Gå til innhold

Male trappevegg, stilas?


Anbefalte innlegg

Hos meg er veggene i trappegangen delt i 2 med et 255mm bredt bord som blir som en visuell fortsettelse av etageskille mellom første og annen. Jeg har kjøpt noe 2x4 og kappet helt nøyaktig slik at den ene enden ligger oppå det brede bordet og den andre enden akkurat passer mot gulv og mellom gelender i 2 etg. 4 slike og noe gulvspon over gir stabil og sikker platform for maling og bytte av pærer i downlight.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg malte 8ish meter høyt trappehus, fra kjeller til loft (varmesluk deluxe). Brukte en metode ala den @saktetur beskriver, bare at jeg skrudde fast 2"x4" i veggen og lagde et platå som jeg kunne ha en stige på. Det var 8meter høyt med horisontal tømmerpanel, et furu¤#%"! uten like, plus en eller annen form for takpanel i furu. Ble veldig fint etterpå. Det tok mye lengre tid enn jeg trodde. Ble anbefalt å kjøre kvistlakk, selv om jeg grunnet med 2 lag Jotun Kvist-og Sperregrunn. Og så Flugger tremaling.

Har man gips og flate vegger, er det kanskje nok med en god stige, god rulle og forlenger. Har en horisontal panel, kan vel forlenger og pensel funke.

Man kan sikkert bruke stige, men det høres ineffektivt ut kontra et stillas. Er jo også når man er lei, at man faller ned fra en stige. Og skal en male trappehus, vil man ha noen titalls timer i en stige.

Kanskje kjøpe pakker med gymgulv fra Biltema, som underlag der stillasføttene møter trappen? Må kanskje være et lett stillas, ikke et av de gamle stålstillasene. Er vel begrenset hvor mye vekt en trapp tåler?

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og naboen kjøpte stillas på Jula med en ekstra etasje, det ble ganske høyt og relativt stabilt. Det er forarbeidet som bestemmer hvor bra det blir. Har du nok muligheter for å feste det sideveis så blir det stabilt og trygt.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skriver du ikke hvor høyt det er , men vi gjorde nettopp samme arbeidsoppgave. Det gikk greit å rulle taket med forlengerskaft. Pass bare på å dekke til trappa og ikke ta for mye på rullen slik at det spruter. Riktignok ikke megahøyt her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man jobber i høyden så må må man være nøye med sikkerheten, det er mange som slumser her og en del som detter ned.
Fastmonterte stillas som står støtt på fast underlag er en sikker vinner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...