Gå til innhold

Butikk som har sykkeltypiske bolter?


Anbefalte innlegg

Jeg forsøker å montere sammen et vrak av en Scott Speedster jeg kjøpte nylig. Noe av det vanskeligste ser ut til å være å få tak i bolter til braketten til skivebremsen på gaffelen. Er det noe sted i Oslo som typisk har en del sykkelsmådeler i sære størrelser?

Det er en slik brakett: https://www.xlc-parts.com/int-en/xlc-flat-mount-adapter-for-pm-brake-fm-fw-o160mm/ og support hos XLC henviste meg til feil bolter. De sendte meg også bilde av det de mener er riktige bolter:

image.png.ca8d3f3d15b9946d0c7d61a5951f7805.png

Tips til butikker som kan ha slikt på lager verdsettes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk noen sære skruer til en hendel en gang ved å dra innom ei sjappe i bunnen/starten av Bogstadveien retning Hedgehaugsveien, husker ikke navnet på sjappa men lå på nordsida av gata iallefall

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tygster skrev (9 minutter siden):

Bildet du har fått antyder jo at du er på jakt etter en helt standard M5 skrue. Er det det du har prøvd uten hell?

Jeg har prøvd ordinær M5, men hodet på DIN og ISO bolter ser ut til å være over 8mm. Jeg trenger smalere, ca 7mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pharynx skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk noen sære skruer til en hendel en gang ved å dra innom ei sjappe i bunnen/starten av Bogstadveien retning Hedgehaugsveien, husker ikke navnet på sjappa men lå på nordsida av gata iallefall

Var det en sykkelbutikk eller tenker du på Hegdehaugens Jernvarehandel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedet til Oslo Sportslager har mye forskjellige, og et par veldig ålreite mekanikere. Antar de har samlet opp div. opp gjennom tiden. Spinn og Sørensen Sykler pleier også ha litt forskjellig.

Det ser ut som en vanlig skrue (bremsebolt) til bremsekaliper. Lengde avhenger vel av kalipertype. Nå står det ikke lengde på skruene, men sykkelkomponenter har litt utvalg når en ser på Bremser Tilbehør.  Shimano, Fancy Sramutgave, Magura.

ESMMAF203PPL2-01.png

n02o6_SRAM_SRAM_Kaliper_Rainbow_Bolter_1.jpg

2702667.png

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelkomponenter har absolutt ingen nyttig informasjon annet enn hvilke produkter boltene er laget for dessverre. Jeg hadde håpet å få tak i noe i morgen så jeg får prøve Sørensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet 4år på Hegdehaugens jernvarehandel mens jeg studerte. Mye forskjellige skruer i de hyllene der ja! Ellers er det Zachariassen jernvare på torshov som har mye forskjellig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsCH skrev (På 31.5.2024 den 19.03):

Jeg har prøvd ordinær M5, men hodet på DIN og ISO bolter ser ut til å være over 8mm. Jeg trenger smalere, ca 7mm.

Ta en standardbolt og fest den med gjengepartiet i en drill. Kjør så hodet mot et pussepapir til du får rett diameter. 

  • Like 6

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furu skrev (3 timer siden):

Ta en standardbolt og fest den med gjengepartiet i en drill. Kjør så hodet mot et pussepapir til du får rett diameter. 

En hyggelig fyr på Anton på Alna gjorde akkurat dette for meg, så nå har jeg en midlertidig fiks. Det er dog så lite gods igjen at jeg tør ikke beholde den bolten særlig lenge. I beste fall får jeg den ut en eller to ganger uten at hodet blir ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsCH skrev (På 31.5.2024 den 18.43):

Jeg forsøker å montere sammen et vrak av en Scott Speedster jeg kjøpte nylig. Noe av det vanskeligste ser ut til å være å få tak i bolter til braketten til skivebremsen på gaffelen. Er det noe sted i Oslo som typisk har en del sykkelsmådeler i sære størrelser?

Det er en slik brakett: https://www.xlc-parts.com/int-en/xlc-flat-mount-adapter-for-pm-brake-fm-fw-o160mm/ og support hos XLC henviste meg til feil bolter. De sendte meg også bilde av det de mener er riktige bolter:

 

Tips til butikker som kan ha slikt på lager verdsettes.

Dersom en ikke er heldig hos en Scott-forhandler (XXL osv), eller noen av de andre gode tipsene i tråden, så kan kanskje Industrisalg AS være en god plass å høre. De har 15000 forskjellige festemidler på lager. De selger mest til bedrifter, men selger til private og. Pleier å være god service der og.

Industrisalg.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå som du har en midlertidig løsning, hva med å bare kjøpe en ny brakett? Koster jo ikke en formue, og med all den tiden som evt. går til å sjekke ut all slags sære jernvareforhandlere, tilpassing av skruer osv. må jo prisen bli spart inn ganske fort. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...