Gå til innhold

Forventet levetid på drev


Anbefalte innlegg

Jeg har en landeveissykkel med Ultegra pakke som har rundet omtrent 20'km. Nå synes jeg at kjedet faller litt brått av det store drevet, det er vanskelig å bedømme om drevet er slitt bare ved å se på det når jeg ikke har ett nytt tilsvarende drev og sammenligne med.
 

Hva er det som er "forventet" levetid på drev ved normalt vedlikehold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er vel at det kommer an på ved hvilket «slitepunkt» / hvor ofte du bytter kjede? Jeg synder der og bytter nok kjede for sjelden og måtte bytte drev etter ca 4k km (grusracer). 

  • Like 1

SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet mine 105-drev etter ca. 20k km da jeg begynte å få problemer med chain suck. Synes også det er vanskelig å bedømme visuelt, men problemet forsvant.

Sånn passe opptatt av renhold og vedlikehold, men er ikke fremmed for å kjøre i dårlig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se om drevet begynner å få haifinne form. Hvor mange km du kan kjøre før drevet blir (for) slitt er nesten umulig å si da det er flere faktorer som spiller inn. Som nevnt er renhold av drivverket en viktig faktor for å få ned slitasjen. Bytte av kjede før det blir strekk ( jeg bytter før det når 0,75). Det siste jeg vil trekke fram er å unngå for mye kryss på kjedet og bytte drev foran slik at du unngår å bruke de to største drevene bak når du har på storskiva foran, og motsatt unngå de to-tre minste drevene når du bruker lilleskiva. Ved å være nøye på det vil du sannsynligvis bytte sykkel før du bytter kassett eller drev foran. På Focusen min (sykkelen jeg har med utenlands og som får mye bakkekjøring, gjerne med litt pådrag også) har jeg sikkert 25 000 km og SRAM red krank, ingen problemer med drevene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

30T-drevet på min GRX600 2-delte krank er utslitt og utøver veldig chainsuck på nytt kjede - har kjent det ved forrige bytte også, men koblet ikke helt hva det var.

Bør man bytte det store drevet samtidig også? Det gir ikke noen spesielle symptomer, og det meste av watt har blitt tråkket på lilleskiva i Nordmarka sine bakker. Sykkelen har bare gått 600 mil, men som standard smører jeg før hver tur og blæster med høytrykkspyler og shampo i bilvask etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...