Gå til innhold

eBay - erfaringer?


Sepeda

Anbefalte innlegg

Kjære allvitende forum,

Jeg har for første gang lagt inn et bud og faktisk vunnet på eBay.

Det gjelder en ny bikepacking-veske som ikke er å oppdrive i Europa. Selger i USA har gode tilbakemeldinger og selger et bredt utvalg av sykkeldeler og -utstyr nytt eller lite brukt.

Mitt problem er at det er motstridende informasjon oppgitt av selger og Ebay hva gjelder forsendelse. Det oppgis at selger tilbyr forsendelse til hele verden, og pris på forsendelse til Norge inkluderes når man gir bud. Samtidig ser jeg at selger i omtale av den spesifikke vesken har oppgitt "US Shipment Only".

Jeg har skrevet til selger og spurt om han sender til Norge, men jeg har ikke fått svar.

Så da sitter jeg her og har vunnet en budrunde og eBay vil at jeg skal betale, mens selger ikke har svart om han sender til Norge.

Avventer inntil videre svar fra selger, men hører gjerne hva som er forumets erfaringer med handel på eBay, særlig fra USA.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Sepeda endret tittelen til eBay - erfaringer?

Kjedelig. Jeg har opplevd det samme, og har opplevd både at det løste seg og at handelen ikke ble noe av. Håper selgeren svarer!

Jeg regner med at du i god forumånd ønsker etterpåklokskap, og da er mitt råd alltid å spørre før man byr.

Forsendelsesfliken på Ebay er litt så som så, og flere amerikanske selgere har svart benektende på direkte forespørsel selv om det står at de sender internasjonalt. 

En annen skål er selvsagt de hinsides høye portokostnadene fra USA, som i mitt tilfelle gjør at jeg sjelden greier å regne hjem ymse lekkerbiskener på Ebay. En løsning er JetCarrier, men det tar tid, da. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i en liknende situasjon for noen år siden da jeg skulle kjøpe en Arkel Lowrider på Ebay. Sendte selger spørsmål om han ville sende til norge, men fikk aldri svar.

Spurte dengang etter tips fra folket på Fjellforum og fikk svar at Jetcarrier var det jeg så etter. Så da opprettet jeg konto hos Jetcarrier og fikk adresse der. Dette tok jo selvfølgelig litt tid og Lowrider´n gikk i mellomtiden til noen andre.  Men om det ikke hadde skjedd var altså neste trinn å oppgi den adressen til Ebay for deretter å bestille frakt fra Jetcarrier.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at hvermansen i USA syns det er håpløst innviklet, eller trøblet med frakt ut av landet og derfor ikke sender internasjonalt. Håper det løser seg @Sepeda og at du kommer i mål med kjøpet.

Hadde ikke vært feil om en kunne fått tak i Arkel fra norsk (nett)butikk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg opprettet konto hos Jetcarrier og registrert Jetcarriers adresse hos eBay.

Har også for ordens skyld sendt ny melding til selger og håper på svar før frist for betaling.

Da gjenstår det å se om forumet enda en gang har reddet dagen.

  • Like 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første kjøp? 😄

Jeg registrerte min eBay-konto i...sjekker notater...2003. Det har blitt mange lykkelige kjøp der opp igjennom;

Min første skikkelige stisykkel ble kjøpt fra en mann som hadde en nyregistrert konto uten handler/feedback. Superrisky etter alle parametere. Men etter litt graving, fant jeg ut at han var regionsdirektør i Specialized for vestkysten av USA. Og jeg fikk dermed tilslaget på prisantydning siden ingen andre åpenbart ga seg ut på det. Og frakten? Han hadde selvfølgelig forbindelsene i orden og sendte meg fullsize-eske med sykkelen for $100 ekstra...

 

Jeg har vært med på den tralten der noen runder før, og det er vel egentlig bare å vente på selger - som oftest så får man aksept for at man har spurt, ikke fått svar, og så vunnet budrunden. Et nei betyr at selger må starte salgsprosessen igjen, og her står vedkommende med et salg og penga praktisk talt på bok, må bare fylle inn et ekstra skjema og få det ut døra.

Noen selgere er veldig vrange, og nekter å sende. Heldigvis har eBays Global Shipping Program hjulpet en god del der selger ikke tar jobben på egenhånd. Selv om frakt og avgifter er høye, så tar de inn MVA i kjøpet så du får den utlevert i Norge uten noe mer kostnader. Men man må følge med ved utsjekk. Noen ganger er det lagt inn feil parametere i salget som medfører skyhøy frakt for en liten filleting.

JetCarrier er fortsatt glimrende. Kjenner gutta bak fra oppveksten, og de er flinke folk. Det tilbudet var i starten reservert for en liten gruppe som kjente til det, særlig innenfor ombygging av amerikanske biler. Men så tok det helt av for noen år tilbake...

  • Like 3

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

@andersar @saktetur @MOB

Enda et spørsmål fra en forsiktig nybegynner:

Med amerikansk adresse for JetCarrier registrert på eBay, ville dere ha betalt for varen selv om selger ikke skulle svare på spørsmål i messages ? Altså om jeg ikke hører et ord fra selger.

Det oppgis at selger har 93% - nei, 99,3% - positive tilbakemeldinger fra 143 kunder.

Gjelder denne varen/selgeren.

Endret av Sepeda
Takk, baroudeur!

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med - min prosedyre har normalt sett vært å spørre om vedkommende kan sende med USPS internasjonalt (fordi det normalt sett er billigst, og frakten er ikke SÅ mye treigere enn å bruke de 3 store), og dersom de ikke vil det, så har jeg svart med spørsmål om de kan sende til min amerikanske adresse hos JetCarrier i stedet. Om de godtar hverken eller pga en eller annen rar grunn, så får de avbryte handelen. Men det har vel knapt nok skjedd. Før var det alltid litt styr med kobling mellom adresse som var lagret på betalingskort og fraktadresse hos PayPal, men det må være 10+ år siden jeg hadde noe trøbbel med.

Kredittkort koblet mot PayPal, har bank i bordet, aldri hatt noe særlig problemer med oppgjør.

  • Like 1
  • Thanks 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (3 timer siden):

Det oppgis at selger har 93% positive tilbakemeldinger fra 143 kunder.

Jeg skulle til å si at det sannsynligvis betyr et par mindre vellykkede handler, men ser at vedkommende har 99,3% og da går det nok fint. Vanligvis står det vel også eksplisitt i annonsen om selger kun sender nasjonalt.

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for nyttige svar - forumet leverer!

Nå svarte selger og bekreftet at han "tror" at vesken kan kjøpes ved hjelp av eBay International Shipping Program (som ser ut til å være utvidet ordning som har overtatt for Global Shipping Program).

Så da stoler jeg på selger (eller - egentlig @andersar 😀) og har trykket på knappen og betalt vesken inkludert frakt og mva.

Ikke at jeg egentlig trenger vesken, men det er en lang og komplisert historie om hva som skjer når man glemmer igjen det vesle stativet i Arkels utmerkede, stabile, men kostbare seteveske på et hotell i Madrid noen vinterdager før verden rammes av pandemi.

  • Like 1
  • Haha 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Aldri brukt Jetcarrier, men leste litt om de må. Virker litt vanskelig å bestemme størrelse og vekt, men ikke gæli priser da...

Tolkninger mva og toll fra Jetcarrier i tillegg? Eller kommer dette separat fra Tolletaten?

 

Edit: Fant vel ut at Jetcarrier tar seg av det 🙂

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er spennende, altså.

Pakken er på vei med antatt leveranse 11. juni.

Det er logisk siden avstanden mellom Merced, California, og Sørkedalen, Oslo, er 8.308 km i luftlinje, og 28 dager er sånn cirka hva @Sun Flyer ville brukt på å sykle strekket.

  • Haha 4

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Glemte å si:

Pakken mottatt i mai og alt i skjønneste orden. Nesten to uker tidligere enn anslått av eBay. Ingenting mer å betale. eBays International Shipping Program synes å fungere.

Takk for hjelpen, alle sammen!

  • Like 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...