Gå til innhold

"Må" ha gravel, tips ønskes


Anbefalte innlegg

Teste nyforum! 🙂

erikaak har en tråd på det gamle forumet rundt valg av gravel, og ramla vel ned på en ny endurace 7, tror jeg.

han fikk gode tips og erfaringer, så jeg prøver også lykken, men her

jeg har en endu slx fra 2016, får inn 33mm dekk (sies det), men skal det først være så skal det være! 
jeg vil ha inn gjerne 40mm.

skjermfester, grusgeo, gjerne også flere fester.

hydraulisk disc, 1x (grxkval), karbongaffel for maks comfort. Ramma kan være alu, evt stål, må ikke være plast! 
Egentlig er budsjett nada og uaktuelt, men blir det handel ender jeg vel på maks 20 +-12%-ish…

Så, hva velger man? (Husk, comfor banker det meste, særlig cockpitmessig (sliter med kroniske håndleddsmerter). Har sett på følgende sykler:

orbea terra h30

rocky mountain solo 50

diverge

og en haug andre. Er åpen for mye men farger er flott. Var på håret til å kjøpe fjorårsmodell av h30 i mango… 

så, er ekspertene rukket komme seg over på nytt fora?

…og: er suspensionstem feks redshift noe noen kan si noe om? 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig fornøyd med Trek Domane SL5 (forrige generasjon) til både asfalt og grus.

Eneste ulempene er vel vekt og pris😀

Vekten kommer stort sett av isospeed systemet framme og bak og prisen kan jo løses med å kjøpe brukt eller bare akseptere den.

Kjører 38mm grusdekk på min i gravel form, men har kompiser som kjører 40mm. Trek sier 38mm er maks.

Den har skjulte skjermfester og Trek kan levere skjermer som passer om det er øsnkelig.

Siste generasjon er lettere og har gått bort fra setetopp løsningen og bruker en D formet setepinne.

Farger og versjoner finnes i rikt monn.

AG

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar, jeg har et håndledd med mange titanskruer i (takk til Dropzone i Hafjell!) og er utsatt for smerter om jeg får feil belastning der. Valgte dermed en basic 2021 Diverge E5 Comp med aluramme for å ha 20mm enkel vibrasjonsdemping i styrerøret, og for å få plass til store dekk som også hjelper fint på komforten. Bruker 48mm dekk både med og uten knaster (Rene Herse Oracle Ridge eller Hatcher Pass), og synes de ruller imponerende fint tross størrelsen. Har gjort langturer med Hatcher Pass 48mm slicks der underlaget har vært en kombo av fjellveier på grus og lange asfaltstrekk, og savnet ikke noe annet. Oracle Ridge står på nå for grusrunder i marka med en del avstikkere på sti. Har også vært på tur med 32mm landveisdekk slangeløst når det kun handler om asfaltveier, fremdeles en finfin løsning. 

Jeg har ikke erfaring med verken Redshift, Rocky Mountain eller Orbea, så verdien av dette innlegget er noe begrenset. Men en komfort-faktor jeg er glad i, er Cane Creek-setepinne med litt demping. Vurderte Thudbuster ST, men gikk for eeSilk i et irrasjonelt anfall av vekthysteri. Uansett: 20mm elastomer-vibrasjonsdemping under setet er merkbart når det blir mange timer på setet sammenhengende, selv om du i praksis ikke tenker over det, siden bevegelsen stort sett er nærmest umerkelig. 

Så med 48mm dekk med solid volum samt 20mm vibrasjonsisolasjon i begge ender har jeg det som greven i egget på tur.
Bruker den også som helårs pendlesykkel med lange skjermer og Tubus bagasjebærer. 

Legger ved bilder av ulike dekkvalg. Bare spør om noe er uklart!

diverge-3326.jpg

diverge-slicks.jpeg

diverge-32mm-IMG_0089.jpeg

Endret av geiranders
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skyte inn at når det gjelder demperpinne, er de billige variantene nærmest for søppel å regne:

* Har hatt en fjærdempet pinne til 300 kr fra ebay, den fungerer bare slik at den går ned 3 cm når man setter seg på setet, og holder seg der.

* Har også hatt en rimelig elastomer-demper fra Bikester (huskmerket deres, husker ikke navnet), den er bare litt skranglete sideveis, men beveger seg ikke i vertikal retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (2 minutter siden):

Kan skyte inn at når det gjelder demperpinne, er de billige variantene nærmest for søppel å regne:

Tiltredes, med ett hederlig unntak:
Har faktisk god erfaring med Suntour NCX-12SP, vet ikke om denne versjonen selges nå lenger, men har hatt den på to av husstandens elsykler i flere år – med upåklagelig driftssikkerhet. Ulempen er jo at den veier bly. Men i motsetning til alt annet billig jeg har prøvd, så har denne ikke utviklet slark eller stivnet i vandringen.

En artikkel jeg skrev for noen år siden om den er her:
https://cargobikemag.com/test-sr-suntour-fjaeringspinne/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Cane Creek Thudbuster på en hardtail med hell for mange år siden og har i år syklet med en Cane Creek eesilk pinne på blandevei sykkelen. Den fungerer supert til å ta av for en del av vibrasjonene (var veldig glad for den på brustein i Flanderen tidligere i år :-) ). Siden det er gøy med nye ting har jeg nettopp byttet ut eesilk pinnen med demperpinne med fjæring. eesilk ligger til sagt her på forumet 🙂

Se der: geiranders oppdaget salgsannonsen kjapt 🙂

Endret av AtleR

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AtleR skrev (2 minutter siden):

Siden det er gøy med nye ting har jeg nettopp byttet ut eesilk pinnen med demperpinne med fjæring.

@AtleR Hører gjerne mer om hvilken pinne du valgte, og om du har noen førsteinntrykk! Demperpinne er undervurdert, synes jeg.

Endret av geiranders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde veldig god nytte av Thudbuster på hardtail i "hine hårde dager"(lånte faktisk geiranders sin på Skeikampen for å prøve)

Er jo litt rallemikk, men utrolig god funksjon og komfort.

Prøvde også en annen parallellogram pinne som en på det gamle forumet importerte og den var enda råere komfortmessig, men hadde ikke stive nok fjærer til min noe tunge kropp. 

Om jeg går tilbake til sykkel uten isospeed så blir det med "parallellogram pinne"  for komforten sin del.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

geiranders skrev (1 time siden):

@AtleR Hører gjerne mer om hvilken pinne du valgte, og om du har noen førsteinntrykk! Demperpinne er undervurdert, synes jeg.

KS Rage-is. Jeg har bare rukket én tur men førsteinntrykket er at den gjør jobben - den var litt myk men det skal være justerbart.

  • Like 1

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Redshift shockstop styrefremspring. Er langt unna en dempergaffel, men tar av det værste fint synes jeg. Tenkte at den primært ville ha sin funsjon på grus / i marka, men møter nesten mer ujevnheter som pendler i mine trakter. Når det er sagt er det mye ujevnheter som glattes av dekk hvis man går for lavere trykk og slangeløst f. eks

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canyon har jeg også kikka på, iom at jeg allerede har en derfra jeg KUN har lovord om! Kommer jo en ny grail i september til 26, men det er drøy push av nadabudsjettet…!
 

geiranders: er det rimeligste e5 du mener, og er denne kompatibel med future shock 2.0? Nyprisen er vel 17 løk, og et par lapper maks for løs shock. 
da er denne høyaktuell muligens, fin farge på din forresten, minner om fargen på ibisn jeg har til artigsykling! 
Dekk ja: når jeg skrev 40mm, kunne jeg like gjerne skrevet 40mm>. Slangeløst og lite luft, det skal være komfort. 
 

setepinne med demp har eg egentlig ikke tenkt mye på, men det er klart at å avlaste korsryggen er fint! Hadde en laang runde på mye røtter i østersund på tjukksykkel med 29+, men ht. Fullstendig rævkjørt kan man si… Ultrafin runde, 100/100 hadde vært helt perfekt her.

 

men gravel. Dempegaffel er kikka på, men jeg får det ikke til å stemme med det jeg vil se. En monoshockløsning hadde vært langt penere imo! 
har kikka en del tubevideoer på redshift, og den får mye fin tilbakemelding
 

Når det gjelder henda er smertene kroniske, men plush gaffel på tildels halvgrov sti gir nesten mindre ekstravondt enn strekker med dårlig asfalt/krakkelert betong.

(jeg blir nok å spørre om dekkvalg, dog er det selvsagt en fordel at sykkel leveres med "rett" dekk, ikke en ubetydelig kostnad ved etterkjøp)

 

edit: grizl er jo ikke før neste år, ser jeg

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (15 minutter siden):

geiranders: er det rimeligste e5 du mener, og er denne kompatibel med future shock 2.0? Nyprisen er vel 17 løk, og et par lapper maks for løs shock. 
da er denne høyaktuell muligens, fin farge på din forresten, minner om fargen på ibisn jeg har til artigsykling! 
Dekk ja: når jeg skrev 40mm, kunne jeg like gjerne skrevet 40mm>. Slangeløst og lite luft, det skal være komfort. 

Min var sånn omtrent nest nederst på stigen da jeg handlet, ser at denne modellen nå er den billigste med Future Shock – og den er selvsagt blitt noen tusen dyrere:
https://www.specialized.com/no/no/diverge-comp-e5/p/199975?color=322112-199975

Jeg har lav terskel for bruktkjøp, men kjøpte denne versjonen med en gang den kom – ville helt klart sjekket bruktmarkedet nå.

Det er forøvrig fullt mulig å oppgradere til Future Shock 2.0 med returdemping og justeringsmuligheter, men jeg mistenker at det koster en del mer enn det smaker. 
https://support.specialized.com/roubaix/en/features-benefits/future-shock

Jeg sykler definitivt slangeløst, ja. Helt nydelig både for komfort og rullemotstand. Sykkelen kommer med 38mm Pathfinder som standard, jeg byttet dem raskt ut med Pathfinder 42mm, og dro deretter gjennom noen flere halvfeite alternativer før jeg flottet meg med Rene Herse-dekk som makset plassen i ramma og ble 100% fornøyd. Vinterstid er det dog på med skjermer, og da er 42mm maks.

Endret av geiranders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jevnt innom bruktmarkedet, dvs finn. Dukker opp noe, men synes ikke det har vært mange diverge til pris som får meg gjennom grinda. 32k er nok ikke mulig å oppdrive…

Ooops, serbestbike skal ha 5 for 2.0. Det er nok, kan man si.

 

 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

geiranders skrev (På 7.7.2023 den 21.49):

Jeg sykler definitivt slangeløst, ja. Helt nydelig både for komfort og rullemotstand. Sykkelen kommer med 38mm Pathfinder som standard, jeg byttet dem raskt ut med Pathfinder 42mm, og dro deretter gjennom noen flere halvfeite alternativer før jeg flottet meg med Rene Herse-dekk som makset plassen i ramma og ble 100% fornøyd. Vinterstid er det dog på med skjermer, og da er 42mm maks.

Litt sidespor til tråden om det er greit, men kjører du slangeløst på originalhjulene (Axis Elite Disc)? Har samme modell, og mine nettsøk endte på at det er mulig med f.eks. gorillatape, men med varierende resultat siden de ikke er laget for slangeløst oppsett. Edit: Ser på bildene dine at du har Hunt-felger, så det er vel svaret. 😄

 

Synes Diverge (E5 comp) er en god sykkel, men litt stivt priset for ikke å leveres med hjul som støtter slangeløst oppsett. Den gikk vel for 29k i 2021.

Endret av Skogsmatrosen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grizl7, tilgjengelig i øverste farge. Jr mente nederste var finest, ern på vidda?

 

virker å være (nevnt her også) en no brainer. Er m på endurace, og da er vel m riktig her også  

det spekuleres

IMG_6831.png

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canyon er sjelden tilgjengelig på lager, men mulighet for å bestille med levering et par måneder frem dukker ofte opp (men disse reservasjonene blir også fort utsolgt).

Anbefaler å følge med i outlet rundt torsdag hver uke, da legges det ut nye sykler.

Eller bestille denne på salg

https://www.canyon.com/no-no/gravel-bikes/adventure/grizl/al/grizl-8-1by-ekar/3759.html?dwvar_3759_pv_rahmenfarbe=R075_P05

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo slenge ut Ribble CGR også, som er et tips jeg fikk på gamleforumet for noen år siden. Kan konfigureres med det materialet og de komponentene du ønsker.

Jeg hadde en titanvariant i bestilling ganske lenge, men leveringstiden under pandemitider ble for lang så jeg kansellerte og gikk for noe annet.

Alu-varianten begynner på ~10k. Plass til 45mm dekk (eller 40mm + skjermer). Jeg synes fortsatt titanutgaven, som starter på rundt 25k med 105, er fin.

De har også salg nå og selger blant annet en karbogravel til under 27k:

ribble-gravel-sl_1.jpg

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chimp skrev (1 time siden):

Canyon er sjelden tilgjengelig på lager, men mulighet for å bestille med levering et par måneder frem dukker ofte opp (men disse reservasjonene blir også fort utsolgt).

Anbefaler å følge med i outlet rundt torsdag hver uke, da legges det ut nye sykler.

Eller bestille denne på salg

https://www.canyon.com/no-no/gravel-bikes/adventure/grizl/al/grizl-8-1by-ekar/3759.html?dwvar_3759_pv_rahmenfarbe=R075_P05

 

Ting er på gang… 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (1 time siden):

Kan jo slenge ut Ribble CGR også, som er et tips jeg fikk på gamleforumet for noen år siden. Kan konfigureres med det materialet og de komponentene du ønsker.

Jeg hadde en titanvariant i bestilling ganske lenge, men leveringstiden under pandemitider ble for lang så jeg kansellerte og gikk for noe annet.

Alu-varianten begynner på ~10k. Plass til 45mm dekk (eller 40mm + skjermer). Jeg synes fortsatt titanutgaven, som starter på rundt 25k med 105, er fin.

De har også salg nå og selger blant annet en karbogravel til under 27k:

ribble-gravel-sl_1.jpg

Ribble er fine de, kanskje en annen gang…

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan tipse om at white gx interceptor grx har gjennoppstått og er på tilbud i ~9t til. Har ikke erfaring med den, men ble så populær at den fikk egen tråd på gammelt forum. Den fikk gode skussmål, men xxl's montering ikke likeså, så var lurt å se nøye over før man dro derfra.

Jeg er fristet, men har lyst til å ha 1x 12s på neste sykkel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...