Gå til innhold

Setepinne som gir litt fleks/vibrasjonsdemping


Hjulvind

Anbefalte innlegg

Leser rundt om kring på nettet at setepinner i karbon skal dempe vibrasjoner og ta opp små støt. Men på nettbutikkene står det stort sett ingenting om disse egenskapene under de forskjellige karbonpinnene. Er det slik at en hvilken som helst setepinne av karbon vil dempe bedre enn en av aluminium?

Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canyon sin VCLS er vel den beste fjærmessig, men uaktuell for meg grunnet ekstreme serviceintervaller. 

Jeg gikk for Syntace HiFlex. Tysk superkvalitet og sinnsykt mye mer komfortabel enn min gamle alu.pinne.

Ikke alle er laget for å flexe slik som HiFlex og Cannondale sin save-pinne, så det må du sjekke først.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (4 minutter siden):

Canyon sin VCLS er vel den beste fjærmessig, men uaktuell for meg grunnet ekstreme serviceintervaller. 

Her har nok jeg glippet noe i manualen, min har gått ca 20.000km uten noe som helst service.. 😎 Hva er det jeg bør sørve på den?

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo helt vilt bra ut. Mine kompiser med denne må ha den ut for rengjøring ca. hver 500km. Eller knirker den som f. Tror det er ca det tallet som står i manualen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at dere snakker om Canyon VCLS 2.0 med splittet setepinne for vibrasjonsdemping. VCLS er en alminnelig setepinne der dempingen kommer av egenskaper i materialet.

Jeg bruker VCLS 2.0 og har ikke registrert behov for service eller vedlikehold gjennom langvarig helårsbruk. Kan anbefale pinnen for kombinasjon av lav vekt og fleks som gir merkbar demping.

Men som @JoeT er inne på, er det i manualen oppgitt at man bør holde pinnen ren og ved visse intervaller sjekke skruen nederst i setepinnen.

"Check the screws on your CF Allroad Pro Carbon seat post after 100 to 300 kilometers or 4 to 12 hours of use and then every 2,000 kilometers or 80 hours of use."

Jeg har i praksis inspisert skruen ved reise når jeg uansett har tatt setepinnen ut før pakking i koffert. Har alltid vært i skjønneste orden.

Canyon VCLS 2.0 er som kjent re-branding av Ergon CF Allroad (grunnleggerne av de to bedriftene er brødre, begge med hovedkvarter i Koblenz). I Ergons manual opplyses det også at man bør ta ut setepinnen og rengjøre den om det har samlet seg opp skitt ned i seterøret. Underforstått også for å fjerne ulyder. Men det har ikke vært et problem.

Gjennom flere års bruk har jeg aldri opplevd knirk eller ulyd, selv om jeg ser at enkelte rapporterer det.

***

@Hjulvind Vær oppmerksom på at VCLS 2.0 nå og da dukker opp på Finn, gjerne fordi eier bytter til samme pinne med annen setback. Ser at det ligger en ute nå. Kanskje med prutemonn.

Pinnen har diameter 27,2 mm, men kan brukes i seterør for annen diameter ved hjelp av shim.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CyclingAbout har en god artikkel om setepinner. Noen år gammel, men mange av pinnene (hihi) finnes fortsatt.

Oppsummert:

  • Dekkbredde og riktig lufttrykk har mye å si, også
  • Hvor mye setepinne som stikker ut av ramma, og diameter på setepinne, har stor betydning på fleksing
  • Det finnes (hvertfall én) lett setepinne med demping.
  • Vibrasjonsdemping og slagdemping er to forskjellige ting, og man kan prioritere mellom disse egenskapene.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu meg heldig/flinke dere da. Jeg har tre (to nåværende) kompiser med denne pinnen. Og det er titt å stadig noe knirk/gnikk. Gutta er ikke akkurat noen stjernemekanikere, men å få en pinne knirkløs bør jo være null problem. Jeg skal stramme de opp litt jeg. Kompisene altså.

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene folkens☺️ Jeg er ute etter en setepinne hvor dempingen kommer av egenskapene i materialet, ikke fjæring eller annen mekanisme. Kan heller ikke ha setback. 27,2 mm.

Vil en helt «plain» setepinne i karbon dempe vibrasjoner bedre enn en i aluminium?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg tolker artikkelen til Cyclingabout: ja, en helt vanlig setepinne i karbon vil sannsynligvis dempe vibrasjoner bedre enn en i aluminium. 

Men hvis du tilfeldig velger én pinne blant alle karbonpinner og én blant alle alupinner, er det ikke sikkert at du får så veldig mye bedre vibrasjonsdemping. Altså, det er stor forskjell mellom karbonpinnene, sier Cyclingabout, som henviser til tester andre har gjort.

I tillegg begynner antall cm setepinne over ramma å spille inn på resultatene. 

Canyonpinnen henvist lenger oppe virker å være bra. Det samme gjør Cannondale SAVE og FSA K-Force Light, om den fortsatt er å få tak i.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjulvind skrev (2 timer siden):

Vil en helt «plain» setepinne i karbon dempe vibrasjoner bedre enn en i aluminium?

Av de grundige svarene og lenkene med tester og omtale som du allerede har fått, følger det at du må se på modell, ikke kun materiale.

Setepinner i karbon kan være superduper fleksende og vibrasjonsdempende - eller pinnestive. Avhenger av utforming og egenskapene i materialet, som avspeiler ønsket funksjon. Heldigvis har de fleste karbonpinner en grad av demping av tilbakemeldinger fra underlaget, særlig runde pinner i 27,2 mm, som er aktuelle for deg. Omtale fra produsent, resultater i tester og tilbakemeldinger fra brukere om den aktuelle modellen gir en indikasjon.

Canyon S14 VCLS 2.0 og den tilsvarende originale Ergon CF Allroad har forresten ingen setback. Eller mer presist mulighet for justering fra 2 mm til -10 mm setback. Bare husk at grad av setback ikke bør bestemmes av avstand til styret, men forholdet til krank/pedaler. 

For øvrig: What @Pludrepapp said 🙂

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slank Syntace Hi - Flex eller titanpinne for den del vil gi en viss effekt, men mer jo mer setback du har eller slakk setevinkel.

Det er jo ganske enkelt en kombinasjon av mekanikk og material egenskaper.

Mekanikk:

Teoretisk så vil en pinne som står loddret med setet rett oppå ha null fjæringseffekt vertikalt, men du vil sannsynlivis merke at den beveger seg litt frem og tilbake.

Jo lenger unna loddrett den er til den ligger vannrett jo mer fjæring vil du få, uavhengig av materiale forutsatt at setet er montert sentrert på pinnen.

Setback vil jo endre dette ved å i praksis redusere setevinkelen om du trekker en linje fra kranklageret og gjennom senter av vugga setet festes i.

Materialegenskaper

Det er flere egenskaper som styrer hvor "fjærende" et materiale er men viktige faktorer er tverrsnittsareal og elastitets modul samt utforming.

En rund pinne er stivere enn en oval pinne i samme materiale, men ovaliteten må gå i rett retning.

En stål pinne er stivere enn en alu pinne gitt samme tversnittsareal og utforming.

Grunnen til at man bruker carbon for å oppnå dette er sannsynligvis en kombinasjon av e-modul og muligheten til å enkelt plassere materiale der man trenger det.

Ref. Syntace Hi Flex som er stiv sideveis og fjærer tydelig i lengderetningen.

Har både 27,2mm og 31,6mm og der er vesentlig forskjell på feelingen.

VCLS er i praksis laget som 2 bladfjærer med formål å oppnå fleks så den har et helt annerledes fleks mønster en en rund pinne

  • Like 2

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nåværende grusracer gikk jeg fra billig, tung og stiv pinne (Easton EA50) til Syntace HiFlex. Forskjellen er rett og slett enorm. Ca 10mm setback på førstnevnte og ca 0mm på Syntace.

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi kan gi deg mer nøyaktig informasjon om fleks enn det som fremkommer i de grundige omtalene og testene du allerede har fått lenke til 🙂

CyclingAbout viser til Microbac Laboratories sine resultater som er gjengitt i Bikeradar. Der ser du hvilken grad av fleks i mm og grad av absorbering av vibrasjoner bl.a. den nevnte pinnen fra Ergon (re-brandet som Canyon VCLS 2.0) gir:

Seatpostflex.jpg.2a009457da589289487a8bab20660f6c.jpg

Seatpostflex2.jpg.8cdf69f9aa5568a0095991d38508bbcb.jpg

Seatpostvibration.jpg.c0e3744f3689500868dd5f195dc0c610.jpg

Som nevnt i lenkene, vil fleks variere med vekt av rytter og lengde på synlig setepinne.

Usikker på hva du mener med å merke det når man tråkker. Du presser ikke ned setet når du tråkker 🙂 Effekten av setepinnen er å dempe slag og vibrasjoner fra underlaget. Det gjør det mer komfortabelt å sykle på rufsete underlag over tid. 

Det er ikke snakk om demping i betydning følelse lik dempegaffel eller bakdemper eller brede dekk med lavt lufttrykk. Det er noen få mm fleks i setepinnen. Du vil merke forskjell i det du bytter fra stiv til fleksende setepinne, men du vil ikke gå til noen form for demping utover at slag og vibrasjoner blir mindre skarpe.

canyon_ultimate_cf_evo_1_main.jpg.552bb33d291438a31baa9000577a7871.jpg

Pinnen er blitt brukt på alt fra Canyons letteste landeveissykler til grove gravelsykler.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, setter pris på tålmodigheten😊

Saken er at jeg ikke har nok kunnskap til å få så mye ut av tallverdiene, bortsett fra at jeg selvsagt ser at Canyon/Ergon flekser mest. Derfor lurte jeg på brukernes subjektive opplevelse av å sykle med denne.

Det jeg mente med «merke det når man tråkker» var om man blir sittende og gynge slik at det gir effekttap. Tolker ditt svar som at det ikke er tilfelle.

Faktisk så har jeg ikke tenkt så mye på setepinner før nå i det siste. Ble frelst sykkelpendlermosjonist i fjor høst og sykler rundt 100km i uka. Sikkert ikke imponerende distanser, men nok til å gi korsryggsmerter for en som i praksis ikke har syklet på 25 år.

Har sett en del bike-fitvideoer på YT og forsøker å justere setehøyde/-vinkel/-setback samt cleats slik at jeg får rettet ut (kors)ryggen litt mer og «åpnet» hoftevinkel. Har også vært gjennom litt forskjellige stem og endt opp med et forholdsvis kort.

Med rettere rygg kommer også frykten for «smell» i ryggen som følge av ujevnt underlag. Så tenker at en setepinne med fleks kan hjelpe litt på det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør vel tilføyes at jeg sykler på en grusracer, karbonramme, 35 mm slicks, alupinne. Men hadde problemer også på gamlesykkelen som jeg brukte i høst og vinter, eldre terrengsykkel med aluramme og stiv gaffel, originalt veldig langt stem. Der hjalp det å bytte stem og justere litt på setet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjulvind skrev (12 timer siden):

Det jeg mente med «merke det når man tråkker» var om man blir sittende og gynge slik at det gir effekttap. Tolker ditt svar som at det ikke er tilfelle.

Absolutt ikke tilfellet, nei. Som nevnt er pinnen utviklet til bruk både på racere og tursykler. Ingen gynging.

Samtidig vil tyngre ryttere kunne oppleve større grad av fleks enn lette ryttere. Og old school-ryttere som foretrekker høyt lufftrykk og tydelige tilbakemeldinger fra underlaget, kan feilaktig tolke de dempede tilbakemeldingene som redusert spenst eller hastighet. Hjernen tolker som kjent vibrasjoner som fart 🙂

Hjulvind skrev (12 timer siden):

Ble frelst sykkelpendlermosjonist i fjor høst og sykler rundt 100km i uka. 

Veldig bra 👍 Jevnlig sykling bygger både styrke og utholdenhet. Snart kan du sykle lengre og raskere enn du hadde forstilt deg.

Hjulvind skrev (12 timer siden):

Har sett en del bike-fitvideoer på YT og forsøker å justere setehøyde/-vinkel/-setback samt cleats slik at jeg får rettet ut (kors)ryggen litt mer og «åpnet» hoftevinkel. Har også vært gjennom litt forskjellige stem og endt opp med et forholdsvis kort.

Det er mange guider og flere skoler, alle med sine guruer og overbeviste tilhengere 🙂 Som en enkel innføring nevner jeg gjerne GCN sin How To Perform A Basic Bike Fit. Og merk også betydningen av valg av styre, som forklart av GCN i How To Choose The Right Handlebars.

Men når man begynner å sykle, er det ikke bare sykkelen som skal tilpasses rytteren. Rytteren må også være beredt på å tilpasse seg syklingen. Øvelser for å styrke kjernemuskulaturen og øke smidighet kan hjelp. Om man ikke er forberedt på et visst ubehag i begynnelsen og egen kroppslig tilpasning, kan man ende opp i en vond sirkel med tilpasninger til stadig mer oppreist sittestilling, noe som ikke nødvendigvis er heldig hverken for styreegenskaper eller egen opplevelse.

Og med fare for å skape enda flere bekymringer for deg: Om du må bytte til kort stem og føler at du ikke kan ha setback på pinnen av hensyn til sittestilling, er det en potensiell indikasjon på at rammen kan være stor for deg. 

Ut fra tidligere tråd, antar jeg at du har White GX Interceptor (?) Som tidligere påpekt, synes White å bruke rammen Carbonda CFR696. De oppgitte geometriske målene, er så vidt jeg kan se like. Dette er en anerkjent ramme som har rimelig kort reach/rammelengde og rimelig høy stack/rammenøyde. Det innbyr til en komfortabel og ikke utpreget aggressiv sittestilling, som ofte er foretrukket på gravelsykler og som jeg forstår at du ønsker.

Men vær oppmerksom på at XXL gjennom årene har oppgitt størrelse på forskjellig vis og dessverre ofte har bommet med sine størrelsesguider. Det er derfor verdt å sjekke, evt. måle selv, hvilken størrelse du faktisk har.

Om du forblir i tvil om tilpasning og eventuelt størrelse, er det verdt å høre med fagfolk, om det så er kyndige i fagbutikk eller sykkeltilpasser.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kid Canyon og Ergon oppgir noe ulik informasjon for det som så vidt jeg vet er samme pinner.

Canyon oppgir lengde på 350 mm og at minimum/maksimum innføring/insertion er oppgitt på selve pinnen.

Ergon oppgir lengde på 345 mm og at minimum/maksimum innføring/insertion er 110 mm/210mm. Det medfører at minimum synlig lengde bør være rundt 135 mm mellom seterør og feste for sete. Det stemmer bra med hva jeg kan se av merking på mine pinner, både S15 og S14.

Som du vil se av målingene i innlegget over, utmerker pinnen seg med betydelig fleks også med maksimal innføring/kort synlig setepinne.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sepeda Stemmer at det er White GX Interceptor,  med ramme Carbonda 696 (fikk tilsendt tegninger og mål fra Carbonda).  Litt surr med tabellene til XXL ja, kjøpte først M/54, men følte den ble litt stor. Fikk heldigvis byttet til S/52. Størrelsen passer, jeg har nå originalstemet på etter å ha forsøkt med noen lengre stem. Etter nærmere ettersyn er det nok 10-15mm setback på original setepinne også.

Tror ryggproblemene kom av for langt stem samt at setet var vinklet bittelitt opp.

Må nok også begynne å trene kjerne og bevegelighet😮‍💨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...