Gå til innhold

Time pedaler og kompatibilitet med sko


Anbefalte innlegg

Jeg har to par Mavic Time-kompatible pedaler, tror det er Mavic Crossmax XL pedaler. Det ser ut som det egentlig er Time Atac MX som er rebrandet. Jeg opplever at de som regel har kompatibilitetsproblemer med stisko, jeg har måttet kutte bort deler av sålen både fra Northwave- og Shimano-sko. Problemet er at når skoen roteres av så kommer bøylene borti gummisålen, så hvis skoen er vektet blir det veldig hardt å klikke ut. Spørsmålet er om alle Time-pedaler har lik utforming på dette området? Eller er f.eks. Time Atac Speciale 8 annerledes? Ut i fra bilder ser det ut som mekanismen er lik, men klossen bak bakre fjær er i metall, og det er en justeringsskrue der. Noen som har opplevd lignende problemer med tilsvarende pedaler og som kan si noe om evt forskjeller og likheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt Time Speciale 12 nokon år no, saman med Shimano xm700 sko. 

 

Funker fjell for min del. Det einaste som har hindra utklikk litt er pinnene, noko eg kunne fiksa om eg hadde skrudd dei litt lengre inn. Ingen problem no, når skosålen har blitt passeleg ripa opp av pinnene.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt med Time Atac 8, 10 og Roc Atac og sist nå Speciale 12 på fulldemperen og Atac på hardtail og grævel, de siste 10 årene eller så, og har ikke hatt så mange problemer. Men jeg har ikke byttet sykkelsko så ofte heller...

Nå kjører jeg Bontrager Rally og der passer de fint. Samme problemstilling som Arnebv, kunne sikkert skrudd piggene inn litt for å lette utklikk men jeg syns de sitter veldig godt. Tidligere har jeg brukt Ion Rascal og Mavic sko.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (På 10.6.2024 den 12.33):

Jeg har to par Mavic Time-kompatible pedaler, tror det er Mavic Crossmax XL pedaler. Det ser ut som det egentlig er Time Atac MX som er rebrandet. Jeg opplever at de som regel har kompatibilitetsproblemer med stisko, jeg har måttet kutte bort deler av sålen både fra Northwave- og Shimano-sko. Problemet er at når skoen roteres av så kommer bøylene borti gummisålen, så hvis skoen er vektet blir det veldig hardt å klikke ut. Spørsmålet er om alle Time-pedaler har lik utforming på dette området? Eller er f.eks. Time Atac Speciale 8 annerledes? Ut i fra bilder ser det ut som mekanismen er lik, men klossen bak bakre fjær er i metall, og det er en justeringsskrue der. Noen som har opplevd lignende problemer med tilsvarende pedaler og som kan si noe om evt forskjeller og likheter?

Jeg mener å huske at jeg hadde samme problem med time, reduserte problemet med spacere som egentlig var tiltenkt crank brothers. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt ny på time pedaler, og forstod ikke denne problemstillingen, helt til jeg kikket under skoene mine; den bakerste bøylen lager et spor i sålen på skoen. Har ikke noe problem med inn eller ut klikk, men dette forklarer kanskje en litt knirkete lyd når jeg trår hardt i bratte bakker. Må en altså shimse klossen for å få plass mellom sko og bøyle? Det er jo litt teit design?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (13 timer siden):

Jeg er helt ny på time pedaler, og forstod ikke denne problemstillingen, helt til jeg kikket under skoene mine; den bakerste bøylen lager et spor i sålen på skoen. Har ikke noe problem med inn eller ut klikk, men dette forklarer kanskje en litt knirkete lyd når jeg trår hardt i bratte bakker. Må en altså shimse klossen for å få plass mellom sko og bøyle? Det er jo litt teit design?

Nei, de er "trange" så han må skjære bort deler av gummisålen. Det er jo mere såle på en stisko enn på en konkurranse/rundbanesko.
Også er noen sko tranger/høyere/dypere enn andre. Har også måtte shimme en av mine til bruk med Crank Brothers pedal, men ikke på det andre paret 🙂

Om du shimmer dine så vil du uansett få samme merket i sålen, skoen hviler på de bøylene.
Dette husker jeg fra "gamle" varianter av Time også, sykla på dem i nesten 10 år.

  • Thanks 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser forresten ut som problemet er nok plass til plastklossen bak bakre bøyle, så det holder antakelig å skjære i det tilsvarende området på skoen. En liten nærstudie av Time Atac XC4 vs Mavic Time vs Time Atac kombipedaler viser at både størrelsen på klossen og bredden på bakbøylen varierer en del mellom pedalene.

Noen som gidder måle bredde på bøylene og hvor langt bak den bakre bøylen plastklossen stikker på Time Speciale?

image.png.a40ae3e1b7f2f5254298b17368ef8493.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi har @Chalshusi salen, vet du hvordan det er å få tak i reservedeler/bushings? Jeg vil nødig måtte maskinere opp eller 3d printe mine egne, men det er egentlig tet på situasjonen nu... Har et par eldre Atac Ti-Carbon liggende som trenger nye bushings, og de eneste jeg har klart å finne er en kar på eBay som selger sett til 200kr, men med frakt og avgifter så snakker vi 600kr+ for bushings til to pedaler....

 

 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...