Gå til innhold

Prestaventil? Hjelp


afixy

Anbefalte innlegg

Hei

Da er sykkelen mottatt og montert.

 

Alt gikk lett som en plett helt til jeg kom til lufttrykket i dekka, WTF ventiler er dette? Måtte Google, prestaventil?? Er vandt til bil- og dunloopventiler, så spørsmålet mitt er hvordan fyller jeg luft på et slangeløst dekk med prestaventiler?

 

Har en slik https://www.biltema.no/sykkel-elsykkel/sykkelservice/sykkelpumper/fotpumpe-2000041226

Har også en liten luft kompressor https://geparden.no/products/kompressor-dekkpumpe-vag-genuine-pneumatic-air-tyre-compressor-p-vag5n0012615f

 

Kjøper jeg et adapter til prestaventilen?

 

(Tenker nok dette spørsmålet er helt latterlig for sykkelfolket, men helt ærlig ikke sett slik ventil før!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prestaventil er jalla (iaf på terreng) jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det brukes. Uansett lite å få gjort noe med, så du kjøper bare et adapter (fåes overalt, som regel i pakke med fotballpinne og  andre overganger). Eller en skikkelig pumpe som går rett på presta.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (18 minutter siden):

Prestaventil er jalla (iaf på terreng) jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det brukes. Uansett lite å få gjort noe med, så du kjøper bare et adapter (fåes overalt, som regel i pakke med fotballpinne og  andre overganger). Eller en skikkelig pumpe som går rett på presta.

Kunne ikke vært mer enig, foretrekker universal bilventiler jeg, men men.

Mon tro om noen av disse adapterne kan fungere? (Føler meg skikkelig dum etter å bli satt ut av en latterlig ventil lol)

https://ibb.co/RPBx4G4

Ellers ønsker jeg gjerne en lik om hvordan adapter og hvor jeg kan kjøpe 🙂

 

Sitat

 

Hvorfor Prestaventil?

Sykkelslanger med Prestaventil brukes på racersykler samt på hybrid- og terrengsykler av høy kvalitet. Prestaventiler tåler ekstra høyt lufttrykk. De er tynnere enn bil- og hurtigventiler og fås i to lengder (40 og 60 millimeter).

 

 
Hva med svære lastebildekk med høyttrykk og vekt med bilventil? VS en sykkel på 9 kg med prestaventil og 1.5-2.0 psi 🤣
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hææææ? 

Presta har få, om noen(?), ulemper.  Schrader lekker fort om guffe, gjørme eller liknende havner i ventilen, og å poppe på et nytt dekk er vel nesten umulig uten en komoressor? Kan ikke huske å ha sett tubelessventiler av schrader-typen annet enn til bil. Peatys og Fillmore er vel "presta-compatible" av en grunn? Om jeg er på tur passer min, og alle andres pumper, en presta-ventil. Tar helst ikke med fotpumpe på tur 🤪

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petterthebetter skrev (11 minutter siden):

Hææææ? 

Presta har få, om noen(?), ulemper.  Schrader lekker fort om guffe, gjørme eller liknende havner i ventilen, og å poppe på et nytt dekk er vel nesten umulig uten en komoressor? Kan ikke huske å ha sett tubelessventiler av schrader-typen annet enn til bil. Peatys og Fillmore er vel "presta-compatible" av en grunn? Om jeg er på tur passer min, og alle andres pumper, en presta-ventil. Tar helst ikke med fotpumpe på tur 🤪

 

Hehe, bare opplegget som var helt ukjent for, er no deal når jeg får kjøpt adapter-settet fra biltema. Over til dekktrykk så tenker jeg kjøre:

 

Hvordan finne det perfekte dekktrykket:

Kort sagt anbefaler vi at nybegynnere starter med følgende trykk på slangeløse dekk:

  • Foran 27 PSI
  • Bak 30 PSI.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres litt høyt ut, avhengig av vekt og kjørestil/ferdigheter. Jeg ville gått ned til 25 foran og 28 bak, også justert _litt_ ned derfra hvis jeg følte behovet.

Hvis du veier 80kg+ og ikke er en ballerina på sykkelen, så ville jeg aldri gått lavere enn 22 foran og 24 bak med mindre du har skikkelig brede dekk (2.6+). Men greit med en liten sikkerhetsbuffer.

 

Kilde: mann som har herpa for mange hjul

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du fått disse anbefalingene fra @afixy? Det høres ut som om du har fått det fra noen som ikke vet hva de snakker om.

Angående presta vs. bilventil. Såvidt jeg har fått med meg er prestaventil et resultat av racersykler som hadde så sykt smale felger at å borre opp for dunlopventiler ville påført en solid svekkelse av felgen. I tillegg holder dunlopventiler ikke spesielt godt på trykk.

Schraderventiler er nå mindre ulempe på en del sykler, men som det nevnes over her, kan det være uheldig om det kommer små guffeklumper i ventilsetet, som kan gi lekkasje. Der er presta mer robust, siden du kan skru igjen ventilen. Schrader er vel fjærbelastet, så det KAN være fjæra er sterk nok til å lukke likevel i disse tilfellene. Ulempen med schrader er at de fleste har standardisert på presta, så å få låne pumpe til schrader hvis uhellet er ute på tur kan være vrient. Ikke alle pumper har både og. 

Hvis du har veldig brede felger og er gira på å nulle garantien og risikere felgbrudd, så går det jo an å borre opp til schrader og sette inn Jones bikes' schraderventiler. Sånn hvis du er virkelig gira på å bytte over. 

Og til slutt: det er ikke uten grunn at vi i sykkelmiljøet kaller schrader for BILventil 😉

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

afixy skrev (11 minutter siden):

Veier 71kg og dekka er Maxxis Dissector 2.60" 60 TPI Exo TLR

Skal prøve meg på trykket nevt ovenfor, takker! 🙂

Er ikke noe ballerina, heller mosjonist 😛

Samme vekt som meg ca da, og jeg har også på Maxxis 2.6". Jeg kjører stort sett 20-22 psi bak og 18-20 psi foran, på sti.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg skal kjøre mest terreng, terrengløype og noe asfalt hvert fall til å begynne med, så ettersom sykkelformen kommer seg skal ta steget videre med sti / noe grovere terrengløper. 

  

baronKanon skrev (28 minutter siden):

Hvor har du fått disse anbefalingene fra @afixy? Det høres ut som om du har fått det fra noen som ikke vet hva de snakker om.

Angående presta vs. bilventil. Såvidt jeg har fått med meg er prestaventil et resultat av racersykler som hadde så sykt smale felger at å borre opp for dunlopventiler ville påført en solid svekkelse av felgen. I tillegg holder dunlopventiler ikke spesielt godt på trykk.

Schraderventiler er nå mindre ulempe på en del sykler, men som det nevnes over her, kan det være uheldig om det kommer små guffeklumper i ventilsetet, som kan gi lekkasje. Der er presta mer robust, siden du kan skru igjen ventilen. Schrader er vel fjærbelastet, så det KAN være fjæra er sterk nok til å lukke likevel i disse tilfellene. Ulempen med schrader er at de fleste har standardisert på presta, så å få låne pumpe til schrader hvis uhellet er ute på tur kan være vrient. Ikke alle pumper har både og. 

Hvis du har veldig brede felger og er gira på å nulle garantien og risikere felgbrudd, så går det jo an å borre opp til schrader og sette inn Jones bikes' schraderventiler. Sånn hvis du er virkelig gira på å bytte over. 

Og til slutt: det er ikke uten grunn at vi i sykkelmiljøet kaller schrader for BILventil 😉

Veldig godt oppsummert! Takker! 😄

Blir å forholde meg til presta, ble bare satt ut da jeg ikke har sett slike ventiler før haha.

Disse anbefalinger siterte jeg fra https://www.canyon.com/no-no/blog-content/mountain-sykkel-nyheter/terrengsykkel-dekk-trykk/b16012023.html som jeg antok å være en god kilde da de er produsent - men tydeligvis feil bedre høre på folk som driver aktivt med terrengsykling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenta skrev (57 minutter siden):

Om du ikke kjører veldig hardt holder det fint med trykkene jeg skrev over.

¨Starter her å for evt justerer etter behov, genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (3 minutter siden):

Canyon kommer med anbefalinger som ikke gir dem masse henvendelse fra folk som punkterer ved uhell pga gode råd og legger på litt slingringsmonn for store folk.

Som produsenter ellers, skjønner. Takk for oppklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekker tilbake hva jeg sa om presta-ventiler, fungerte som snus med adapter , lett å regulere med nippelen også. 

Men tilbake til PSI kjørte 22 PSI bak og 20 PSI foran for test. Er det riktig dekka blir noe ballong-lignende med dette trykke? For all del dekka rulla kjempegodt. Men betviler "luftmåleren / kalibratoren" på Biltema fotpumpa mi?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (12 minutter siden):

Ballong-effekt er for meg synonym med "for høyt trykk". Så mulig at måleren din er dårlig.

Oj ballong effekt var dårlig ordvalg. Vil heller si dekket fikk et ekstra dempe effekt, noe som en litt slapp ballong. Tror ikke helt jeg stoler på den måleren på biltema puma, mulig jeg må investere i en mer korrekt digitalmåler. Denne kan jo også brukes på biler så kjekt å ha uansett.

Skal kjøre litt til med presset jeg har nå, funket greit samt godt grep i ujevnt terreng.

Er skjedd mye med syklene siden MTB 90-talls tiden, er ganske udatert merke jeg... 🙂

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært nå på en runde på ca 1 mil, noe sliten etter jobbuka så ble ikke så lang tur. Kjenner det er lengesida jeg har syklet melkesyra meldte sin ankomst i bakker ganske kjapt, men fy det var gøy!

Tilbake til dekktrykket, kjører espenta's opplegg, fungerer helt rått i terrenget godt grep og rulling, i nedoverbakke (variert terreng) ble nesten dekkene noe "myke", samt jeg ikke har kjørt terreng på flere år jeg var "litt" feig og redd - da jeg ikke kjenner sykkelen helt enda og noe "rusten".

Fart på asfalt virket det noe lavt trykk og høy rullemotstand, men dette er ikke noe asfaltdekk.

Kommer nok til å prøve meg litt fram, litt mer trykk i dekka siden jeg enda er nybegynner, så jeg blir litt tryggere i unnabakkene, samt litt fart for asfalt(bygge litt kondisjon). Så justerer jeg trykket ned etter hvert jeg blir mer avansert i terrenget, gøy detta! 🙂

Stoler heller ikke helt på Biltema fotpumpa sine målinger... Så antar jeg har sånn CA. målinger.

  

Jørgen S. skrev (3 timer siden):

Har ikke +

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100 kg. På min 29" fulldemper mener jeg å ligge på ca 20 PSI om jeg husker riktig. Slangeløst!

Jeg er bare middels teknisk og kjører for all del ikke fort nedover. Da ville jeg nok hatt litt mer trykk.

Lavere dekk gir bedre grep og flyt over ujevnheter. Men suger max på asfalt. Men det gjør jo knottene også.

Antar prestaventilene dine kan skru ut kjernen - til når du evt må poppe på et dekk hvis du skal remontete. Eller skal fylle på guffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...