Gå til innhold

Høylydt tikking/sluring fra kjedet på ny Merida Silex 400


Anbefalte innlegg

Innleder med at jeg er 100 % nybegynner på Gravel / landevei, og at jeg aldri har mekket sykkel.

Kjøpte sykkelen for en uke siden og er plaget med høylydt kontinuerlig tikking når kjedet går på de to største tannhjulene bak, både på det store og lille kranket. Det tikker også på de to minste tannhjulene, men mindre merkbart og bare på halve omdreininger (om det gir mening). Tok kontakt med butikken og de kunne fortelle meg at «slik vil det alltid være på landeveissykkel, men kom inn så ser vi på det». De justerte men det er fortsatt likedan.

Har etterhvert forstått det slik at man ikke bør bruke de største tannhjulene når man er den store kranken, og ikke de minste når man er på den lille, for å unngå unødig slitasje. Butikken sa de to største og minste, mens et tilfeldig Google-søk sendte meg til Siroko, som sier de tre største og minste.

Jeg har hatt stisykkel (og kun det) i mange år og har aldri vært plaget med sluring. Har også brukt hele girsettet ganske ukritisk uten at jeg har opplevd at det slites veldig fort.

Er det virkelig slik at den tikkingen / sluringen alltid vil være der?
Og skal jeg bevisst unngå bruk av én, to eller tre største/minste tannhjulene?

På forhånd takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med Silex!