mralfred Posted July 29, 2023 Share Posted July 29, 2023 Jeg har i dag en Kask Mojito hvor stroppen begynner å bli slitt. Så vidt jeg vet er det ikke mulig å bytte stroppen, så da må jeg ha ny hjelm. Det er sikkert ikke dumt uansett, med tanke på at hjelmen er noen år. Jeg har stort sett vært fornøyd med min Mojito, bortsett at den kan bli litt ukomfortabel på de ekstra lange turene. Litt som å ha en litt stram caps på for lenge. Så jeg er ute etter en skikkelig komfortabel hjelm for mitt hode med 62 cm omkrets. Jeg vurderer Kask Elemento siden den visstnok skal være veldig behagelig. Noen som har erfaring med den eller andre tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plankepetter Posted July 29, 2023 Share Posted July 29, 2023 Hjelm må prøves, den som passer til andre passer ikke nødvendigvis til deg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valentino Posted August 2, 2023 Share Posted August 2, 2023 Med 62 cm er du i omkretsområdet der det ikke er mye å velge mellom. Jeg husker faktisk ikke andre hjelmer enn Kask Mojito som klarer av så tjukke huer. Quote Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill Link to comment Share on other sites More sharing options...
mralfred Posted August 3, 2023 Author Share Posted August 3, 2023 Valentino skrev (11 timer siden): Med 62 cm er du i omkretsområdet der det ikke er mye å velge mellom. Jeg husker faktisk ikke andre hjelmer enn Kask Mojito som klarer av så tjukke huer. Hehe. Size L er vanligvis 58 - 62/63 cm og heldigvis finnes de aller fleste hjelmer i den størrelsen. Og det finnes større, Bontrager Circuit WaveCel fås jo i str 66 feks 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valentino Posted August 3, 2023 Share Posted August 3, 2023 Så galt kan jeg huske. Bedre utvalg i dag enn i 2017 også muligens, og det er jo bra. Quote Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dingo Posted August 3, 2023 Share Posted August 3, 2023 Til mitt store ovale hode har jeg funnet POC ett-eller-annet landeveihjelm som passer (men litt dyr) og Lazer Tonic. Endte opp med Tonic siden den var i svart og 1/3 av vprisen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gubben Posted August 3, 2023 Share Posted August 3, 2023 Plankepetter skrev (På 29.7.2023 den 22.24): Hjelm må prøves, den som passer til andre passer ikke nødvendigvis til deg. og ikke bare bør du prøve en hjelm, men flere forskjellige fra forskjellige leverandører slik at du har ett sammenligningsgrunnlag. Jeg har fem hjelmer og den styggeste og billigste er den som passer hodet mitt best. Så bør du også vurdere ventilasjonen, stihjelmen jeg har opplveves som ekstremt varm. Les tester som ligger ute på nett og så ser du at sikkerhet og pris ikke nødvendigvis har en sammenheng Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espen Posted August 3, 2023 Share Posted August 3, 2023 Jeg har omtrent like stort hode som deg og jeg bruker Sweet Protection Falconer II. Jeg syns den er behagelig å ha på, så den anbefales herfra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mralfred Posted August 3, 2023 Author Share Posted August 3, 2023 (edited) Gubben skrev (8 timer siden): og ikke bare bør du prøve en hjelm, men flere forskjellige fra forskjellige leverandører slik at du har ett sammenligningsgrunnlag. Jeg har fem hjelmer og den styggeste og billigste er den som passer hodet mitt best. Så bør du også vurdere ventilasjonen, stihjelmen jeg har opplveves som ekstremt varm. Les tester som ligger ute på nett og så ser du at sikkerhet og pris ikke nødvendigvis har en sammenheng Men hvordan gjør jeg dette i praksis? De hjelmene jeg ser på finnes ikke tilgjengelig lokalt, så da blir det fryktelig mye retur hvis jeg skal bestille 2 fra hver produsent. Men enig i at det beste er å prøve forskjellige hjelmer. Det nest beste er å spørre her 😀 Edited August 3, 2023 by mralfred Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mralfred Posted August 3, 2023 Author Share Posted August 3, 2023 Espen skrev (7 timer siden): Jeg har omtrent like stort hode som deg og jeg bruker Sweet Protection Falconer II. Jeg syns den er behagelig å ha på, så den anbefales herfra. Den ser varm ut, men er kanskje ikke det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gruskverner Posted August 3, 2023 Share Posted August 3, 2023 Har 61cm hode og trives best i Kask Protone. POC Ventral passer også, men ser ut som en sopp i forhold. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mralfred Posted August 3, 2023 Author Share Posted August 3, 2023 Gruskverner skrev (5 minutter siden): Har 61cm hode og trives best i Kask Protone. POC Ventral passer også, men ser ut som en sopp i forhold. Hvis soppformen er mer aero så kan det funke for meg altså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gruskverner Posted August 3, 2023 Share Posted August 3, 2023 Protone kom ut blant de aller beste i aero-test i 2015. Hovedpoenget da var vel at den førte luft i kanaler over hodet, i stedet for at den stanget rett i håret eller ble tvunget til å gå helt over hjelmen - testet vel bedre enn bøttehjelmen til Kristoff, hvis jeg husker riktig. Nå er det vel bare tyske Tour Magazin igjen som driver med objektiv testing av sykkelutstyr. https://www.cyclingnews.com/news/best-aero-road-helmets-tunnel-and-road-tested/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espen Posted August 4, 2023 Share Posted August 4, 2023 mralfred skrev (7 timer siden): Den ser varm ut, men er kanskje ikke det? Jeg har tatt av de aero-dekslene som følger med og jeg har aldri tenkt på at jeg syns den er varm, så jeg vil si nei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valentino Posted August 4, 2023 Share Posted August 4, 2023 ^Soppform går helt fint om man følger opp med digre briller. 😅😆 Quote Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbl Posted August 4, 2023 Share Posted August 4, 2023 Valentino skrev (29 minutter siden): ^Soppform går helt fint om man følger opp med digre briller. 😅😆 Goggles? 🙂 Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valentino Posted August 4, 2023 Share Posted August 4, 2023 (edited) Matcy-matchy. Edited August 4, 2023 by Valentino 1 Quote Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts