Gå til innhold

Temu - ting du ikke visste du trengte


san

Anbefalte innlegg

Temu er blitt en aktuell konkurrent til Aliexpress for tin&tang.
Etter å ha handlet i noen omganger opplever jeg at Temu fungerer godt og leverer raskere enn Aliexpress. Og raskest virker leveranser via Posten å være. Helthjem-leveranser har tatt noen dager lengre (Oslo).  Dessverre har jeg ikke funnet noen mulighet for å velge Posten/Bring fremfor Helthjem i profilen. Det kan virke som om valget på hvem som blir valgte transportør avgjøres basert på størrelse/vekt. Større/tyngre pakke=Posten/Bring. Helthjem leverer ikke alle steder så da blir det Posten/Bring.
Når sendingen er underveis får en melding om hva som skal skje hvis pakke er for stor for postkassen. Her har jeg valgt lever til nærmeste hentested. Det kan en også spare noe leeringstid på å gjøre.

En sak en bør være oppmerksom på er at produkter som har gått ned i pris etter at de er sendt og/eller levert kan en be om kreditt på prisforskjellen. Kreditten kan en benytte som fratrekk i sum på neste ordre.

Temu sykkeltibehør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (40 minutter siden):

Noen spesifikke anbefalinger?

Avhengig av hva interesse og mulige behov. Kjøper en del verktøy som brukes få ganger og blir liggende i lang tid til mulig neste behov. Trenger av den grunn ikke verkstedkvalitet. 

Presse inn kopper/lager 214,-
Slå inn stjernemutter 58,-
Slå ut kopper 169,-
Navnøkler karbonstål  267,-

Skull hjelm 12,- per. stk. God kvalitet.

(Av en eller grunn fikk jeg ikke lagt inn hyperlinker. Muligens fordi de er veldig lange)
 

 

 

image.png

image.png

image.png

image.png

image.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (På 25.4.2024 den 23.11):

Noen spesifikke anbefalinger?

Ekspanderende endeplugger istedet for plastproppene som alltid detter ut er jo en grei ting, og helt uproblematisk sikkerhetsmessig, til under 20 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig må jeg innrømme jeg har inntrykk av at verken produksjon eller logistikk er speseilt tillitsvekkende eller bærekraftig hos disse ultrabillige sjappene, så jeg synes at sålenge jeg har råd til det, går jeg heller til mer lokale sjapper eller konvensjonelle nettbutikker.

  • Like 5

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, perbl said:

Personlig må jeg innrømme jeg har inntrykk av at verken produksjon eller logistikk er speseilt tillitsvekkende eller bærekraftig hos disse ultrabillige sjappene, så jeg synes at sålenge jeg har råd til det, går jeg heller til mer lokale sjapper eller konvensjonelle nettbutikker.

Min erfaring er at kvaliteten på  det som selges Temu er den samme som for alle de andre (samme produkter). Men kvaliteten på nettsted, logistikk og annet som hjelper brukervennligheten faktisk er på et OK til bra nivå. 

Mindre duplikater og bedre produktsider.

Mye bedre og raskere frakt enn Aliexpress (og alltid gratis) og null tull med moms ol. (alle priser vises inkl. moms, og de klarer faktisk å merke pakkene sånn at Tollvesenet er fornøyd).

Bærekraftig, nope.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint an å produsere bra ting på en lite tillitsvekkende måte, så var ikke først og fremst kvaliteten på selve produktene jeg tenkte på. 

Poenget mitt var at med disse ultrabillige kinasjappene aner man liksom ikke om produktene er produsert på samme fabrikker som mer etablerte merker bruker (med en viss grad av etterprøvbarhet) eller er anskaffet fra nærmeste Uigur-interneringsleir, for å sette det på spissen… 

  • Like 2

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp.

Det er en grunn til at varer i Europa har en viss pris, blant annet:

- Krav til kvalitet og kvalitetskontroll nedfelt i industristandarder og lovverk

- Kundens rettigheter som nedfelt i forbrukerkjøpslov og tilsvarende europeisk regelverk

- Krav til arbeidstakerrettigheter, arbeidsforhold, miljø og klima i åpenhetslov og regelverk om aktsomhet (due diligence)

- Forbud mot tvangsarbeid, som nedfelt i EUs lovgiving og merket som EØS-relevant

Og så videre.

  • Like 4

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er når man skal finne nisje-ting. Det er noen ting til en hobby jeg har (ikke sykling) som er umulig å finne i butikker i Norge. Jeg finner en del på div utenlandske nettbutikker eller shady ukjente norske nettbutikker, men til en helt sinnsyk pris. Og undersøker jeg mer, ser jeg at det bare er droppshipping fra Ali/Temu-lignende shops uansett (samme bilder / beskrivelse). Så da kan jeg like godt handle direkte derifra selv. Mest sannsynlig driter den dropship-butikken i forbrukerrettigheter om noe skulle gå gæernt og selv aldri undersøkt forholdene til arbeiderne, akkurat.

Men å handle billig plastikk-juggel fordi jeg har sett en TV-shop lignende reklame før en video på youtube holder jeg meg unna.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...