det ene tingen jeg lurer på er om du kommer borti  når du tar inn og ut flasken. 

Her kommer endelig svaret på det: Jeg har bare vært ute på én tur med den sånn som demperen står nå, og da var det ikke et problem. Hvorvidt det blir et problem om en bruker stor flaske, veit jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...