Gå til innhold

Høylydt tikking/sluring fra kjedet på ny Merida Silex 400


Anbefalte innlegg

Innleder med at jeg er 100 % nybegynner på Gravel / landevei, og at jeg aldri har mekket sykkel.

Kjøpte sykkelen for en uke siden og er plaget med høylydt kontinuerlig tikking når kjedet går på de to største tannhjulene bak, både på det store og lille kranket. Det tikker også på de to minste tannhjulene, men mindre merkbart og bare på halve omdreininger (om det gir mening). Tok kontakt med butikken og de kunne fortelle meg at «slik vil det alltid være på landeveissykkel, men kom inn så ser vi på det». De justerte men det er fortsatt likedan.

Har etterhvert forstått det slik at man ikke bør bruke de største tannhjulene når man er den store kranken, og ikke de minste når man er på den lille, for å unngå unødig slitasje. Butikken sa de to største og minste, mens et tilfeldig Google-søk sendte meg til Siroko, som sier de tre største og minste.

Jeg har hatt stisykkel (og kun det) i mange år og har aldri vært plaget med sluring. Har også brukt hele girsettet ganske ukritisk uten at jeg har opplevd at det slites veldig fort.

Er det virkelig slik at den tikkingen / sluringen alltid vil være der?
Og skal jeg bevisst unngå bruk av én, to eller tre største/minste tannhjulene?

På forhånd takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med Silex!

Det korte svaret er at verkstedet har rett. Kalles kryssgiring. På en sykkel med dobbeltkrank (2x), vil kombinasjonen største krankdrev-største tannhjul eller minste krankdrev-minste tannhjul kunne skape større slitasje, større friksjon/effekttap og ofte ulyder. Hvorvidt det oppstår ulyder, avhenger av hvordan oppsettet/girarmene er justert, men også toleranser i det spesifikke gruppesettet, kjedelengde, slitasje og selv utforming av rammesett og girøre kan spille en rolle. Typisk er det lavere toleranser i landeveisgrupper enn i terrenggrupper, men med gravel-gruppene nærmer de seg hverandre. Det er ingen entydig regel om hvor mange tannhjul i hvert ytterpunkt som bør unngås ved kryssgiring.

Det lange svaret er derimot at slett ikke alle er enig med de tradisjonelle oppfatningene jeg beskriver over, og det behøver ikke nødvendigvis være tilfellet at kryssgiring har alle de nevnte ulempene. På landeveien er mange glad i å ligge på det største krankdrevet så lenge som mulig, mens man på bratte grusveier gjerne ligger på det minste så lenge som mulig. Generelt advares det mer mot liten-liten (lav spenning i kjedet) enn stor-stor (FTW!)

Som i så mye annet som gjelder sykling, er spekteret stort for hva man liker og teknisk får til. Du kan alltid gå til et godt verksted og be dem justere girene for i høyest mulig grad å unngå ulyd i drivlinjen ved kryssgiring. Og ignorere protestene 😀

Anbefaler denne fra Bikeradar: Cross-chaining explained: Shimano and SRAM on drivetrain wear and efficiency

Og så har GCN som kjent alltid en video om det man lurer på: Is Cross Chaining Actually Slowing You Down? | Gear Ratios That Cost You Watts On The Bik

Lykke til!

Endret av Sepeda
  • Like 1

Selger ringeklokke Spurcycle Originalbikepacking-seteveske fra ukrainske Rogov Bags og litt fluo bang fra GripGrab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det tikker også på største kjedehjul/minste drev så mistenker jeg at girene trenger en liten justering.
Hvis det et samme tikkelyd som når du kryssgirer så kan det være kjedet som subber på forgiret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

…og hjelper det ikke å justere, så er det to ting som må gjøres:
- bytt wire og strømpe
- rett opp girøret

Man skulle tro at det er unødvendig på en ny sykkel, men det er dessverre ikke alltid slik.

Endret av Furu

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Inge og Furu for utdypende svar - jeg leste ikke nøye nok og hengte meg kun opp i kryssgiring 🙂

Vi vet ikke om justering ble gjort kun i butikk eller i kvalifisert verksted. Men med en splitter ny sykkel, bør trådstarter be om at ulyd eller dårlig funksjon som ikke skyldes kryssgiring, annen brukerfeil eller skade, løses av verksted som del av alminnelig klargjøring/etterjustering av ny sykkel eller i verste fall reklamasjon.

Håper det ordner seg.

Selger ringeklokke Spurcycle Originalbikepacking-seteveske fra ukrainske Rogov Bags og litt fluo bang fra GripGrab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig og lærerikt svar, @Sepeda Takk også for utfyllende innspill fra @Inge og @Furu. Kan melde om stupbratt læringskurve for nybegynneren. 

Deres første forsøk på justering hjalp som nevnt i første post ikke i det hele tatt. Jeg var dessverre så travel at jeg ikke hadde anledning til å teste der og da, og mekanikeren var svært så overbevisende i sin "nå er alt som det skal være".
Situasjonen er altså at det tikker høylydt når jeg ligger på de to største tannhjulene, uavhengig av om det er på stor eller liten skive fremme. Altså ikke bare ved kryssgiring. Det er også noen mindre sluringer når jeg ligger på de to minste tannhjulene men klart mindre merkbart.


Har forhørt meg litt rundt og har fått høre fra to andre som har hatt samme problemer på samme sykkel. Dene en sa sågar at han hadde fått levere tilbake sykkelen på reklamasjon pga dette, og at det var et vanlig problem på Merida sine 2x9.

Jeg er veldig fornøyd med sykkelen på alle mulige måter, med unntak av denne støyen, og ønsker ikke reklamasjon. Jeg ønsker bare å bli kvitt problemet. 

Det er ikke kjent for dere at dette er et "vanlig" problem som jeg ikke kan regne med å bli kvitt? Enten spesifikt med Silex eller som fyren i butikken sa: "det må du regne på en landeveissykkel"?

Drar til butikken for nytt forsøk på justering i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at kjedet subber i fremgiret, noe den skal gjøre i kombinasjonen stor-stor. Dog synser jeg ut fra videoen at det ser ut til at fremgiret er justert noe langt ut. 

Er det samme lyd ved liten foran og stor bak?

image.png.01d21440e4525f2b5191b90cdf0862a2.png

Endret av Øyvindh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal gå an å kryssgire på en landeveis/gravel-sykkel uten at kjedet subber i frontgiret i ytterpunktene i kassetten. Men det krever noen ganger nitid justering
Med Shimano frontgir har du sannsynligvis 3 klikk på krankgiret slik at du kan ha to posisjoner for giret over det store tannhjulet. En posisjon for den nedre halvdelen av kassetten og en posisjon for den øvre.

Hvis ikke så skal det la seg gjøre å fintune frontgirets ytterpunkt, vinkel og høyde over kranken på en måte som begrenser subbing.  
Du justerer girets ytterpunkt ved å skru på de to små skruene på selve giret. Girets vinkel og høyde over kranken justerer du ved å løsne selve festet på seterøret. Flytter du giret må du oftest justere vaierlengden også. 
På en ny sykkel så bør butikken der du har kjøpt dette hjelpe deg meg dette. Men det kan være greit å lære det selv også til en annen gang. 

  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være klikking på liten foran-stor bak nei. Hvis du ikke har 8 tommeltotter ordner du dette selv like kjapt som å bæle med sykkel til butikken, i tillegg lærer du noe du kommer til å få bruk for. Hvis det er GRX 400 du har, bruker du manualen under.

Manual Shimano

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang takk for gode innspill.
Butikken medga at dette ikke var helt som det burde være og ville ta inn igjen sykkelen for å "ta en full gjennomgang". 
Fortsettelse følger.

Ps. De uttalte at de hadde solgt utallige Silex 400 og de kjente seg overhodet ikke igjen i beskrivelsen "dette er et vanlig problem på Merida sine 2x9"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...