Jump to content

Nybegynner med uflaks


Recommended Posts

Hei, jeg har akkurat kjøpt meg min første elsykkel, brukt på finn.

I dag på min 3. dag som elsykkeleier feiler sykkelen. Jeg syklet opp en bakke, så kom det en ulyd, og nå går bare pedalene rundt uten motstand om jeg prøver å sykle, motoren drar fortsatt men pedalene har ingen virkning. Etter litt googling ser det ut som det tyder på at det er "Pawl Clutch" som er kaputt.

 

Kjøper man deler fra utlandet, eller i Norge? Hvem anbefales det å handle fra, evt hvilke verksteder anbefales? Ser jeg finner delen hos https://www.greenbikekit.com/bafang-m300-g360-pawl-clutch-freewheel.html , dukker ikke opp i norske nettsider såvidt jeg ser, men kanskje verksteder har sånt inne uansett?

 

Sykkelen er forresten en (sikkert svært lite imponerende i dette forum) Diamant Volt 7, med Bafang m300/g360 motor. I underkant av 2 år gammel.

Link to comment
Share on other sites

Her ville jeg definitivt gjort som Sykkelmafiaen sier. Ta kontakt med selger og spør pent om kjøpsbevis og reklamer til salgssted. Om kjøpsbevis ikke kan skaffes husker helt sikkert selger hvor sykkelen er kjøpt, og jeg ville fortsatt da tatt kontakt med salgssted og spurt om bistand derfra. 

.

Link to comment
Share on other sites

Diamant-sykler selges gjennom Intersport-butikkene, og da er det lettere å få hjelp uten kvittering. Det var min erfaring den gangen jeg hadde en Diamantsykkel. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Link to comment
Share on other sites

Staroh69 skrev (54 minutter siden):

Diamant-sykler selges gjennom Intersport-butikkene, og da er det lettere å få hjelp uten kvittering. Det var min erfaring den gangen jeg hadde en Diamantsykkel. 

Ja, det skal være mulig å søke opp elektronisk kvittering på kjøpers navn eller telefonnummer. Og garantien følger vel sykkelen. 

Vive le forum!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, selger har dessverre ikke kvittering, men skal sjekke om han finner info Intersport sier de må ha (presis kjøpsdato, kjøpesum, hvilken butikk). Spørsmålet er jo om han finner dette når han ikke har kvittering, bankene viser vel ofte bare transaksjoner 12mnd tilbake i tid

 

Link to comment
Share on other sites

baroudeur skrev (4 timer siden):

Ja, det skal være mulig å søke opp elektronisk kvittering på kjøpers navn eller telefonnummer. Og garantien følger vel sykkelen. 

De har vel ikke navn og nummer på kjøpet med mindre personen har valgt å registrere seg i "klubben" deres?

Link to comment
Share on other sites

Moradi2 skrev (7 minutter siden):

De har vel ikke navn og nummer på kjøpet med mindre personen har valgt å registrere seg i "klubben" deres?

Det begynner å bli noen år siden jeg solgte sykler på sportsbutikk, men jeg mener vi rutinemessig lagde digital kvittering på alle sykkelkjøp. Det var også litt i forbindelse med justeringer kunder gjerne kom innom for etter noen måneders bruk. Mulig jeg husker feil, men jeg tipper det finnes noen form for dokumentasjon på kjøpet hos salgstedet.

Vive le forum!

Link to comment
Share on other sites

Bosset er den greia som kassetten sitter utenpå på bakhjulet.

image.png.cac6676446a56f36188584924f2b07c1.png

Inni det er det en mekanisme som fungerer på samme måte som den du linker til i starten av tråden. Den sørger for at hjulet triller fritt mens du triller, men griper inn med tennene når du starter å trå. Om noe her er slitt ut eller fult av gammel gugge så tar ikke disse tennene som de skal. Da kan man oppleve det du beskriver.

Edited by Hans Henrik
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Endte opp med å ikke få kvittering fra selger, Importør ville heller ikke fikse, eneste de ville gjøre var å tilby meg å betale de ca 8000,- for å bytte motor. Jeg fikk bestilt ny pawl-clutch fra greenbikekit.com til 14$ og litt sykkelverktøy hos Jula og bytta delen selv. Brukte en del tid på research, og har jo ventet over en måned på å få delen fra Kina, men nå endelig ser det ut som sykkelen er i drift igjen.

Det er sikkert noen lure økonomer som har regnet på det og funnet ut at det lønner seg med bruk og kast fremfor å ha deler på lager og reperatører som kan mer enn å bytte en sykkelkjede og bremseklosser, men for meg er det vanskelig å skjønne at om en del til ca 150kr er ødelagt er eneste løsning å bytte motor til 8000,-

  • Like 4
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...