Gå til innhold

Har cadence/pedalfrekvens noe å si for restitusjonstid?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er neppe noe soleklart svar på dette, men likevel... Som sykkelpendler føler jeg ikke at beina er godt nok restituert til "moro-syklingen" på kveldstid. Når jeg sykler til/fra jobb (ca 35 min hver vei) føles beina tunge på ettermiddagen og kveldstid. Det er jo da jeg vil ha litt sprut i beina på stier og grus! Vil nok bedre seg utover i sesongen, med litt herding, men er jo på våren stier er tørre og gleden er spesielt stor.

Fullt klar over at intensiteten på jobbsyklingen vil ha mest å si for restitusjonen, og har slakket litt på farten siste uken. Har forsøkt å finne noe rundt restitusjonstid ved høy vs. lav pedalfrekvels uten å finne noen gode svar. Har en hypotese om at høyere pedalfrekvens (feks øke fra 73 til 80) vil gi litt kortere restitusjonstid på muskler, gitt alt annet likt. Kan det være noe hold i dette?

Endret av Teknor

SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyere kadens vil gjøre det lettere ja. Kansje ikke på selve restitusjonen men muskelarbeidet blir lettere så "slitasjen" blir ikke så stor. Hvis du ligger på 73 nå og øker til 80 så er det jo fortsatt veldig lavt. Prøv å nærme deg 90-100 så skal du se det hjelper. Men selv med høy kadens så må du sørge for at belastningen er innenfor hva du tåler så farta må sikkert litt ned. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som "average" også regner med null-tråkk i nedoverbakker. Ligger vel på høy-80 kan det se ut som. Skal forsøke å øke litt for å få belastningen ned.

 

image.png.5f3a8c7fa720415ea7d02483d9c37a0e.png

SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (På 3.5.2024 den 11.21):

Høyere kadens vil gjøre det lettere ja. Kansje ikke på selve restitusjonen men muskelarbeidet blir lettere så "slitasjen" blir ikke så stor.

Dette er nok ikke uavhengig av intensitet. Sykler man f.eks med en intensitet på 50% av FTP er vel forskjellen i muskelbelastning mellom 80 og 90 rpm svært marginal, og det er ikke umulig at 80 rpm faktisk kan være mer optimalt ved en slik intensitet.

Hørte de diskuterte kadens på Fast Talk podcast nylig, og hva som er "optimal" kadens er individuelt fra person til person, men varierer også med intensiteten (optimal kadens øker med høyere intensitet)var vel noen av hovedpunktene jeg tok med meg derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at på moderat jobbsykling, i ikke alt for bratte bakker, så utgjør ikke så liten forskjell i kadens noe merkbart. Derimot merker jeg når jeg drar til Granca og har 14 dager med styrketråkk at den muskulære belastningen er helt forskjellig en når jeg spinner tilsvarende watt/lengde med høyere kadens.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere forskning tilsier at kaloriforbruket i forhold til watt produsert er lavere ved noe lavere frekvens. Altså 50-70 rpm, enn ved høyere frekvens, typisk 90-100. Samtidig er det for mange lettere å hente ut mer kraft med noe høyere frekvens - noe som da også gir høyere kaloriforbruk. 
 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...