Gå til innhold

Hvilken superkomfortabel hjelm?


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en Kask Mojito hvor stroppen begynner å bli slitt. Så vidt jeg vet er det ikke mulig å bytte stroppen, så da må jeg ha ny hjelm. Det er sikkert ikke dumt uansett, med tanke på at hjelmen er noen år.

Jeg har stort sett vært fornøyd med min Mojito, bortsett at den kan bli litt ukomfortabel på de ekstra lange turene. Litt som å ha en litt stram caps på for lenge. Så jeg er ute etter en skikkelig komfortabel hjelm for mitt hode med 62 cm omkrets.

Jeg vurderer Kask Elemento siden den visstnok skal være veldig behagelig. Noen som har erfaring med den eller andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valentino skrev (11 timer siden):

Med 62 cm er du i omkretsområdet der det ikke er mye å velge mellom.

Jeg husker faktisk ikke andre hjelmer enn Kask Mojito som klarer av så tjukke huer.

Hehe. Size L er vanligvis 58 - 62/63 cm og heldigvis finnes de aller fleste hjelmer i den størrelsen. 

Og det finnes større, Bontrager Circuit WaveCel fås jo i str 66 feks 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (På 29.7.2023 den 22.24):

Hjelm må prøves, den som passer til andre passer ikke nødvendigvis til deg.

og ikke bare bør du prøve en hjelm, men flere forskjellige fra forskjellige leverandører slik at du har ett sammenligningsgrunnlag. Jeg har fem hjelmer og den styggeste og billigste er den som passer hodet mitt best.
Så bør du også vurdere ventilasjonen, stihjelmen jeg har opplveves som ekstremt varm. Les tester som ligger ute på nett og så ser du at sikkerhet og pris ikke nødvendigvis har en sammenheng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (8 timer siden):

og ikke bare bør du prøve en hjelm, men flere forskjellige fra forskjellige leverandører slik at du har ett sammenligningsgrunnlag. Jeg har fem hjelmer og den styggeste og billigste er den som passer hodet mitt best.
Så bør du også vurdere ventilasjonen, stihjelmen jeg har opplveves som ekstremt varm. Les tester som ligger ute på nett og så ser du at sikkerhet og pris ikke nødvendigvis har en sammenheng

Men hvordan gjør jeg dette i praksis? De hjelmene jeg ser på finnes ikke tilgjengelig lokalt, så da blir det fryktelig mye retur hvis jeg skal bestille 2 fra hver produsent. Men enig i at det beste er å prøve forskjellige hjelmer. Det nest beste er å spørre her 😀 

Endret av mralfred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Protone kom ut blant de aller beste i aero-test i 2015. Hovedpoenget da var vel at den førte luft i kanaler over hodet, i stedet for at den stanget rett i håret eller ble tvunget til å gå helt over hjelmen - testet vel bedre enn bøttehjelmen til Kristoff, hvis jeg husker riktig. Nå er det vel bare tyske Tour Magazin igjen som driver med objektiv testing av sykkelutstyr.

 

https://www.cyclingnews.com/news/best-aero-road-helmets-tunnel-and-road-tested/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...