Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har en landeveissykkel med Ultegra pakke som har rundet omtrent 20'km. Nå synes jeg at kjedet faller litt brått av det store drevet, det er vanskelig å bedømme om drevet er slitt bare ved å se på det når jeg ikke har ett nytt tilsvarende drev og sammenligne med.
 

Hva er det som er "forventet" levetid på drev ved normalt vedlikehold?

Posted

Svaret er vel at det kommer an på ved hvilket «slitepunkt» / hvor ofte du bytter kjede? Jeg synder der og bytter nok kjede for sjelden og måtte bytte drev etter ca 4k km (grusracer). 

  • Like 1

SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX

Posted

Som Teknor sir. 
 

Jeg har 35.000 km på samme Ultegra drev og still going strong.

Er også nøye med renhold, vedlikehold og bruk av nye kjeder. 
 

Posted

Jeg byttet mine 105-drev etter ca. 20k km da jeg begynte å få problemer med chain suck. Synes også det er vanskelig å bedømme visuelt, men problemet forsvant.

Sånn passe opptatt av renhold og vedlikehold, men er ikke fremmed for å kjøre i dårlig vær.

Posted

Reddit er gøy. Eg posta eit eksempel på kor vanskeleg det er å sjå dette visuelt, og kommentarane eg fekk var "det gamle drevet er ikkje slitt" og "du skulle ha vaska det gamle drevet" 😄 

 

  • Haha 2
Posted

Du kan se om drevet begynner å få haifinne form. Hvor mange km du kan kjøre før drevet blir (for) slitt er nesten umulig å si da det er flere faktorer som spiller inn. Som nevnt er renhold av drivverket en viktig faktor for å få ned slitasjen. Bytte av kjede før det blir strekk ( jeg bytter før det når 0,75). Det siste jeg vil trekke fram er å unngå for mye kryss på kjedet og bytte drev foran slik at du unngår å bruke de to største drevene bak når du har på storskiva foran, og motsatt unngå de to-tre minste drevene når du bruker lilleskiva. Ved å være nøye på det vil du sannsynligvis bytte sykkel før du bytter kassett eller drev foran. På Focusen min (sykkelen jeg har med utenlands og som får mye bakkekjøring, gjerne med litt pådrag også) har jeg sikkert 25 000 km og SRAM red krank, ingen problemer med drevene. 

  • Like 1
  • 3 weeks later...
Posted

30T-drevet på min GRX600 2-delte krank er utslitt og utøver veldig chainsuck på nytt kjede - har kjent det ved forrige bytte også, men koblet ikke helt hva det var.

Bør man bytte det store drevet samtidig også? Det gir ikke noen spesielle symptomer, og det meste av watt har blitt tråkket på lilleskiva i Nordmarka sine bakker. Sykkelen har bare gått 600 mil, men som standard smører jeg før hver tur og blæster med høytrykkspyler og shampo i bilvask etterpå.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...