Bøttesmetten Posted May 3 Share Posted May 3 Er det noen som har noen kjerringråd på å få pinnen til å sitte fast? Dare bruker en idiotisk kile-løsning som jeg ikke får stramma nok til at pinnen holder seg over tid. Har brukt liberale mengder med karbonpasta, samt byttet ut bolten med en stivere 12.9-bolt. Orginalbolten er tydligvis lagd av smør, så den strakk seg på første tur. Jeg er redd for å overstramme og ødelegge ramma. 5nm er uansett for lite, i følge albue-momentnøkkelen jeg har. Vet at pro-tour-lag har limt setepinner fast, men blir nok uaktuelt for min del. Mulige løsninger slik jeg ser det: Stramme mer - Sketchy. Er nok over 5nm allerede. Pusse anleggsflater både på pinne og klemme/kile for å øke friksjon Annen karbonpasta - Har til nå testet medfølgende pasta fra FSA og en Mucoff-pasta som var vesentlig grovere. Coate pinnen med noe som gir økt friksjon og som kanskje gir bedre passform i ramma. Føler det er litt mye "slark" til pinnen i ramma før klemmen er strammet. Locktite på bolten i klemma - Har ikke intrykk av at det er bolten som skrur seg ut, men at kilen "rigler" litt på seg og forskjellen mellom klem og lite klem er marginal. Slanke meg 30kg til pro-tour vekt. Her må jeg høre med dama om hun hadde vert tilfreds med en 200cm, 65kg mann 😄 Noen erfaringer eller tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sepeda Posted May 3 Share Posted May 3 Jeg ville ha forespurt Dare. Også nyttig for dem å få tilbakemeldinger fra kunder. Om anti-slip karbonpaste ikke gjør nytten, kan Effetto Mariposa Carbogrip og Carbomove være verdt å prøve, uten at jeg vet om de er tilgjengelig hos forhandler i Norge. Har ingen erfaring med den selv, men la i sin tid merke til test i Road.cc. Ville ikke brukt særlig høyere dreiemoment/torque enn det som er oppgitt, med mindre produsent eller forhandler går god for det, med tanke på garanti/reklamasjon. Har selv opplevd at kile-løsning var følsom på Giant TCR og TCX Advanced mens den holder godt på BMC Roadmachine. Bank i karbon! 😯 Quote S Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bøttesmetten Posted May 3 Author Share Posted May 3 2 minutes ago, Sepeda said: Jeg ville ha forespurt Dare. Også nyttig for dem å få tilbakemeldinger fra kunder. Om anti-slip karbonpaste ikke gjør nytten, kan Effetto Mariposa Carbogrip og Carbomove være verst å prøve, uten at jeg vet om de er tilgjengelig hos forhandler i Norge. Har ingen erfaring med den selv, men la i sin tid merke til test i Road.cc. Jeg glemte å si at jeg har sendt mail og prøvd å ringt Dare Bikes Norge. Har ikke fått svar derfra enda, dog. Takk for tips om alternativ. Ser nesten ut til å være en type spray-lim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aulvan Posted May 3 Share Posted May 3 Hadde samme problemet selv på BMCen min. Fikk beskjed av BMC om å trekke til med 7Nm (mot orginalt 5), mens BIRK Sport sa jeg skulle trekke til med 10Nm. Tror jeg har brukt ca 9 Nm nå, samt karbonpasta og nå sitter den godt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bøttesmetten Posted May 3 Author Share Posted May 3 Just now, aulvan said: Hadde samme problemet selv på BMCen min. Fikk beskjed av BMC om å trekke til med 7Nm (mot orginalt 5), mens BIRK Sport sa jeg skulle trekke til med 10Nm. Tror jeg har brukt ca 9 Nm nå, samt karbonpasta og nå sitter den godt. Mulig jeg må frem med en ekte moment-nøkkel og ikke bare basere meg på "ugga duggas". Problemet er at jeg er usikker på om jeg i det hele tatt kommer til med momentnøkkel. Bolten sitter opp-ned under overrøret, parallelt og helt inntil seterøret. Mulig det finnes et type kråkefot-adapter som gjør at jeg kan "parallelforskyve" 4mm-unbrakoen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aulvan Posted May 3 Share Posted May 3 Med karbonsykkel synes jeg det er et must med momentnøkkel. Da har man roen for at man ikke ødelegger noe. Når det er sakt, de setepinnene med kile-stramming er skikkelig teite og vanskelig å ha med å gjøre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torhovland Posted May 3 Share Posted May 3 Høyrest jo ut som eit usedvanleg dårleg design. Min Trek Domane har også sånn proprietær setepinne som fleire har trøbbel med, men den går det i det minste an å kome til med med momentnøkkel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bøttesmetten Posted May 3 Author Share Posted May 3 Just now, aulvan said: Med karbonsykkel synes jeg det er et must med momentnøkkel. Da har man roen for at man ikke ødelegger noe. Når det er sakt, de setepinnene med kile-stramming er skikkelig teite og vanskelig å ha med å gjøre Mitt inntrykk er at feil bruk av momentnøkkel er største grunnen til at folk knekker bolter på sykkel. Bank i bordet, jeg har aldri knukket en bolt, ei heller hatt noe som løsnet uforklarlig på alle mine år som ivrig syklist, runkepeller og sykkelmekaniker. Er utdannet og jobber som maskiningeniør, og liker å tro at jeg har en ganske godt tunet albue-moment-nøkkel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted May 3 Share Posted May 3 Hvordan brukes momentnøkler feil? Har knekt en bolt selv. Brukte annet verktøy enn jeg var vant med, og tenkte ikke over at kraftarmen ble lengre 🫢 Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bøttesmetten Posted May 3 Author Share Posted May 3 2 minutes ago, York said: Hvordan brukes momentnøkler feil? Har knekt en bolt selv. Brukte annet verktøy enn jeg var vant med, og tenkte ikke over at kraftarmen ble lengre 🫢 Mine anektdotiske referanser er hovedsaklig to kompiser som har knekt tilsammen 3 stembolter. Den ene hadde brukt momentnøkkelen til å løsne krankarm tidligere, så den funka ikke lengre. Den andre hadde lest av feil (mulig den var stilt på ft-lbs, husker ikke helt). Siste gang hadde momentnøkkel ligget i flere år uten bruk, og var mer eller mindre rusta fast. I alle tilfellene ble ihvertfall både sunn fornuft og ethvert snev av teknisk innsikt nedprioritert i påvente av at "klikket" skulle komme... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sepeda Posted May 3 Share Posted May 3 Et snev av teknisk innsikt er nyttig både med og uten momentnøkkel. Mangel på teknisk i innsikt kan dog lett får større konsekvenser uten momentnøkkel enn med 😀 Men ja, den må ikke være mishandlet eller ødelagt. Dårskap er det vanskelig å sikre seg mot. Quote S Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Posted May 3 Share Posted May 3 Dette er et kjent problem for Dare og har også vært et problem for profflaget. De bør komme med en løsning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sveinung1 Posted May 4 Share Posted May 4 Jeg limer ting jeg ikke får til å sitte med silikon. Det limer bra, men en klarer å rive det fra hverandre hvis en vil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panda Posted May 4 Share Posted May 4 Hør med Otto hos Dare / Uno X. De har nok ganske travelt pt. Men pleier å svare etter en stund. Ting var enklere før da vi alle hadde runde 27,2 mm pinner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bøttesmetten Posted May 6 Author Share Posted May 6 On 5/4/2024 at 2:43 PM, Sveinung1 said: Jeg limer ting jeg ikke får til å sitte med silikon. Det limer bra, men en klarer å rive det fra hverandre hvis en vil. Snakker du om generelle ting som kjøkkenvasker og dusjkabinett-pakninger, eller har du brukt silikon på setepinner før? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sveinung1 Posted May 6 Share Posted May 6 Bøttesmetten skrev (2 minutter siden): Snakker du om generelle ting som kjøkkenvasker og dusjkabinett-pakninger, eller har du brukt silikon på setepinner før? Jeg bruker det på feks skjermfester, lyktebrakett kimpjuterbrakett osv. Men ville ikke vært redd for å bruke det på setepinne. Men jeg ville begynt med litt bare på de øverste centimeter først. En vil jo ha muligheten til å vri pinnen løs om en må. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bøttesmetten Posted May 6 Author Share Posted May 6 1 minute ago, Sveinung1 said: Jeg bruker det på feks skjermfester, lyktebrakett kimpjuterbrakett osv. Men ville ikke vært redd for å bruke det på setepinne. Men jeg ville begynt med litt bare på de øverste centimeter først. En vil jo ha muligheten til å vri pinnen løs om en må. Hvilken type silikon bruker du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sveinung1 Posted May 6 Share Posted May 6 Bruker våtromsilikon. Den limer akkurat passe, men er ikke så sterk at den tar lakk eller blir umulig å få av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johs78 Posted May 6 Share Posted May 6 Ville også vært veldig forsiktig med å limt setepinnen med silikon, hvis en tenker at den skal være mulig å løsne igjen. Den løsningen vil nok fort medføre en permanent festet setepinne. Braketter osv er enklet å løsne, en settepinne sitter mye trangere og har store kontaktflater. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsB Posted May 6 Share Posted May 6 Jeg ville latt noen andre prøve. Finn en med samme problem på sykkelprat på facebook og lanser ideen der. Lyktebraketter og skjermfester har mye mindre overflate, og mye mer plass til å vri. En Aereopinne som er limt fast kan ikke vris (ikke om den ikke er limt heller) LarsB 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bøttesmetten Posted May 6 Author Share Posted May 6 Og jeg som tømte en hel patron tec7 nedi seterøret nå og lot det stå til... Nei, liming blir siste utvei. Dialog er ihvertfall opprettet med leverandør nå, så vi får se hva de vil anbefale først. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sveinung1 Posted May 6 Share Posted May 6 LarsB skrev (7 timer siden): Jeg ville latt noen andre prøve. Finn en med samme problem på sykkelprat på facebook og lanser ideen der. Lyktebraketter og skjermfester har mye mindre overflate, og mye mer plass til å vri. En Aereopinne som er limt fast kan ikke vris (ikke om den ikke er limt heller) LarsB Godt poeng hvis den ikke kan vris. Men jeg hadde ikke vært redd for å gjøre dette på min egen pinne, så lenge en begynner med forsiktighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sepeda Posted May 6 Share Posted May 6 Bøttesmetten skrev (På 3.5.2024 den 13.34): Ser nesten ut til å være en type spray-lim Siden det plutselig er så mye snakk om lim, vil jeg forsikre om at Effetto Mariposa Carbogrip fra trådens første svar ikke er lim! it’s anti-slip: avoids unwanted movements of clamped components it’s anti-seizing: allows the removal of any component, even after a long time When the clamping force is applied, the anti-slip layer of Carbogrip prevents the component from moving. On the other hand, when the clamping force is released, Carbogrip - thanks to its anti-seizing characteristics - allows an easy removal of the component. Flere gode tilbakemeldinger. Om du får tak i det i Norge er en annen sak. Du får ringe Alberto. Ikke tenk på lim. Ikke snakk om lim. Ikke bruk lim. 🙂 1 Quote S Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oyvinsr Posted May 13 Share Posted May 13 Bøttesmetten skrev (På 3.5.2024 den 13.09): Er det noen som har noen kjerringråd på å få pinnen til å sitte fast? Dare bruker en idiotisk kile-løsning som jeg ikke får stramma nok til at pinnen holder seg over tid. Har brukt liberale mengder med karbonpasta, samt byttet ut bolten med en stivere 12.9-bolt. Orginalbolten er tydligvis lagd av smør, så den strakk seg på første tur. Jeg er redd for å overstramme og ødelegge ramma. 5nm er uansett for lite, i følge albue-momentnøkkelen jeg har. Vet at pro-tour-lag har limt setepinner fast, men blir nok uaktuelt for min del. Mulige løsninger slik jeg ser det: Stramme mer - Sketchy. Er nok over 5nm allerede. Pusse anleggsflater både på pinne og klemme/kile for å øke friksjon Annen karbonpasta - Har til nå testet medfølgende pasta fra FSA og en Mucoff-pasta som var vesentlig grovere. Coate pinnen med noe som gir økt friksjon og som kanskje gir bedre passform i ramma. Føler det er litt mye "slark" til pinnen i ramma før klemmen er strammet. Locktite på bolten i klemma - Har ikke intrykk av at det er bolten som skrur seg ut, men at kilen "rigler" litt på seg og forskjellen mellom klem og lite klem er marginal. Slanke meg 30kg til pro-tour vekt. Her må jeg høre med dama om hun hadde vert tilfreds med en 200cm, 65kg mann 😄 Noen erfaringer eller tips? Hei, litt sen til festen her, så mulig du allerede har løst problemet? Men har du smurt flatene til kilen? Ser BMC har lignende løsning på teammachine, mulig du kan hente litt på den metoden? De er nøye på at man ikke skal ha noe friksjonspasta på kilesida av setepinnen, for å tillate at den glir godt inntil setepinnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bøttesmetten Posted May 15 Author Share Posted May 15 On 5/13/2024 at 12:38 PM, Oyvinsr said: Hei, litt sen til festen her, så mulig du allerede har løst problemet? Men har du smurt flatene til kilen? Ser BMC har lignende løsning på teammachine, mulig du kan hente litt på den metoden? De er nøye på at man ikke skal ha noe friksjonspasta på kilesida av setepinnen, for å tillate at den glir godt inntil setepinnen. Takk for nyttig info! Problemet er altså enda ikke løst. Jeg er ikke veldig imponert over responsen fra Dare. Eneste de ville jeg skulle sjekke var gjengene i kilen. Har svart, purret, samt prøvd å ringt etter siste (og første) svar fra Dare, uten å få respons. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.