Gå til innhold

Ibis - oppheng


Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål om Ibis sitt oppheng, og om følgende oppførselt er normal/"slik er det bare".

Beskrivelse:

  • Sykkelen er uten belastning, altså ingen rytter oppå
  • Tar tak i hjul og seterør
  • Drar fra hverandre
  • Da greier jeg å dra opphenget litt mer fra hverandre enn det demperen greier på egen hånd. Typisk ekspanderer demperen kanskje 1 mm mer enn hva lufttrykket greier på egen hånd.

Bakgrunn:

Dama fikk seg en ny Ripmo med Fox Float X2 i fjor høst, og da kunne jeg gjøre akkurat som beskrevet med opphenget. Vi trodde det var feil, snakket med butikken (som er en bra MTB-butikk, men ikke spesialist på Ibis) og de trodde heller ikke det skulle være slik. Vi ble enige om at de skulle ta full service på demperen, etter at de først prøvde med en liten service som ikke utgjorde noen forskjell.

Vi fyker jo mye hit&dit, og innlevering av sykkel til butikken har kokt bort i kålen inntil nå selv om det innlysende burde vært tatt tak i i vinter.

I mellomtiden har jeg fått meg en brukt Ripley AF med DVO-demper og observerer at den gjør akkurat det samme, dvs. at jeg må dra opphenget fra hverandre for å strekke ut demperen helt.

Så til dere med en Ibis i boden - kunne du tatt deg en tur og sjekket om din sykkel har samme oppførsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel like mye om dempere vil ekspandere mer når den har toppet ut? Alle oppheng vil jo fortsette bevegelsen om shocken beveger seg etter den naturlig stopper opp? 🤔

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du overtenker dette, Desmo.

Min Ripley oppfører seg på samme vis, men det er jo ikke noe konstig. Vekta av front-triangelet alene vil øve et lite trykk på demperen som gjør at demperen ikke blir helt utstrekt med mindre du tvinger den fra hverandre

Uansett, kan jeg ikke se praktiske problemet med dette. Ride more, worry less!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre Evil-sykler med Super Deluxe.  Alle har dette fenomenet. Litt gnikkefriksjon, så er systemet litt ute av likevekt mellom kreftene mellom positivt og negativt kammer. Har ro i sjela, lell. Det tyder vel på at det ikke er lekkasje i pakningen mellom positivt og negativt kammer, og det er positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...