Gå til innhold

Dempe vindsus


Anbefalte innlegg

Noen som har gode tips for å dempe vindsus på ørene?

Lue hjelper litt, men av og til suser det likevel. Noe med hvordan jeg har den på virker det som. Pluss at det kan bli litt varmt på sommeren 😅

Har sett at EarCat er en ting, ligner på en død katt som de har på mikrofoner i blåsete vær. Men de koster litt, så en kar på YouTube som lagde sine egne ved å sy sammen en mikrofiberklut. Men den ble også litt varm på varme dager 😅

Fordelene er åpenbare. Mindre trekk på ørene gjør det er behagelig, slipper kalde fliker. Trafikksikkerheten øker siden jeg bedre hører biler som kommer bak.

Testet med å holde hanskene foran ørene i går. Nesten all sus forsvant, men måtte holde slik at det ikke ble glipe til hodet.

Så da er det bare å knabbe en mikrofiberklut, nål og tråd, eller har dere noen andre tips? Hvilken farge eventuelt? 🤔

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem selv, hører ikke en dritt i blåsevær. Har overveid de EarCat tingene, men det ser ikke bra ut nei, det blir nok vanskelig å få til noe som er penere. Hjelper virkelig mikrofiberklut? Trenger du ikke akkurat de pelsaktig hår for å fjerne vindstøyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hva du ønsker, varme ører, mindre trekk eller dempe vindstøy?  

For å varme ørene i kjølig vær bruker jeg tynn lue + buff vist kaldt, eventuelt bare buff. Begge deler fungerer under hjelm. 

For å hindre trekk bruker jeg tynn ørevarmer eller buff.

For å dempe vindstøy bruker jeg slike flate bomullspad´er som kona har i sminkeskuffen. Deler en pad i 2 og dytter en del i hvert øre. Fordel er at vindstøy elimineres + at det ikke reduserer muligheten for å høre trafikk etc.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en oversikt https://www.cat-ears.com/wind-noise-reduction-products

Jeg fikk ikke noen merkbar effekt av polstringen man surrer rundt hjelmstroppene (har litt utstående ører), så endte opp med å bruke Windfree image.thumb.png.ce20d50f2e15151b4c4fbdc84e042ddf.png

Har brukt de litt av og på i et par år, fungerer bra men bøylen er selvfølgelig ikke 100% optimal å ha i nakken. Bonus er at det heller ikke blir noe særlig vindstøy fra mikrofonene til earbuds, så kan bruke lavere volum (bruker kun earbuds på grus).

Ville kanskje vurdert Earshield i dag.

Endret av Gruskverner
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (17 minutter siden):

Hjelper virkelig mikrofiberklut? Trenger du ikke akkurat de pelsaktig hår for å fjerne vindstøyen?

Vil tro tykk pels med lange hår er veldig effektivt siden det skaper mest mulig luftmotstand, men har ikke data for å backe det opp. 😅 Tror man da får et større grensesjikt med stillestående luft. Mikrofiberklut gir kanskje bare ly? Så mulig det er to ulike effekter på gang her, men det skulle nå funke ifølge en kar på YouTube

saktetur skrev (17 minutter siden):

Litt usikker på hva du ønsker, varme ører, mindre trekk eller dempe vindstøy? 

Litt usikker selv, det vil kanskje variere litt med været også hva som er mest hensiktsmessig? Hadde en tanke om at ly for øret med CatEars kunne være noe som funker i alt slags vær. Er jo ikke så galt å være utendørs i kaldt vær hvis man er i ly for vinden, liksom. 🙂  

Ser for meg at ørevarmere fort kan bli litt varme på .. eh .. varme dager. De med en løs per øre kommer ikke i veien for hjelm, men ser for meg at det er noe knot hvis jeg mister den i farta

 

280632021_0_m_650_1100.JPG
 

Har brukt ørepropper av skum tidligere, men fristet litt med noe som henger på hjelmstroppene i stedet

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Kopierer fra en annen tråd der jeg selv beskrev min bruk av airstreamz fra Cat Ears: 

 

Hey! 
 

Jeg har airstreamz fra Cat ears. Kjøpte de i sommer og har brukt dem daglig siden den gang. Ser helt jævlig ut, men fungerer ganske bra. Jeg sliter også med tinititus i ørene og opplever definitivt mindre vindstøy etter at jeg begynte å bruke dem. Jeg pendler Oslo-Nittedal daglig med ganske kupert rute. Beste referansen til lydreduksjon som jeg kan gi er at jeg nå kan høre lyden av hjulet som triller på asfalten, selv i høy hastighet. Det klarte jeg aldri før.

 

Nb! Husk å montere dem skikkelig slik at stroppene sitter stramt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...