Gå til innhold

Aero-setepinne som siger | Dare VSRu


Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen kjerringråd på å få pinnen til å sitte fast?
Dare bruker en idiotisk kile-løsning som jeg ikke får stramma nok til at pinnen holder seg over tid. 
Har brukt liberale mengder med karbonpasta, samt byttet ut bolten med en stivere 12.9-bolt. Orginalbolten er tydligvis lagd av smør, så den strakk seg på første tur. 

Jeg er redd for å overstramme og ødelegge ramma. 5nm er uansett for lite, i følge albue-momentnøkkelen jeg har.

Vet at pro-tour-lag har limt setepinner fast, men blir nok uaktuelt for min del. 

Mulige løsninger slik jeg ser det:

  • Stramme mer - Sketchy. Er nok over 5nm allerede.
  • Pusse anleggsflater både på pinne og klemme/kile for å øke friksjon
  • Annen karbonpasta - Har til nå testet medfølgende pasta fra FSA og en Mucoff-pasta som var vesentlig grovere. 
  • Coate pinnen med noe som gir økt friksjon og som kanskje gir bedre passform i ramma. Føler det er litt mye "slark" til pinnen i ramma før klemmen er strammet.
  • Locktite på bolten i klemma - Har ikke intrykk av at det er bolten som skrur seg ut, men at kilen "rigler" litt på seg og forskjellen mellom klem og lite klem er marginal.
  • Slanke meg 30kg til pro-tour vekt. Her må jeg høre med dama om hun hadde vert tilfreds med en 200cm, 65kg mann 😄 

Noen erfaringer eller tips?

 

Screenshot2024-05-03124534.png.a4a87ed79179cfb5a5c2432e6f4fb232.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha forespurt Dare. Også nyttig for dem å få tilbakemeldinger fra kunder.

Om anti-slip karbonpaste ikke gjør nytten, kan Effetto Mariposa Carbogrip og Carbomove være verdt å prøve, uten at jeg vet om de er tilgjengelig hos forhandler i Norge.

Har ingen erfaring med den selv, men la i sin tid merke til test i Road.cc.

Ville ikke brukt særlig høyere dreiemoment/torque enn det som er oppgitt, med mindre produsent eller forhandler går god for det, med tanke på garanti/reklamasjon.

Har selv opplevd at kile-løsning var følsom på Giant TCR og TCX Advanced mens den holder godt på BMC Roadmachine. Bank i karbon! 😯

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Sepeda said:

Jeg ville ha forespurt Dare. Også nyttig for dem å få tilbakemeldinger fra kunder.

Om anti-slip karbonpaste ikke gjør nytten, kan Effetto Mariposa Carbogrip og Carbomove være verst å prøve, uten at jeg vet om de er tilgjengelig hos forhandler i Norge.

Har ingen erfaring med den selv, men la i sin tid merke til test i Road.cc.

Jeg glemte å si at jeg har sendt mail og prøvd å ringt Dare Bikes Norge.
Har ikke fått svar derfra enda, dog. 

Takk for tips om alternativ. Ser nesten ut til å være en type spray-lim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet selv på BMCen min. Fikk beskjed av BMC om å trekke til med 7Nm (mot orginalt 5), mens BIRK Sport sa jeg skulle trekke til med 10Nm. Tror jeg har brukt ca 9 Nm nå, samt karbonpasta og nå sitter den godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, aulvan said:

Hadde samme problemet selv på BMCen min. Fikk beskjed av BMC om å trekke til med 7Nm (mot orginalt 5), mens BIRK Sport sa jeg skulle trekke til med 10Nm. Tror jeg har brukt ca 9 Nm nå, samt karbonpasta og nå sitter den godt.

Mulig jeg må frem med en ekte moment-nøkkel og ikke bare basere meg på "ugga duggas". 
Problemet er at jeg er usikker på om jeg i det hele tatt kommer til med momentnøkkel. Bolten sitter opp-ned under overrøret, parallelt og helt inntil seterøret. Mulig det finnes et type kråkefot-adapter som gjør at jeg kan "parallelforskyve" 4mm-unbrakoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med karbonsykkel synes jeg det er et must med momentnøkkel. Da har man roen for at man ikke ødelegger noe.

Når det er sakt, de setepinnene med kile-stramming er skikkelig teite og vanskelig å ha med å gjøre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, aulvan said:

Med karbonsykkel synes jeg det er et must med momentnøkkel. Da har man roen for at man ikke ødelegger noe.

Når det er sakt, de setepinnene med kile-stramming er skikkelig teite og vanskelig å ha med å gjøre 

Mitt inntrykk er at feil bruk av momentnøkkel er største grunnen til at folk knekker bolter på sykkel. 

Bank i bordet, jeg har aldri knukket en bolt, ei heller hatt noe som løsnet uforklarlig på alle mine år som ivrig syklist, runkepeller og sykkelmekaniker. 

Er utdannet og jobber som maskiningeniør, og liker å tro at jeg har en ganske godt tunet albue-moment-nøkkel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan brukes momentnøkler feil?

Har knekt en bolt selv. Brukte annet verktøy enn jeg var vant med, og tenkte ikke over at kraftarmen ble lengre 🫢

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, York said:

Hvordan brukes momentnøkler feil?

Har knekt en bolt selv. Brukte annet verktøy enn jeg var vant med, og tenkte ikke over at kraftarmen ble lengre 🫢

Mine anektdotiske referanser er hovedsaklig to kompiser som har knekt tilsammen 3 stembolter. Den ene hadde brukt momentnøkkelen til å løsne krankarm tidligere, så den funka ikke lengre. Den andre hadde lest av feil (mulig den var stilt på ft-lbs, husker ikke helt). Siste gang hadde momentnøkkel ligget i flere år uten bruk, og var mer eller mindre rusta fast. 

I alle tilfellene ble ihvertfall både sunn fornuft og ethvert snev av teknisk innsikt nedprioritert i påvente av at "klikket" skulle komme...

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et snev av teknisk innsikt er nyttig både med og uten momentnøkkel.

Mangel på teknisk i innsikt kan dog lett får større konsekvenser uten momentnøkkel enn med 😀

Men ja, den må ikke være mishandlet eller ødelagt. Dårskap er det vanskelig å sikre seg mot.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/4/2024 at 2:43 PM, Sveinung1 said:

Jeg limer ting jeg ikke får til å sitte med silikon. Det limer bra, men en klarer å rive det fra hverandre hvis en vil. 

Snakker du om generelle ting som kjøkkenvasker og dusjkabinett-pakninger, eller har du brukt silikon på setepinner før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøttesmetten skrev (2 minutter siden):

Snakker du om generelle ting som kjøkkenvasker og dusjkabinett-pakninger, eller har du brukt silikon på setepinner før?

Jeg bruker det på feks skjermfester,  lyktebrakett  kimpjuterbrakett osv. Men ville ikke vært redd for å bruke det på setepinne.  Men jeg ville begynt med litt bare på de øverste centimeter først. En vil jo ha muligheten til å vri pinnen løs om en må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Sveinung1 said:

Jeg bruker det på feks skjermfester,  lyktebrakett  kimpjuterbrakett osv. Men ville ikke vært redd for å bruke det på setepinne.  Men jeg ville begynt med litt bare på de øverste centimeter først. En vil jo ha muligheten til å vri pinnen løs om en må.

Hvilken type silikon bruker du? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også vært veldig forsiktig med å limt setepinnen med silikon, hvis en tenker at den skal være mulig å løsne igjen. Den løsningen vil nok fort medføre en permanent festet setepinne. Braketter osv er enklet å løsne, en settepinne sitter mye trangere og har store kontaktflater.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville latt noen andre prøve. Finn en med samme problem på sykkelprat på facebook og lanser ideen der. 

Lyktebraketter og skjermfester har mye mindre overflate, og mye mer plass til å vri. En Aereopinne som er limt fast kan ikke vris (ikke om den ikke er limt heller) 

LarsB

 

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (7 timer siden):

Jeg ville latt noen andre prøve. Finn en med samme problem på sykkelprat på facebook og lanser ideen der. 

Lyktebraketter og skjermfester har mye mindre overflate, og mye mer plass til å vri. En Aereopinne som er limt fast kan ikke vris (ikke om den ikke er limt heller) 

LarsB

Godt poeng hvis den ikke kan vris. Men jeg hadde ikke vært redd for å gjøre dette på min egen pinne,   så lenge en begynner med forsiktighet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøttesmetten skrev (På 3.5.2024 den 13.34):

Ser nesten ut til å være en type spray-lim

Siden det plutselig er så mye snakk om lim, vil jeg forsikre om at Effetto Mariposa Carbogrip fra trådens første svar ikke er lim!

  • it’s anti-slip: avoids unwanted movements of clamped components
  • it’s anti-seizing: allows the removal of any component, even after a long time

When the clamping force is applied, the anti-slip layer of Carbogrip prevents the component from moving. On the other hand, when the clamping force is released, Carbogrip - thanks to its anti-seizing characteristics - allows an easy removal of the component. 

Flere gode tilbakemeldinger. Om du får tak i det i Norge er en annen sak. Du får ringe Alberto.

Ikke tenk på lim. Ikke snakk om lim. Ikke bruk lim.

🙂

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøttesmetten skrev (På 3.5.2024 den 13.09):

Er det noen som har noen kjerringråd på å få pinnen til å sitte fast?
Dare bruker en idiotisk kile-løsning som jeg ikke får stramma nok til at pinnen holder seg over tid. 
Har brukt liberale mengder med karbonpasta, samt byttet ut bolten med en stivere 12.9-bolt. Orginalbolten er tydligvis lagd av smør, så den strakk seg på første tur. 

Jeg er redd for å overstramme og ødelegge ramma. 5nm er uansett for lite, i følge albue-momentnøkkelen jeg har.

Vet at pro-tour-lag har limt setepinner fast, men blir nok uaktuelt for min del. 

Mulige løsninger slik jeg ser det:

  • Stramme mer - Sketchy. Er nok over 5nm allerede.
  • Pusse anleggsflater både på pinne og klemme/kile for å øke friksjon
  • Annen karbonpasta - Har til nå testet medfølgende pasta fra FSA og en Mucoff-pasta som var vesentlig grovere. 
  • Coate pinnen med noe som gir økt friksjon og som kanskje gir bedre passform i ramma. Føler det er litt mye "slark" til pinnen i ramma før klemmen er strammet.
  • Locktite på bolten i klemma - Har ikke intrykk av at det er bolten som skrur seg ut, men at kilen "rigler" litt på seg og forskjellen mellom klem og lite klem er marginal.
  • Slanke meg 30kg til pro-tour vekt. Her må jeg høre med dama om hun hadde vert tilfreds med en 200cm, 65kg mann 😄 

Noen erfaringer eller tips?

 

Screenshot2024-05-03124534.png.a4a87ed79179cfb5a5c2432e6f4fb232.png

Hei, litt sen til festen her, så mulig du allerede har løst problemet? Men har du smurt flatene til kilen? Ser BMC har lignende løsning på teammachine, mulig du kan hente litt på den metoden? De er nøye på at man ikke skal ha noe friksjonspasta på kilesida av setepinnen, for å tillate at den glir godt inntil setepinnen. 


image.png.2f064512c6ffcd6d715bfb39fe7f275c.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/13/2024 at 12:38 PM, Oyvinsr said:

Hei, litt sen til festen her, så mulig du allerede har løst problemet? Men har du smurt flatene til kilen? Ser BMC har lignende løsning på teammachine, mulig du kan hente litt på den metoden? De er nøye på at man ikke skal ha noe friksjonspasta på kilesida av setepinnen, for å tillate at den glir godt inntil setepinnen. 


image.png.2f064512c6ffcd6d715bfb39fe7f275c.png

Takk for nyttig info!

Problemet er altså enda ikke løst. Jeg er ikke veldig imponert over responsen fra Dare. 
Eneste de ville jeg skulle sjekke var gjengene i kilen. 
Har svart, purret, samt prøvd å ringt etter siste (og første) svar fra Dare, uten å få respons. 

  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...