Gå til innhold

Overtid og fleksitid ved reise


Anbefalte innlegg

Dere som reiser i jobb hvilken policy bruker arbeidsgiveren deres?

 

Har en del reiser hvor jeg må reise søndag, her sir arbeidsgiveren min at jeg bare kan føre timene 1:1.
Dvs. 4 timer reisetid en søndag ettermiddag gir meg 4 timer på fleksitidkontoen.

Burde man ikke kunne skrive dette som overtid? Er jo noe kjipt å bruke halve søndagen på reise og ikke få noe kompensasjon.

 

Det samme gjelder reise på en vanlig arbeidsdag, si at du jobber på et sted og må reise hjem derifra kl. 16:30 og bruker 3 timer på reisen, da får ikke vi lov å skrive de 3 timer som overtid.

Hadde jeg jobbet 3 timer i stedet ettermiddag/kveld DA kunne jeg skrive de som overtid. Hva er forskjellen?
Jeg bruker 3 timer i bil eller jeg jobber 3 timer.

Er det noe lovbestemt her eller er det fritt frem for bedriftene å forvalte dette?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFØ har lagt ut en del om dette, sakset derfra: «Opparbeidet reisetid utenom arbeidstid gis som fri et tilsvarende antall timer en annen arbeidsdag. Dersom reisetiden ikke kan gis som fritid, utbetales timelønn for beregnet reisetid.

Reisetid er ikke overtid selv om reisen kommer i tillegg til normal daglig, eller ukentlig, arbeidstid.»

Hele veilederen er her: https://arbeidsgiver.dfo.no/lonn-goder-og-reise/reiser-og-satser/reiser-innenlands?size=n_20_n

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknor skrev (55 minutter siden):

Selvfølgelig et betimelig poeng. Men du skrev denne posten i arbeidstiden din, eller? Spiser du av flekiskontoen din hver gang du er innom sykkel.org? 😀

Klart det, jeg har jo ikke 3 røykepauser om dagen heller som mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forrige jobb (privat sektor) var det likt som deg, time for time betalt eller avspasering. Nå er jeg i offentlig sektor og vi får kun fri/avspasering/betalt for 0,5 time pr time reise og tiden starter ikke å telle før 1 time ut i reisen….. Skikkelig dårlig ordning men dette er avtalefestet med fagforeninger på høyt nivå. Reiser ikke ofte nå, så det er ikke noe problem. Hadde vært uaktuelt om jeg måtte reise mye. Når tiden på reise defineres som «reise» så teller det ikke med i overtidstimene og arbeidsgiver kan ha folk ute på oppdrag over lengre tid. Arbeidgiver sparer administrasjon, kroner og antall ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest gjennom alle detaljene i avgjørelsen fra Høyesterett i 2018, men det burde være noen svar begravet her:

https://ys.no/nyheter/ys-stat/hoyesterett-om-reise-og-arbeidstid

Jeg har hatt jobb i privat sektor der intern policy beskrev "reisetid utover 3 timer føres ikke" - et nydelig konsept når man må møte grytidlig en søndag for å sette seg på fly i 8 timer for å være klar mandag morgen. De hadde også oppgitt TO arbeidssteder i ansettelseskontrakten, slik at jeg i prinsippet måtte bekoste alle reise til et annet kontor som lå mye lenger unna.Men jeg regner med de siste årenes fokus har endret dette en hel del fra da jeg hadde dette som arbeidsgiver.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et ikke mulig å flytte reisetiden til mandags morgen så ville jeg krevd overtid på alt som måtte gjøres i helga.

Jobbet som utegående serviceingeniør tidligere. Mener vi hadde 1:1 reisetid mot avspassering på reise i ukedagene, men helg startet kl 17:00 fredag ettermiddag og sluttet ikke før klokken 07:00 Mandag morgen. Alt arbeid, reise osv. innenfor den tiden mener jeg var 100% overtid. Det hjalp både arbeidsgiver og kunder med å planlegge bedre. Går som oftest helt greit å møte opp hos kunde mandag kl 11 og får gjort akkurat like mye som om man møter opp kl 07. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (På 17.8.2023 den 9.21):

Dere som reiser i jobb hvilken policy bruker arbeidsgiveren deres?

 

Har en del reiser hvor jeg må reise søndag, her sir arbeidsgiveren min at jeg bare kan føre timene 1:1.
Dvs. 4 timer reisetid en søndag ettermiddag gir meg 4 timer på fleksitidkontoen.

Burde man ikke kunne skrive dette som overtid? Er jo noe kjipt å bruke halve søndagen på reise og ikke få noe kompensasjon.

 

Det samme gjelder reise på en vanlig arbeidsdag, si at du jobber på et sted og må reise hjem derifra kl. 16:30 og bruker 3 timer på reisen, da får ikke vi lov å skrive de 3 timer som overtid.

Hadde jeg jobbet 3 timer i stedet ettermiddag/kveld DA kunne jeg skrive de som overtid. Hva er forskjellen?
Jeg bruker 3 timer i bil eller jeg jobber 3 timer.

Er det noe lovbestemt her eller er det fritt frem for bedriftene å forvalte dette?
 

Mitt inntrykk er at det mest vanlige er at reisetid kompenseres 1:1 med oppspart arbeidstid.
Detaljene rundt dette er som regel beskrevet i virkdomhetens arbeidstidsavtale evt i gjeldene tafiffavtale.  
Her er en ganske god artikkel som beskriver diverse forhold vedrørende reise og arbeidstid;

https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/arbeidstid-ferie-og-permisjon/arbeidstid-skift-og-turnus/reisetid/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...