Gå til innhold

Bag-løsning til Tubus Evo Fly.


Anbefalte innlegg

Hola, forumfolk

Har kjøpt et ganske så minimalistisk bagasjebrett - Tubus Evo Fly

På "toppen" har jeg planer om å feste en litt større pakksekk med strikker etc.

Men på siden vurderer jeg et par  Revelate Design Nano Panniers. Men de er så dyre! Er det noen andre, sexy sideveskeløsninger? Kriterium er at jeg "oser fart" og "ikke ser ut som tysk turist" og derfor utgår Ortlieb litt. Om de da ikke har noen småvesker som kan fungere. 

Takk for tips.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikepacking.com: Panniers for bikepacking viser litt alternativer.

Nano Panniers(7-11L) er sikkert fine, men festemekanismen så litt tungvindt ut sammenlignet med Ortlieb(og sikkert andre som klipses på). Ortlieb har sine Gravel-Pack Panniers(12.5L), ikke at de oser fart. Tror egentlig ikke store panniers kan ose fart. Sykler ofte sammen med en kompis som har Canyon Grail CF og Tailfin Carbon Rack med SL 22L panniers, det oser ikke fart, men det funker veldig bra.

Bare det at en har 10-12L panniers gjør at en ikke ser ut som en fersk student som sykler flyttelasset til hybelen.

spacer.png

vs

spacer.png

vs

spacer.png

Endret av Andreas
  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nano Panniersene er ikke 100% vanntette(ifølge Full Review hos Bikepacking.com), det kan være en faktor du er interessert i. Sikkert vanntette nok, og en vanlig bærepose/tynn søppelpose vil hjelpe om du skal ut i røft vær. Stoffet Dyneema (eller lignende:UHMWPE) er såvidt jeg har forstått helt vanntett, og er superpopulært hos ultralightbackpackers. Det står i testen at det er sømmene som ikke er sealed, det kan en gjøre selv. Vanlig at forbruker må gjøre slikt, da det er visstnok påfører ekstra kostnad og er kronglete i produksjonsforhold. Til min Amok UL tarp fulgte det med lim og de har videoguide på nett som ikke virker spesielt vanskelig. 

En får stuff sack(vanntett stoff, ikke vanntett lukking) i lignende stoff, f.eks. Hyperlite stuff sack. Bonfus dry bag kommer i Dyneema. Sånn om du vil ha matchende look. Hadde kanskje valgt STS ultra sil dry bag i grå, litt mindre eksotisk.

Det negative med Gravel Pack er vekta. Ortlieb har en høy standard, og ment for "alle", dermed kan de ikke konkurrere med nisjeprodukter på vekt. Bikeshop selger Revelate Designs, kanskje du kan høre med dem angående pris. Ser Bikemonger.co.uk (aldri handlet derfra) selger de, fjerner UK VAT og kun 14 pund i frakt. Etter tollgebyr og mva. er det enda en solid sum. En sum som gir deg anerkjennende blikk fra UL-bikepackere.

Endret av Andreas
  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (15 timer siden):

Er det noen andre, sexy sideveskeløsninger? Kriterium er at jeg "oser fart" og "ikke ser ut som tysk turist" og derfor utgår Ortlieb litt.

Dette går uansett ikke. Med sidevesker så tar du uansett steget langt over i treg, tysk touring. Beklager 😜

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (19 minutter siden):

Nano Panniersene er ikke 100% vanntette(ifølge Full Review hos Bikepacking.com), det kan være en faktor du er interessert i. Sikkert vanntette nok, og en vanlig bærepose/tynn søppelpose vil hjelpe om du skal ut i røft vær.

John Watson hos The Radavist publiserte en testomtale i går, der han beskriver sin bruk av vanntette pakkeposer inni Nano Panniers. Svært tiltrekkende med en fjerdedel av vekta til en klassisk Ortlieb Backroller, selv om disse lette veskene selvsagt også er en del mindre.
https://theradavist.com/revelate-nano-panniers-review/

 

Endret av geiranders
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til korte overnattinger trenger en ofte ikke bekymre seg over regn, og til lengre turer kan en jo bare ha med tynne søppelposer siden det skal regne heftig for at det blir basseng i panniersene. Søppelposetrikset har jeg fra UL-backpackers, de er ganske ekstreme. Avkappede tannbørster og tannkremtabletter, osv.

Har faktisk tenkt over vekta på pakkpose et par ganger, men det er fordi Sea to Summit Big River 65L som jeg bruker i sekken under packrafting ikke er mitt mest fornuftige vektkjøp(307g). Bittelitt overkill. Ikke var den helt vanntett den gangen packraften endte oppned heller, men det var brukerfeil.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et sånt rack. Brukte det på nc4000 i fjor med en racktop bag. Det ble ikke helt optimalt pga det er for smalt oppe, så baggen ble ustabil. Men hvis du setter etpar stag på tvers oppå racket vil det fungere. Anbefaler derfor denne.https://bikable.no/p18256/tilbehor/sykkelvesker/topeak-mtx-trunk-bag-dxp-226l?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=non_brand&gclid=CjwKCAjw29ymBhAKEiwAHJbJ8ofmRAUu0U8msJnTebtWsYBqUV2flyMCbflIBOznCX_fhIdshkXZohoCKZMQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden den har vært i bruk nå, men vært fornøyd med den topeak bagen Sunflyer lenker til. Ofte prøvd mer minimalistiske tilnærminger den siste tiden, men brukes når jeg en sjelden gang skal ha med mye. Oppfyller ihverfall ditt ønske om å se ut som en tysk turist 🤙

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sjekket Tailfin sine løsninger? I mine øyne er dette den mest strømlinjeformede løsningen. Om det er pent eller ikke er opp til hver enkelt, og "passe" dyrt også!?

 

https://www.tailfin.cc/?v=c2f3f489a005

 

Edit: Ser nå at du er ute etter vesker spes til Tubus Evo Fly. Burde kanskje lese headingen nøyere, og at den allerede er nevnt 🙄

Endret av Dølle
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...